Gå til innhold
  • Bli medlem

"fjellfamilie" (utskilt)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

Vi kan ta hensyn da :) Men vi har et eget tempo på turene vi går bare vi to. Vi kjenner hverandre godt og er forholdsvis like både når det gjelder fysisk form og mestring av høyder. Du får si fra hvis du skal på en tur i området rundt Trondheim da, Espen! Kanskje vi kan gå en tur på Vassfjellet en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler at vi blir en liten fjellfamilie her på forum, jeg... :)

Hyggelig at dette initiativet er til glede for en god del. Kanskje vi blir så "fjellfamilie" at vi en vakker dag kunne besøkt deg på sin suverene utpost. Jeg har mang en gang misunt de med hytte på Eidsbugarden utenom sesongen. Tenk å kunne gå innover Uranosbreen i romjula, eller bestige Galdebergstinden i mai. Skiturer i dette området i mai må jo være en drøm, og langt mer jomfruelig enn det oss "vanlige" opplever på Sognefjellet, Valdresflya e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg har hatt mine flotteste skiturer i dette området i slutten av mai, midten av juni.

Den mest ekstreme turen var snøsommeren 1997 da vi gikk på ski 5.juli (!) over Langeskavlen, ned på Uranosbreen, langs Skogadalsbreen og opp på Nordre Sagi fra nord. Vi bar skia 200 meter fra hytta.

I juni har jeg vært på sørtoppene på Uranostind (opp snørenna i mellom sørtoppene), opp søreggen til søndre Mjølkedalstind, den på 1987 meter - vet forresten dere om noen andre som har gått denne ryggen? Brekomplekset Uranosbreen - Mjølkedalsbreen - Skogadalsbreen synes jeg forøvrig er et veldig fint og variert område.

Eidsbugarden er på mange måter et snøsikkert sted, vinteren varer vanvittig mye lenger her enn traktene nordøst i Jotunheimen. Det å ha hytte her gjør det mulig å gå på de samme toppene mange ganger, men på forskjellige årstider og fra forskjellige kanter. Påsken er jo veldig stemningsfull her, så mitt hjerte hører helt klart mest hjemme her i sør. Noe av sjarmen med stedet kommer av de relativt drøye anmarsjene som kreves for å gå på topper - de seige hjemmarsjene skaper ofte en egen nærhet til fjellet!

Men, tilbake til selve Eidsbugarden, det burde jo egentlig ikke vært andre hytter en Vinjes (og min) her! Men det er jo også et trivelig lite samfunn her, og mange er ganske sporty. Birger Løvland og Eidsbugarden Budstikke er et eksempel på det.

Jeg har vært her i februar noen ganger, det har som regel vært ganske røft, med fyring hele tiden og dårlig vær og uberegnelige føreforhold, men jeg har til gode å gå på ski innover her i romjula. Det er noe jeg virkelig gleder meg til å prøve. Holder en seg litt utenom sesongen, er det jo bare oss og Odd Eliassen som er på Eidsbugarden =), derfor er det fullt mulig å oppleve ensomheten på Eidsbugarden selv om hytta befinner seg midt i feltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli noen år siden jeg var der inne nå, var vel i 1999 at jeg tok Falketind, Uranostind og litt til. Neste sommer har jeg imidlertid planer om å dra tilbake igjen. Da skal jeg få tatt Mjølkedalstind og Sjogholstind, kanskje Mjølkedalspiggan og Sagi?

Ellers føles det som om hjertet mitt har flyttet til Leirdalen, og indre del av Visdalen, til tross for at vi har hytte i Valdres. I fjellene mellom Bygdin og Gjende har jeg ikke vært på evigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette forumet er virkelig et lyspunkt i hverdagen :) Har aldri vært i kontakt med så mange likesinnede før! Det hadde vært artig og fått til turer i lag!

Helt enig, har aldri truffet så mange samlere på en gang. De som pleier å være med meg på tur har ikke denne interessen for fjellet. Og det å få til en tur sammen med gjengen her på forumet kunne blitt riktig så trivelig. Det er ihvertfall jeg med på :) !

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kim skrev: "Du får si fra hvis du skal på en tur i området rundt Trondheim da, Espen! Kanskje vi kan gå en tur på Vassfjellet en dag?"

Jeg kan bli med hvilken som helst helg etter denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, har aldri truffet så mange samlere på en gang. De som pleier å være med meg på tur har ikke denne interessen for fjellet. Og det å få til en tur sammen med gjengen her på forumet kunne blitt riktig så trivelig. Det er ihvertfall jeg med på :) !

Nils

Nils: En idé kunne jo vært og arrangert en fjellforum.net felles topptur en helg neste sommer. Problemet ville være å finne en tur som er av en slik karakter at flest mulig ville syntes den var interessant.. Glittertind ville fort bli for kjedelig, mens Store Skagastølstind fort blir for krevende med en rekke "ukjente" mennesker. Men det kunne absolutt vært en idé.

