Gå til innhold
  • Bli medlem

Temperaturgrenser på soveposer hos XXL


Anbefalte innlegg

Mener å ha lest en tråd her tidliger som omhandlet bla at XXl oppererer med en annet temperatur standard enn andre sovepose leverandører.

Jeg finner ikke igjen denne tråden ( kan ha vært et annet sted jeg leste det :P )

Jeg vurderer denne posen http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=85651

Men hvis den oppgitte tempen ikke er reel, bør jeg jo vurdere noe annet.

Jeg tar gjerne mot tilbakemeldinger/andre tips i samme klasse.

Jeg skal ha en ren vinterpose, har tre sesongs og sommer pose.

Ønsker i utgangspuktet en fiberpose, men ikke et must. Gjerne så liten og lett som mulig.

Posen vil bli brukt ned mot 15-20 minus.

På forhånd takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport/XXL oppgir den gamle Thelmastandarden på sine poser, mens de fleste produsentene bruker EU-standarden EN-13537. Sjekker du på Helsport sine hjemmesider ser du at Raudfjorden får konfort-temperatur -16 med EN-standarden (t-limit er konfort for menn, mens t-confort er komfort for kvinner). Ut fra min erfaring er EN-standarden riktigere. Jeg foretrekker at vintersoveposen er varm nok.

http://www.helsport.no/helsport/EntryPage.aspx?objectid=10062

Selv fortrekker jeg dun. En 2,1kg pose holder en varm i -30, og pakker mye mindre enn en fiberpose. Men de koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar begge to så langt.

Det har seg slik at jeg sitter på gavekort på xxl og må vel derfor handle der.

Ser for meg ulemper med dun i forhold til fuktighet, men ser også ulempem med med vekt og pakkvolum på en fiberpose.

Så var det pris da..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg slik at jeg sitter på gavekort på xxl og må vel derfor handle der.

XXL ser ut til å ha veldig gode priser på enkelte soveposer for tiden. Ser at Raudfjorden går for 1200,- nå, jeg gav 1700,- for den i vinter, og da var den også satt ned noen hundrelapper fra normal pris. Da jeg kjøpte spratt den opp igjen til normal pris uka etter, så jeg antar de kjører en eller annen kampanje på dem nå også.

Ser for meg ulemper med dun i forhold til fuktighet, men ser også ulempem med med vekt og pakkvolum på en fiberpose.

Pakkvolum er viktig, men min erfaring er at om den får plass i soveposerommet i sekken så er den liten nok. Det er når den må krangle om plass med alt annet utstyr at det blir knotete. (Dette gjelder bare om du går med sekk. Om du bruker pulk kan du sikkert glemme hele vekt/volum-problematikken, men det har jeg ikke erfaring med). Om du er redd for hvorvidt du får plass til en gitt pose i ryggsekken, så ta sekken med til butikken og prøv.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gauperaa:Har du brukt posen selv? Er den duntett, feks? Erfaringer?

Hva koster posen sendt til Norge, med mva, toll og frakt ?

Nei, jeg har ikke brukt den selv, men hører mye positivt om alpkit sine produkter. Bra kvalitet til fornuftig pris. Frakten vet jeg ikke, men den har vært fornuftig på de tingene jeg har bestilt der før. Utover frakten er det bare moms som kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med den Helsport-posen er at den er veldig tung (2.6kg). Hvis du ikke er nødt til å kjøpe hos xxl, så vil jeg anbefale å ta en titt på denne:

http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16417&category_id=253

Dunpose som funker ned til -17 og som veier 1150 gram. Pris: 160 pund.

«The Alpkit comfort rating is a guideline figure. It is the minimum temperature at which we think a fit and healthy user can have a comfortable night's sleep. This is based on practical experience and BS4745 testing by the boffins at Leeds University.»

Hvordan er disse temperaturgrensene i forhold til EN-standarden og forsåvidt Helsport/SINTEF sine grenser? Er litt skeptisk til produsenter som ikke vil oppgi sammenlignbare temperaturer. Slike grenser kan jo være høyst variable; ifølge Helsports grenser har jo Raudfjorden comfort ned til -25, mens de oppgir EN t-limit på -16, nesten ti grader høyere.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men hvor varm posen føles blir vel uansett ganske subjektivt? Tallene må vel sees som retningslinjer.

