Gå til innhold
  • Bli medlem

Orion Extreme 2, versus Helsport Gimle 2 light


Nikke

Anbefalte innlegg

Hvem kommer best ut av disse tro?

Exped Orion 2 Extreme

+ Sterk duk.

+ Praktiske løsninger, bl.a 2 utganger/2 fortelt.

+ God takhøyde. (1.30)

+ Fåes i rødt.

- Litt kort. (2.05)

En liten test:

Helsport Gimle 2 light

+Selv i pro segmentet burde det være velkjent Helsport kvalitet på duk og søm.

+Stor utgang med vindu.

+Veldig god takhøyde. (1.45)

- 1 utgang.

- Mer vindfang pg.a høyden?

Hvis jeg skal gjette så står kanskje Orion'en muligens bedre i uvær?

Ellers har Gimle bredere sovedel, 1.3m mot Orion sin 1,2m, samt ekstra 45cm på innsiden av den innerste person.

Alternativet til disse 2 teltene kan være Exped Venus 2 Extreme, som egentlig er litt likt Orion, bare lavere (1.05m), men er 220m lang.

Setter veldig pris på litt hjelp her.

N

post-5304-133474641454_thumb.jpg

post-5304-133474641458_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer meget godt sammenligningen din med orion og venus.. har hatt orion, har nå venus II extreme.. det du også må legge til er at venusen veier 2.9kg.. jeg veide mitt på postkontoret til det.. orionen veier 3.6-3.7kg noe som burde taes med oxo kansje.eller er du kansje ikke opptatt av vekten siden du ikke nevner den.. venusen er også enklere å sette opp... tverrstanga er ikke så lang på venusen som på orionen.. ikke det at det er noe problem men enklere er det med venusen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Joda, vekt er et aspekt, men her tenkte jeg litt på den gode høyden, da blir det jo fort mer vekt.

Får inntrykk av at både Orion og Venus er solide telt, en god mann her på FF, Aalstad, tror jeg vurderer å bruke Orion sin på tur over, hmm, var det Grønnland tro?

Men jeg er nyfiken på hva Helsport Gimle 2 light har å fare med i dette selskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en god mann her på FF, Aalstad, tror jeg vurderer å bruke Orion sin på tur over, hmm, var det Grønnland tro

Takk for det;) Det stemmer at jeg vurderer å bruke Orion over Grønland. Vi er en gjeng på 4 pers som planlegger å krysse isen neste sommer. Jeg har brukt Orion teltet mitt mye for å finne ut om jeg vil bruke det på en slik tur eller ikke. Jeg har basert in avgjørelse på først og fremst egne erfaringer, men også tester og vurderinger gjort av magasiner og importør. Exped selv anbefaler Orion til tøffe turer som Grønland og liknende. Tester utført av forkjellige team tilsier at dette stemmer, og ikke minst mine egne erfaringer er meget positive hva angår komfort, styrke og praktiske detaljer. Jeg så forresten et Orion på everest også forleden dag:)

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen: Jeg er strålende fornøyd med teltet, og anbefaler det gjerne til andre. Pass på liggelengden i teltet; hvis du er noe særlig lengre enn 185 (jeg er 182) tror jeg nok teltet kan bli litt kort. Takhøyden og bratte vegger gir en utrolig bra romfølelse. To fortelt er en drøm.

Gimle har jeg ingen erfraing med annet enn at jeg har sett det oppslått i butikk. Det virker som at Helsport har laget et enda større Orion telt, men med ett fortelt. Sikkert et veldig godt telt det også. Det veier mer, men til gjengjeld får du noen ekstra cm i alle retninger. Dra til en butikk og prøveligg det, sjekk detaljer, romfølelse, oppsetting, fortelt osv. Merk dog at teltduken er av polyester. Dette er et svakere stoff enn nylon (som Orion bruker). For å finne ut flere alternativer til Orion teltet mitt, mailet jeg Exped med en rekke spørsmål om Pegasus teltet. Der kom det frem at Pegasus, som gimle, bruker polyesterduk med en rivestyrke på 5 kg. Orion sin nylonduk har en rivestyrke på 14 kg.

