Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye vind tåler telt ala MSR Carbon Reflex 2 og Hubba Hubba??


tomjac

Anbefalte innlegg

Jeg har altid lurt på hvor mye vind og vær telt som MSR Carbon Reflex 2 og Hubba Hubba tåler sammenliknet med f.eks Hilleberg Allak. Carbon Reflex 2 er jo ett telt som veier ca halve vekta av Allak - Hva kan Allak som ikke MSR teltene kan??

msr_reflex2_flyclosed.jpg

MSR Carbon Reflex 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deponerte Hubba Hubba for noen år siden. Leverte det raskt tilbake. Teltet er lagd for å ha god lufting i varme land. Fint sommerstid, men ikke noe særlig anvennelig i Norge over tregrensa. Fester du det godt kan det sikkert stå selv i kulingkast, selv om det blir luftig inni. Allak kan du bruke året rundt, og er det satt opp riktig tåler det storm.

En annen morsom video:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et MSR hubba hubba HP, som er en litt kraftigere variant av vanlige hubba hubba. Det fikk kjørt seg litt på Island i sommer, og jeg må si jeg er positivt overrasket. Har ikke noe nøyaktig tall på hvor mye det blåste, men etter å ha drevet med seiling hele livet kan jeg trygt si det blåste kuling. HP-versjonen av teltet har ikke innertelt av netting, så det ble ikke så luftig som MSR-telt har rykte på seg for å være. Med kortsiden av teltet vendt mot vinden holdt teltet seg overraskende rolig natten gjennom, i motsetning til et tunneltelt som stod og blafrethøylytt i vindkastene ved siden av. Langt mindre gunstig var det å ha utgangene vendt mot vinden natten før,da teltet vred seg ganske kraftig i kastene. Med korrekt oppsett (og noe litt kraftigere enn de medfølgende teltpluggene) har jeg stor tro på at teltet klarer seg utmerket i kuling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og vurderer et hubba hubba selv, som sommer/vår/høsttelt typisk til bruk i Nordmarka og lignende. Dette teltet må vel passe utmerket til det? Bruker Fjellheiem extrem til fjell og vinter. Teltet veier jo lite og man får plass til downmat dlx der.. Hva sier dere som har teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som nevnt svært fornøyd med mitt, men må nok si meg enig i at nettingvarianten ikke er særlig egnet til bruk på vindutsatte steder. Ettersom du allerede har et telt som takler røffe forhold tror jeg Hubba Hubba er et godt valg som sommertelt. Fordeler med teltet er sittehøyde, det tar liten plass å slå opp samt at det er tilnærmet selvstående (utenom forteltene, naturligvis). For min del stod det mellom Hubba Hubba HP og Ringstind 2, og endte med å prioritere 2 innganger og selvstående.

Det er dessuten svært billig i USA, selv medregnet frakt og moms. Kan anbefale moontrail, da jeg har gode erfaringer med dem. Bonuspoengsystemet deres gir deg dessuten mulighet til å slenge på noen ekstra teltplugger uten at dette koster ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.