Helsport-posen er nok en del varmere med oppgitt komforttemp på -25 og ekstremtemp på -35, men hvis han ikke planlegger å ligge ute i så lave temperaturer, og i tillegg synes det er ok å kompensere med litt ekstra superundertøy hvis det skulle bli kaldere enn forventet, så tror jeg alpkit-posen kan være et godt valg. 1,5kg mindre i sekken merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men hvor varm posen føles blir vel uansett ganske subjektivt? Tallene må vel sees som retningslinjer.

Så lenge alle måler etter samme standard er tallene objektive nok. Problemet oppstår når produsentene ikke oppgir tall målt på samme måte. For min del kunne man gjerne brukt Helsport/SINTEF sin standard også, selv om EN-standarden passer bedre med hvordan jeg selv opplever en sovepose. Poenget er at man må kunne sammenligne poser. Om jeg finner ut at tre-sesongs-posen min med grense på -6 grader er for kald og bestemmer meg for å kjøpe en ny, så bør jeg kunne vite at en sovepose fra en annen produsent som har grense på -16 faktisk er varmere. Om alle produsentene bruker sine egne målestokker vet man ikke slikt, og tallene blir nesten verdiløse.

Helsport-posen er nok en del varmere med oppgitt komforttemp på -25 og ekstremtemp på -35, men hvis han ikke planlegger å ligge ute i så lave temperaturer, og i tillegg synes det er ok å kompensere med litt ekstra superundertøy hvis det skulle bli kaldere enn forventet, så tror jeg alpkit-posen kan være et godt valg. 1,5kg mindre i sekken merkes.

Det er nesten umulig å vite om Helsport-posen er varmere eller ikke. Dersom Alpkit-målene ligger tett opp til EN-målene er de jo ca like varme, mens om Alpkit har valgt en skala nærmere Helsports egen skala er de veldig ulike.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en M.equipment-pose med disse spes.:

ME Xero 550

- Temperaturgrense: EN13537: 0°C/-6°C [ekstrem] Mountain Equipments anbefaling: +15 til -10°C

- Vekt: 1000 g

- Fyllmateriale: dun, 700+ europeisk, 93/7

- Fyllvekt: 600 g

PipeDream 800

# Fill: 95/5 goosedown (750+ fill power EU)

# Fill Weight: 800 grams

Ut fra spesifikasjonene så vil jeg tippe at PipeDream 800 holder noe sånt som

EN13537: -4°C/-10°C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor har vi nå laget temperaturguider for alle våre soveposer. De er nå oppdatert med .htm-filformat (lå som .mht). Det kommer også hurtigguider om posenes egenskaper en av dagene, noe disse temperaturguidene ikke sier noe om. Vi har lagt de Helsport-posene som har dun-/syntetblanding inn i begge guidene for best mulig sammenlikning. Disse er merket med '(syntet/dun)'.

http://guide.amfibi.no/dunposer.htm

http://guide.amfibi.no/syntetposer.htm

Dette er noe vi har tenkt på å lage lenge, og vi håper dere setter pris på dem.

Daniel, Amfibi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor har vi nå laget temperaturguider for alle våre soveposer. De er nå oppdatert med .htm-filformat (lå som .mht). Det kommer også hurtigguider om posenes egenskaper en av dagene, noe disse temperaturguidene ikke sier noe om. Vi har lagt de Helsport-posene som har dun-/syntetblanding inn i begge guidene for best mulig sammenlikning. Disse er merket med '(syntet/dun)'.

http://guide.amfibi.no/dunposer.htm

http://guide.amfibi.no/syntetposer.htm

Dette er noe vi har tenkt på å lage lenge, og vi håper dere setter pris på dem.

Ah, kjempefint. :) *sette bokmerke*

En liten request (mer for kompletthetes skyld enn noe annet): Et rødt kryss eller noe slikt på t-extreme hadde vært kjekt.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar.

Ser at det reelt vil være en komf temp på denne på ca 16-

Jeg er i utgangspunktet en varm person, og det gjør meg heller ingenting å kle på meg ullundertøy i posen ved kalder temp.

Tror jeg går for denne posen. Ser at 1200 er et godt kjøp i forhold til priser andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikk om dette er kommentert lengre opp i tråden men vil bare få presisere at butikkene ikke har noe å gjøre med temperatursetting av soveposer. Det er det fabrikantene som gjør. Eksempelvis så har XXL både Ajungilak og Helsport og disse markedsfører forskjellige standarder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.