Men legg mest vekt på form, vekt, praktiske detaljer osv. Duken holder nok til det meste uansett. Men på høyfjellsturer i storm, kan du føle deg trykkere bak en nylonvegg enn en polyestervegg;)

Mvh

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aalstad:

Hva er vekta på ditt Orion telt? (3.75kg, Oslo sportslager)

Nå slites jeg mellom å velge Orion eller Venus...

Litt på siden spørsmål:

Prisforskjellen opp mot Hilleberg er markant, men Orion og Venus står ikke noe tilbake for kvaliteten i forhold til Hilleberg telt i samme segment, eller?

På forhånd takk.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet mitt veier så vidt jeg husker 3,6 kg med sommerplugger. Er ikke heeelt sikker på grammet, men jeg husker at jeg veide det til ca 100g mindre enn det oppgitte.

Jeg har aldri eid et hilleberg telt, så jeg vet ikke noe om kvaliteten opp mot exped. Men jeg er veldig fornøyd mer sømmer og stoff.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Jeg er ny her på forumet og sitter å vuderer om jeg skal kjøpe ett av disse teltene:)

Har lest veldig mye bra om Exped orion extrem og heller litt mot dette teltet.

Men er det noen som har erfaring med Helsport Gimle light ?

Mvh

Kim Thomassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allak har jo absolutt noe å gjøre i denne sammenligningen, men for min del er dyrere og lavere 2 minus for mye. Det er nettopp takhøyden jeg er ute etter, og der er både Gimle og Orion i en klasse for seg. At det blir litt tyngre enn Allak på grunn av den gode takhøyden er et minus man får ta med seg.

Jeg fant dessverre ut, etter at Gimle 2L var i hus, at jeg var best tjent med 2 innganger siden jeg fikk meg hund. Så da står jeg igjen med Exed Orion som førstevalg, hvis jeg får solgt Gimle 2L, men bevares, Gimle duger også, må bare omstrukturere meg og hunden på tur.

Exped Orion til 4499kr

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10502&prodid=7011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker bare å gi min støtte til Exped-teltene, utrolig bra kvalitet og no inni granskauen til mye bra fikse løsninger.

To innganger er vell det aller beste på vinterstid, har pulken i den ene siden.

Bruker selv et "Venus II Extreme" og er kjempefornøyd. Går nå til innkjøp av "Vela I extreme" som sommertelt for vektens skyld.

Venus II Extreme er veid til ca 2,3kg uten plugger.

Har også endelig fått testet det ut i dårlig vær.

218121_10150566377685512_830940511_18595770_1247097_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Allesammen.

Er selv meget interesseret i at købe mig et exped orion extreme.

Har fundet 2011 model på outdoordiscount.de til 427 euro, hvis nogen skulle have intesse.

Jeg mener forøvrigt at teltet er 215 cm langt og ikke 205 cm.

Vægten er for extreme modellen på max 3,3 kg og minimun 2,8 kg

Orion extremes ydertelt er lavet af silikoniseret nylon og den normale version exped orion er lavet af pu.

Det er hvad jeg kan læse mig til her: http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_ga.nsf

Jeg ved dog ellers ikke noget om telte. Hvilken af dem er mere holdbar?Nylon eller pu?

Jeg faldt over denne tråd, da jeg søger oplysninger om liggelængde. Da jeg er 190 cm lang og gerne sover med armen over hovedet og føderne strakte er der så plads nok med de 215 cm og skrå teltvægge?

Er der nogen af jer der har erfaringer med lange kroppe og orion extreme?

Ligeledes kiggede jeg efter gimle 2 light, men kan ikke finde noget test af det?

Skal ud og vandre for første gang og vil gerne have lidt hovedhøjde...teltet skal kun være til mig, men liggelængden skal også passe.

Er 3 kg for meget at gå med i 14 dage til 3 uger.

Håber på nogle gode svar.

wayfarer, Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@wayfarer:

Du bør bestemme deg for hvilke årstider du skal dekke. Skal du på tur vår, sommer og høst, så klarer du deg fint med lettere telt, men skal du bruke det til alle årstider, ja da er økt vekt Uunngåelig.

Ønsker du god høyde, må du regne med at vekten øker. Er du godt trent/seig, klarer du fint å ta med, uansett lengde på tur, et telt i vektklassen til Orion og Gimle, som forøvrig er de 2 eneste teltene i denne kategorien med over 140cm innvending høyde.

