Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjerjavatnet Geilo JFF - noe fisk fra land?


squidman

Anbefalte innlegg

Var nylig der og teltet i skikkelig drittvær, ble en hel dag i teltet der jeg leste om Alexander og toktene sine. Familien har leilighet i nærheten. Da regnet sluttet, bruktet en hel dag på sør-siden, men fikk kun 2 vak, ellers ikke napp og ikke tegn til fisk. Is this bullshit eller finnes det faktisk fisk der jo mindre man drar ut med jff med båt og setter ut garn? Jeg fisket non-stop i 24 timer og så ikke tegn til fisk, verken vannet (proper) eller elva til sør. What gives? Do I have to drag my sorry ass to some ukjent tjern langt langt ut i hardangervidda for å få fisk? If so, give directions, please!

Arne ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Mye har kanskje skjedd siden jeg var der inne. Det er så langt tilbake som 1987-1988. Vannet var da iallefall kjent som et SVÆRT godt ørretvann. Gjennomsnittsvekten var så stor som 900g!! Men,- i likhet med deg fikk hverken min far, en kompis og jeg et flass den gangen da vi var der inne. Vi fisket fra land, men vi så en kar som kom inn med båt og han kunne vise fram en vakker ørret på 2,8 kg!

Dersom Geilo JFF driver like godt fiskestell der inne fortsatt,- så finnes nok fisken der ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette vannet har vært utsatt for så mye PR fra Geilo jeger- og fiskerforening (pga leieinntekter på hytta ?) at trolig har altfor mange dratt dit. En fiskekamerat var der ifor eller forfjor, resultat: 0 fisk. Han ble med en og dro opp garn, da fikk de en 2-kilos så en og annen rugg er det vel der. Nei, glem dette vannet inntil videre iallfall. Er blitt skapt rene klondyke-stemningen derinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der hver sommer som jentunge på 80-tallet. Den gangen var det, som beskrevet over, mye stor fisk. Den var også lunefull, og mange reiste hjem uten fangst. Jeg gikk på barneskolen og var ikke alt for ivrig, men en total fangst på 1 fisk (1 kg) på 6 somre tok knekken på min fiskelyst.

Jeg mener jeg leste en artikkel i Jakt og Fiske (?) for noen år siden at bestanden hadde gått veldig ned på slutten av 80-tidlig 90 tall, men at de hadde gjor noen tiltak og at tilstanden igjen skulle være meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vann med mulighet for skikkelig stor fisk er det forøvrig ikke uvanlig å fiske en hel dag uten napp. Skal de bli store må de ha mye mat, da kan de ikke være for mange til å dele på maten. Få fisk gir færre muligheter for napp. Fisk som har meget god mattilgang blir dessuten ofte vanskelig å få til å ta. Storfiskvann har dermed ofte få fisk som i tillegg er vanskelige å få. Slike vann egner seg dermed best for de med en kombinasjon av stor tålmodighet og store ambisjoner. Hobbyfiskere flest vil har mye større glede av vann med flere og litt mindre fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Grunnen til at jeg fisket sør eller riktigere sagt vest-siden var det var så mange fiskere da jeg dro opp (15-20)? Men jeg møtte flere på veien tilbake som hilste og sa at de regnte ikke med å få fisk denne gangen heller. Derfor jeg spurte om det er håpløst å fiske der fra land. Med uten å røpe hemmelige fiskesteder, er det tjern innom en dagsmarsj der det går an å få fisk? Har så vidt forstått det er temmelig innviklet å få fiskekort for vann i hardangervidda - de fleste ligger ikke på nettet engang. Stakkars den turist som ikke snakker norsk og vil fiske på vidda! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vannet er ganske så redusert pga ørekyte. Skal fortsatt være meget flott fisk der, men dårlig i forhold til "gamle dager".

Feil !!!! Vannet var redusert p.g.a. ørekyt tidligere, men etter mange års iherdig rusefiske av ivar på vakthytta er det tatt ut tonnevis av ørekyt. Geilo jeger og fisk driver dessuten å stryker fisk hver høst og bærer inn settefisk hver sommer. Men fisken der ine kan være vanskelig, det er store mengder med marflo og skjoldkreps så det er ikke naturlig at den hiver seg over alle imitasjoner som kommer i vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg har fisket i dette vannet stort sett 2 ganger i året i rundt 25 år. og har fått mye stor fisk men ofte ikke fått noe heller. kan forøvrig også opplyse at garnfangst ikke er med i stattestikken. Vannet hadde en downperiode fra ca 1989 til 1996-97 pga overfiske med garn i samråd med såkalte eksperter på kultivering+ at ørekyta plutselig var der. Lenge leve smart fiskere. 8):-) . men er nå kommet opp igjen på et nivå som ligner på gamle dager, dette ser man blant annet på at man nå også får "småfisk" på 400-800 gram. Det er absolutt mulig og få fisk i fra land, anbefaler da og sette ut en stang med bunnmeite samtidig med at man kaster med flue eller spinner/sluk. størst mulighet har du med flue nettopp pga at mat tilgangen er så stor og at da fisken foretrekker det den er vandt til og spise. En annen god grunn til og fiske med flue er at vannet er så grunt at du fort legger igjen en formue i sluker rundt div steiner. Størst sjanse for fisk har du fra midten av juli til slutten av august.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.