Gå til innhold
  • Bli medlem

Blå bær som ikke er blåbær


johnpd

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske grønn når det gjelder planter og bær.

Men har vært ute mye i år og plukket blåbær.

I de samme områdene som blåbærene vokser det en annen type blå bær.

De er litt større en vanlige blåbær, har mørkere blader og hvitt kjøtt.

Hva for bær er dette? Har de noen nytteverdi?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra: http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/v00/Ville_ber/Blokkeber2.html

Myter og folketro om blokkebær

Det har vært en utbredt oppfatning at blokkebæra var giftige eller at de hadde en berusende virkning. I eldre litteratur fins det mange eksempler på at bæra ble omtalt som skadelige. De kunne gi svimmelhet og hodepine, ja, til og med føre til sinnssykdom!

Barn ble truet med at de kunne bli syke eller få mark i magen av å spise blokkebær. Den som spiste av dem kunne også risikere å få stygge barn.

På Nord-Vestlandet fikk bæra skylden for spedalskhet (lepra). Folk trodde at de stod i forbindelse med onde makter. Den som spiste dem, kunne bli svært syk og få svarte flekker over hele kroppen.

Blokkebæret hadde også rykte som et middel til å gjøre folk opptatt av det andre kjønnet. Den som spiste dem, ble litt gutte- eller jentegale! ”Blokke er tausa-lokke” eller ”den som et blokke, vert ei gutalokke”. Om gutter ble det sagt at de ble ”tausalokke”.

Dette er kjent fra flere steder i Norge. I Vestfold advarte mødrene døtrene sine mot å spise mikkelsbær – de kunne bli mikkelsbærgale. I Setesdal het det slik: ”Var det ein gut som åt mikkjålsbær, blei han ein gjentespringar. Åt ei gjente mikkjålsbær, blei hu ei guteflengje”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden kom jeg over et felt med blokkebær eller mikkelsbær som vi kaller det. Det var så mye bær at jeg tok meg en tur med bærhenteren for å prøve om de kunne brukes til noe. De har et veldig kraftig fargestoff, men siden jeg ikke er så ivrig med husflid så prøvde jeg å lage syltetøy av dem. Det ble et fint syltetøy, men det luktet så spesielt at ingen våget å spise av det. Til slutt endte det i komposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er mine kvalifikasjoner som syltetøykoker det kommer an på, for jeg synes også at bærene smaker helt ok til å spise, men når de kokes opp kommer lukta og den forsvinner ikke om du tilsetter relativt store mengder sukker. Hva dette kommer av vet jeg ikke, men det hadde vert artig å høre om andre som har forsøkt å lage syltetøy av disse bærene, og hvilke erfaringer de har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er mine kvalifikasjoner som syltetøykoker det kommer an på, for jeg synes også at bærene smaker helt ok til å spise, men når de kokes opp kommer lukta og den forsvinner ikke om du tilsetter relativt store mengder sukker. Hva dette kommer av vet jeg ikke, men det hadde vert artig å høre om andre som har forsøkt å lage syltetøy av disse bærene, og hvilke erfaringer de har gjort.

Du e jo ikke nødt til å kok bæra... Når æ laga blåbærsyltetøy, krakka æ bare og har i litt sukker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo bare si meg enig i at de fleste bær blir best hvis de bare blir "rørt" til syltetøy og tilsatt litt sukker. Jeg bruker også denne metoden og så går resultatet i fryseren. Jeg er ikke så glad i alle disse skumle "E" stoffene som blir tilsatt maten for å gjøre den holdbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

plukka bær i går. er ikke noen bærkjenner men trodde att det var 2 forskjellige blåbær :D

små og store. det må ha vart blokkbær og blåbær.

kom hjem, satte på en kjelle, i med bær, på med vann så det dekket, litt sukker, litt honing samt en skvett cointreau. koka en liten stund og rørde med en visp slik att endel av bærene knustes. jevna av med litt maizenna. knallgod suppe som ble servert varm med is. (etterhvert som suppa stod på komfyren så smakade jeg av med sukker til dess att jeg syntes att den var søt nok, men fortsatt litt syrligsmak av bærene. isen er ju søt). har og prøvd med litt kanel som og blir veldig godt.

i morgen blir det ny bærtur!!!! blåbær, blokkbær og bringebær. deiligt å ha fjellet utenfor dørra

om en uke er multene ferdige på høyfjellet :) gleder meg

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Jeg har utgitt boka "Bærplukkingens gleder" og omtaler her bl.a. blokkebær. Dette er et spennende bærslag med mange myter. Noen av disse mytene går  ut på at man kan bli ruset, og at bærene virker som afrodisiakum, dvs.stimulerer sex-livet, Sjølve bæret har neppe disse effektene. Men det finnes en mikrosopp, Sclerotinia, som kan finnes på blokkebær. Hvis bærene er hardt angrepet blir de svært lyseblå og til slutt hvite. Denne soppen kan ha en rusende virkning. I 1978 blei det lagt inn en pasient ved Kungelv sykehus i Sverige. Han hadde spist ca. en liter blokkebær rett fra riset og var veldig dårlig. Mannen var bevisstløs da han kom til sykehuset, men kom seg raskt etter behandling. Trolig var blokkebærene  han spiste sterkt infisert med soppen. Det skal ikke være rapportert slike problemer ettter inntak av saft eller syltetøy. Litt interessant er det imidlertid at i vårt naboland Russland kalles blokkebær for "pjaniza" som betyr rusbær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.