Nå er vi jo ikke så mange tilsynelatende i den ivrigste toppsamlerkjernen, men man kunne også tatt en BC enten her eller der, f.eks. Leirvassbu (Tom?) eller Turtagrø og gått evt. to forskjellige turer?

Uansett en spennende idé Nils, men ikke alltid så lett å gjennomføre i praksis :) - Men gjør man et seriøst forsøk så går det, og uansett uformelle turer bør ikke være noe problem.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det Morten, problemet er å finne en tur som flest mulig kunne tenke seg å være med på, og så er det å finne en felles helg osv. Først og fremst kunne vi hatt møttes en helg neste år, og som du nevner dele seg og gå turen som passer en best...

Jeg vet det er noen her på forumet som kunne tenke seg å ha med "fører" på de vanskeligste turene, og da er det sikkert noen flere som er i samme bås og vil bli med på det. Det å gå f.eks Styggedalsryggen og Skagastølsryggen med noen flere toppsamlere kunne vært interessant :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils: Jo da det hadde vært helt topp det, men samtidig hvem vil være "fører". Det er jo tross alt et ansvar å skulle være "fører" for folk man ikke "kjenner".. Er usikker på om jeg ville gått slike turer med folk jeg aldri har gått en meter før med, i alle fall med mindre jeg føler meg sikker på meg selv og at jeg klarer meg alene.

Nå er det jo også for de fleste, også toppsamlere heldigvis, mange turer man ikke har noe i mot å gå om igjen.

Så det er mange muligheter....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles topptursamling høres ut som en god ide!

Men Skagadals/Styggedalsryggen er for små grupper som kjenner hverandre fra tidligere turer.

De fleste toppene er fine å gå på uten at man trenger sikring. Det er når sikringsmidlene tas frem at det blir upraktisk med litt større grupper (bortsett fra på bre da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler glatt et par tusenlapper hvis noen her gidder å føre meg over Styggedals- og Skagastølsryggen.

Ellers har jeg et forslag til felles tur: Uradalsryggen. Denne er spennende og utfordrende selv om den ikke krever klatring. Den er ikke for vanskelig for de minst rutinerte og ikke for kjedelig for de tøffe. Utrolig flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler glatt et par tusenlapper hvis noen her gidder å føre meg over Styggedals- og Skagastølsryggen.

Interessant! :) Uansett skal det vel ikke bli noe problem å få med meg til de høye tinder...

Ellers har jeg et forslag til felles tur: Uradalsryggen. Denne er spennende og utfordrende selv om den ikke krever klatring. Den er ikke for vanskelig for de minst rutinerte og ikke for kjedelig for de tøffe. Utrolig flott tur!

Enig i den turen. Eller Skardstinden med flotte teltmuligheter ved Ytterdalssætri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler glatt et par tusenlapper hvis noen her gidder å føre meg over Styggedals- og Skagastølsryggen.

Tom:

Jeg og et par kollegaer på jobben skal prøve å få til den turen neste år, og hvis det passer, kunne du sikkert slengt deg med oss. Nå har ikke jeg spurt kollegaene mine om det er greit, så jeg kan ikke love noe, men det er en mulighet. Og du skal slippe å betale de 2 lappene hvis det blir noe av! Det bør ikke blir for mange på en sånn tur, siden det er en tidkrevende tur. Men en 3-5 stk er nok greit :) .

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg SKAL over der neste år. Tror ikke betaling er aktuelt, det bryter med mine prinsipper. Jeg er bare glad for å få bruke tindene og utstyret mitt (ikke misforstå).

Vi får se Tom. Har tenkt på å gå opp Jervassbreen (da 4 stk) og videre Styggedalsryggen - Skagastølsryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte topper krever at man er flere, og for meg som alltid går alene kunne det være interessant å bli "taua" over de verste toppene. Jeg blir helt sikkert med hvis noen vil ha meg med!

Interessant for øvrig å se hvordan nesten hver eneste diskusjon på dette forumet har en tendens til å spore fullstendig av. Ofte helt umulig å gå rett til siste innlegg hvis man ikke har lest de eldre først! Men det blir jo artige diskusjoner av sånt, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Kim: Kjenner noen som gikk opp Gjertvassbreen og de brukte vanvittig mye tid - mye sprekker og drit. De var også oppom Gjertvasstind før de overnattet ved Centraltind. Nå har jo du vært på Gjertvasstind ser jeg, så du har vel ikke det problemet =). Ville bare si i fra =) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de brukte vanvittig mye tid - mye sprekker og drit.

Jeg har ikke erfaring med drit på breen, men jeg vil anta at det fort blir tidkrevende med slike hinder :lol:

Forholdene bestemmer selvfølgelig mye for hvor mye tid som går med, også hvor mange som er med i følget. Jeg vil ikke ha flere enn fire i taulaget. Det holder som dauvekt og taulaget blir så effektivt som mulig. Det må bli et mål og komme seg over hele ryggen før natta. En liten overnatting er uansett ingen krise hvis ikke været slår seg vrang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.