Gå til innhold
  • Bli medlem

Stort helårstelt for to


Hulda

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et helårstelt (skog og fjell) med disse egenskapene:

God plass for to. Han jeg skal dele teltet med er en ganske stor fyr på 188 cm, mens jeg er ei lita dame som ikke vil ligge trøkt oppi et hjørne fordi han ikke får plass! Det må altså være litt romslig.

Gode muligheter/løsninger for lufting.

Plass til bagasje og annet utstyr i fortelt.

Kvalitet.

Har selv sett på High Peaks Denali 3 (får ikke linket til produktsiden, men det ligger under Turtelt hos Vario Sport). Jeg har ikke så god peiling, og det merkes kanskje mtp forslaget til telt, siden jeg ikke helt vet hva jeg ser etter. :) Tenkte derfor å spørre her, siden jeg vil bruke litt tid på å finne et telt vi blir fornøyde med.

Utover det jeg har skrevet over om hva som er viktig for oss, håper jeg at andre kan bidra med hva som er viktig å se etter når vi skal velge telt.

Selv om vi er ganske ferske friluftsfolk vil vi gjerne ha noe skikkelig, som er praktisk og som varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Siden du skriver helårstelt og brukes i skog og fjell går jeg ut fra at dere også skal bruke det om vinteren. Dersom dere skal bruke teltet på snaufjellet vinterstid stiller det store krav til kvaliteten da det i prinsippet skal tåle snøstorm.

Teltmerket du nevner har vel ikke vært regnet som noe ekstremtelt, uten at jeg skal være skråsikker på hva de produserer nå.

Det er utfra hva jeg ser på bildet av teltet for liten lufteventil.

Glidelåsene bør være av merket YKK kvalitet eller tilsvarende, men jeg tror de aller fleste kjente produsenter bruker akkurat det merket. Videre må rivestyrken i duken være høy. Når du skuffer kansje kram snø oppetter teltduken rundt hele teltet og våkner neste morgen til - mange - grader og du må nærmest brekke løs teltet for neste forflytnin, da er det viktig at du kan stole på kvaliteten i duken.

Jeg ville gått for et mer anerkjent merke.

Det dukker stadig opp brukte kvalitetstelt her på forumet, eller Finn.no.

Svenske Hilleberg lager meget bra telt, ellers har også Helsport kvalitetstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Teltet skal brukes på vinteren også, og må dermed tåle "mye vær" som du påpeker, men vi skal jo ikke krysse Grønland med det første. Jeg er litt usikker på hvor god kvalitet vi faktisk trenger, da jeg får inntrykk av at jeg overdriver en smule når jeg leser om f.eks. de dyreste Hillebergteltene som "egner seg godt til ekspedisjoner". Kvalitet er viktig for meg, men det blir kanskje for dumt å være nybegynner til fjells og parkere i et telt som først kommer til sin rett under en polekspedisjon?

Har sett på telt fra Hilleberg og Helsport nå, og har kommet frem til at Helsport Fjellheimen X-trem 3 kan være aktuell. Hadde i utg pkt ikke tenkt å bruke så mye, dette koster ca 5500. Det er helt greit hvis det er verdt det, og et godt telt til vårt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut! :D

Har også lest at mange andre er godt fornøyd i gamlere tråder her i forumet.

Kunne jeg valgt helt fritt, uten tanke for pris, fikk jeg veldig lyst på Hillebergs Keron, men det blir for dyrt og det er vel langt ifra nødvendig for vårt bruk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også lyst på et Keron fra Hilleberg, men jeg slo det fra meg pga at det var for dyrt. Når XXL solgte Fjellheimen xtrem 3 camp til 3999,- var valget enkeltog jeg har ikke angret enda :D Har hatt teltet et års tid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er jo at xtrem har stormatter og flere barduner, samt bedre ventilasjon, noe som er viktig ved vinterbruk. Jeg har ikke sett fjellheimen modellen annet enn på bilde, men jeg regner med at xtrem modellen har noe grovere stenger også. Allt i allt vil jeg tro at xtrem modellen tåler noe mere røffere forhold og takler vinter å snø adskillig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme "problemt" som deg men jeg skal bare ha ett telt til vinter sesongen. det jeg har funnet ut er at jeg skal kjøpe det nye helsport svalbard 3 hig camp på skittfiske. no får der får jeg 10% når jeg er dnt medlem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det blir kanskje for dumt å være nybegynner til fjells og parkere i et telt som først kommer til sin rett under en polekspedisjon?

De teltene som er best til polarekspedisjon er som regel de beste for "nybegynnere" også. Mitt syn.

Sjekk ut Staika.

140 x 230(?) tror jeg og med 2 innganger, 2 små fortelt, så kan dere ha hvert deres rot på hver sin side.

STØDIG telt. Blir neste jeg skal skaffe selv.

Lei av "endeløs" blafring i tunneltelt uansett hvor mye man strammer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et Hysky vintertelt sist vinter. 4mannstelt.

Det kosta ikke allverden, tror det kom på 12-1300 ink mva og pluss noen hundre i frakt

Har så langt oppført seg eksemplarisk.

Pluggene er for dårlige.

Dukene er bra

Løsningene bra

stengene er av Duraluminium, etter min mening det eneste som holder

God lufting med doble takventiler

Testa i Sydvestramling i Vestfjorden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.