Gå til innhold
  • Bli medlem

Storsylen og Syltraversen


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Som oppvarming til årets først 2k'er gikk jeg Storsylen (1 762m) og Syltraversen i slutten av Juli. En veldig fin tur, ca. 10 timer. En del stein, og et ganske luftig område med litt lett klatring her og der. Mektig utsikt fra toppen langt inn i Sverige og inn i Norge. Gikk utenfor løypene og angrer litt på det, for måtte krysse ei uendelig lang myr (se kart) (vått var d å = gikk med joggesko!) som var sterkt overbefolket av mygg.

Kart over området. Hakkete lyserød løype indikerer hvor jeg vil heller gå neste gang. :)
Turkart1small.jpg

Storsylen i midten.
DSC_0361small.jpg

DSC_0268small.jpg

Fongen (1441m)
DSC_0277small.jpg

Folk på vei opp hovedstien.
DSC_0289small.jpg

Folka blir små i havet av stein!
DSC_0290small.jpg

DSC_0291small.jpg

DSC_0307small.jpg

DSC_0308small-1.jpg

DSC_0312small.jpg

Luftig parti forran opp mot topp-punktet. Må klatre opp den siste 5m kanten til toppen.
DSC_0342small.jpg

Fra toppen.
DSC_0322small-1.jpg

Åre
DSC_0330small.jpg

Sylstasjonen på Svensk side.
DSC_0329small.jpg

Folk på tur!
DSC_0294small.jpg

DSC_0321small.jpg

DSC_0340small.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fine bilder! Tenker på denne som mulig høsttur. Når blir det kritisk med tanke på muligheter for is/snø på ryggen? Midten av september?

10 timer - er det knallhard gange, middels fart eller hva?

Kan vel blir kalt tidlig i Sylene ja, men tror det er utrolig fint å gå der fra tidlig september til midten av september. Mine 10 timer var rolige med mange pauser og nesten en time stopp på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mye i Sylan, og i september kan det være full vinter der oppe. Det verste er egentlig hvis snø har kommet, samt at den har begynt å smelte igjen. da blir det fryktelig mye vading i "tøffe" stryk.

Gikk fra nedalshytta til sylstationen, og rundt selve sylmassivet 9-11 september i 2007. Da var det full vinter fra ca 1300moh.

Været skifter utrolig raskt i sylan, så mitt tips ang denne turen er å ta den hvis det er meldt masse finvær. Hverken storsylen, eller syltraversen egner seg hvis det er vått. da blir det mye skumle plasser der det er ganske glatt.

Har faktisk selv tenkt å gå denne turen igjne, men tenkte å gå opp fra Eckordørren, som svenksne kaller det. Da blir nok turen litt lengere, men tenkte å ta en telt overnatting, eller ligge på sylstasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin fauna på veien opp til sylsjøen fra nedalshytta!

Er ikke noen tinderagler, så jeg har ikke våget meg på traversen. Er den overkommelig uten særlig klatre-erfaring?

Skogy: Eckorrpasset er veldig vindutsatt, men du burde finne god ly til telting litt lenger ned på nordsiden (retning sylstasjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noen tinderagler, så jeg har ikke våget meg på traversen. Er den overkommelig uten særlig klatre-erfaring?

Jeg vil si det går greit. Ingen klatring egentlig, bare en del store steiner som du må klatre irundt her og der i og med at det er rimelig bratt på sidene ned så det er lite med alternative ruter på selve traversen. Helt på toppen må du såvidt klatre ca. 3m loddrett eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Om en forlenger ruta litt i forhold til den skisserte på kartet, kan en få med seg en travers ekstra. Gå inn til Ekkordøren og følg ryggen opp over Sola og deretter traversen mellom Sola og Stor Sylen. Her er det en smal rygg som gjør turen verdt! Beregn et par timer ekstra og gjør Syltraversen komplett!

Det kreves ikke klatring på traversen, men for enkelte oppleves de siste 30 metrene opp til selve toppunktet på Storsylen som ubehaglige om en holder toppryggen fra SØ (det er luftig ute på kanten mot øst). Et alternativ er da å holde ut til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylane har jeg gode minner fra. Gikk til Storsylen fra Nedalshytta i 2002. Husker at vi ikke startet før i 16-tiden, og det endte med at vi kom tilbake til Røros etter at alle butikker var stengt. Jeg orket ikke brødmat til middag og la meg utsultet. :) Det var en fantastisk tur uten en sky!

Et bilde med Lillsylan og Storsylen bak: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=8440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.