Jeg fikk svar fra Exped om at lengden er 215cm i Orion.

Jeg valgte Gimle L2 pg.a liggelengden, men ser nå, etter å ha prøvd Orion, at jeg hadde klart meg godt med det, og itillegg fått 2 innganger. Ikke det at jeg er så lang, men god lengde kommer godt med når nærmeste turkompis er +190cm, og blir ivrig med på tur.

Min erfaring med Gimle er utelukkende positiv, men synes helsport kunne funnet en bedre løsning på utvending lufteluke, som er litt for slapp, dvs, synker litt sammen. Men når det er sagt, så har Helsport plassert et barduneringspunkt på lufteluka, noe som gjør at man kan bardunere ut luken. Liggelengden er meget god med sine 220cm. Meget god plass innvending, og ikke minst en fantastisk innvending høyde, som bl.a gjør fyring av primus inne i teltet tryggere, samt at man slipper i turne/drive med yoga for å kle på seg.

Hvis du kan gå ned på høyden så er det 2stk meget gode kandidater her: (fremdeles over 3kg)

http://ute.no/index.php?k=125&uk=129&vk=60&v=1265

http://www.outnet.no/no-hilleberg/staika-red.php

Jeg selger som sagt mitt Gimle light 2, og ønsker 3000kr. /brukt 1 gang på tur, satt opp 2 ganger for visning.

post-5304-13347474634_thumb.jpg

post-5304-133474746344_thumb.jpg

post-5304-133474746348_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har kjøpt Exped Orion Extrem teltet til "Lofoten" her på forumet å skal på første tur nå i helgen.

Skal gi tilbakemelding på mine erfaringer når teltet er utprøvd. Er veldig spent på teltet!

Kim T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"3-sesonger" er en litt kunstig konstruksjon. Teltet skal visstnok være best egnet for barmark. Om du tar 3-sesongstelt med til vinterfjellet, vil egen høyfjellskompetanse egentlig bety mye mer.

I teorien;

3-sesongsteltet baserer seg på ventilasjon med luftstrøm inn fra undersiden av ytterteltduken nede ved bakken. Ventiler eller døråpninger skal slippe luft ut igjen oppe. Pipeeffekt med oppadstigende luft sikrer sirkulasjon og dugg/rimfrie teltsider.

Dersom snø blokkerer for luft inn nede, stopper luftstrømmen også ut av teltet.

Solide 4 sesongs helårstelt har egne ventiler som er hevet godt opp fra bakken der både luft inn og luft ut sikrer ventilasjon. Denne bevegelsen, - vinden gjennom teltet, drar også brukt luft og avgasser med seg ut fra innerteltet. Disse teltene har ofte stormmatter - en omdiskutert løsning forøvrig. Vintertelt har flere bardunfester, mindre døråpninger, lavere sittehøyde og mye bruk av nylonduk - alt for å tåle sterk vind bedre. Vintertelt kan også være store ekstremtelt, men da konsekvent bygd som domer med mange stenger i flettverk.

Denne tråden handler om Exped Orion Extreme og Helsport Gimle 2 Light. Dette er solide 3-sesongstelt godt egnet for vinterbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da har jeg vært på min første helgetur med mitt ny innkjøpte Exped Orion Extrem. Turen var fantastisk med nydelig vær hele tiden.

Jeg har gjort meg noen formeninger om teltet. Synes stangkanalene er litt trange og knotet derfor litt for å få opp teltet, med litt trening tror jeg ikke dette blir noe plagsomt problem. Pluggene som følger med teltet er ikke beregnet til vinterbruk da jeg synes disse blir litt for korte og puslete, skal derfor gå til innkjøp av vinterplugger. Teltet er stort nok til 2 personer, jeg hadde kjæresten med på tur og vi hadde mye oppakning med oss. Jeg hadde nok håpet yttergangene skulle være litt større for mer plass/matlaging men siden det er 2 innganger funker det greit. Jeg blir å bruke teltet mest som et 3 sesongstelt med kjæresten/turkamerat, og ta vil teltet være ideelt for mitt bruk. Kvaliteten på teltet synes jeg virker veldig bra. Teltet sto derfor til forventning men kunne som sagt ønsket meg litt større plass i de to inngangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.