Gå til innhold
  • Bli medlem

"Teknisk" spørsmål om SPOT nødpeilesender ...


jhs

Anbefalte innlegg

"Teknisk" spørsmål om SPOT nødpeilesender ...

Hei.

Kjenner noen til hvordan SPOT systemet håndterer "911 Alarmen" (som skal rutes feks til norsk 113, riktig redningssentral osv)? Tenker på hvordan AMK, redningsgruppen får informasjonen presentert.

Og hvor seriøst en SPOT melding tolkes, forhåpentligvis ikke som 2 prioritert eller lengre nede ...

Jeg finner lite informasjonen på internett vedrørende emnet.

Jeg har testet "HJELP" og "CHECK IN / OK" meldingene. De fungerer Ok, med rask responstid.

Takk for svar - janhugos i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Har tenkt på samme spørsmål selv..... Ser det som overveiende sannsynlig at SPOT systemet videresender en "911" melding til Hovedredningssentralen(e). Det er ingen måte for et privat firma å holde oversikten over vår organisering av AMK/politiets operasjonssentraler. Denne strukturen endres ofte og er mildest talt uoversiktlig. HRS vil kunne håndtere et redningsoppdrag i Norge, og koble inn AMK ved behov for helseressurser i aksjonen. Jobber selv på en av landets AMK sentraler og har hatt mange aksjoner i fjellheimen, ingen initiert via SPOT enda.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Hei, slenger meg på med et annet teknisk spørsmål om Spot. Jeg har sett at det er kommet en ny utgave av Spot, som skal imøtekomme de svakheter man har irritert seg over ved den gamle. Er det noen som har peiling på hvordan den nye er, kanskje har prøvd/hørt/sett rapporter på nyvinningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på findmespot.com for å lese meg opp på det nye utstyret. Fant denne rapporten fra en som utløste nødknappen på Hardangervidda i vinter: http://www.findmespot.eu/no/doc/sra_norway_dm.pdf .

Når det gjelder nye Spot så forsto jeg ut fra pressemeldingen at den kommer utpå høsten en gang. http://www.findmespot.com/en/pressroom/index.php?option=com_content&view=article&id=315:spot-unveils-next-generation-satellite-gps-messenger-at-outdoor-retailer&catid=23:press-room&Itemid=45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, jeg har nettopp investert i en SPOT med basis- og trackingabonnement. Jeg lurer på om foreldre/venner må inn på min egen SPOT-konto (findmespot.com) for å få tilgang til min tracking-utvikling på en tur. Eller er det en annen måte de kan få den oversikten (feks en unik google-link etc?), de får i alle fall ikke sms/e-post hver gang den registrerer et tracking-waypoint. Noen som vet svaret? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Teknisk" spørsmål om SPOT nødpeilesender ...

Hei.

Kjenner noen til hvordan SPOT systemet håndterer "911 Alarmen" (som skal rutes feks til norsk 113, riktig redningssentral osv)? Tenker på hvordan AMK, redningsgruppen får informasjonen presentert.

Og hvor seriøst en SPOT melding tolkes, forhåpentligvis ikke som 2 prioritert eller lengre nede ...

Jeg finner lite informasjonen på internett vedrørende emnet.

Jeg har testet "HJELP" og "CHECK IN / OK" meldingene. De fungerer Ok, med rask responstid.

Takk for svar - janhugos i Tromsø

SOS / 911: Use this function In the event of a life threatening or other critical emergency to notify emergency services of your GPS location and that you need assistance. The GEOS International Emergency Response Center alerts the appropriate agencies worldwide – for example contacting 9-1-1 responders in North America and 1-1-2 responders in Europe.

Read more

HOW IT WORKS:

Once activated, SPOT will acquire its GPS location from the GPS network, and send that location along with a distress message to the GEOS International Emergency Response Center every five minutes until cancelled or until the batteries are depleted. The Emergency Response Center notifies the appropriate emergency responders based on your GPS location and personal information – which may include local police, highway patrol, the Coast Guard, our country’s embassy or consulate, or other emergency search and rescue teams – as well as notifying your emergency contacts about the receipt of a distress signal.

IMPORTANT NOTE:

Even if SPOT cannot acquire its location from the GPS network it will still attempt to send a distress signal – without the GPS location – to GEOS, which will still notify your contacts of the signal and continue to monitor the network for further messages.

9-1-1 EMERGENCY SERVICES POWERED BY GEOS Search and Rescue

Kilde: http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har nettopp investert i en SPOT med basis- og trackingabonnement. Jeg lurer på om foreldre/venner må inn på min egen SPOT-konto (findmespot.com) for å få tilgang til min tracking-utvikling på en tur. Eller er det en annen måte de kan få den oversikten (feks en unik google-link etc?), de får i alle fall ikke sms/e-post hver gang den registrerer et tracking-waypoint. Noen som vet svaret? :oops:

gå inn på kartet der du ser trackingen.. kopier internettadressen, og gi den til de du vil skal følge med.. har du blogg / facebook kan du legge linken ut der og alle som kllikker på den får opp kartet med siste 7 dagers bevegelse (f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har snakket med HRS-Sør om bruk av SPOT. De får meldinger om utløst nødalarm fra det amerikanske (?) selskapet som eier konseptet.

Meldingene tas seriøst og HRS velger videre varslingsvei i Norge - dvs lokal redningssentral (112) og evt helsevesenet (113) ved behov. De var imidlertid kritiske til økende bruk av SPOT, fordi det erfaringsvis kommer mange unødvendige meldinger med slike systemer. De SPOT meldingene som det refereres til i denne posten (bl.a hardangervidda) ble om talt som kun delvis nødvendige.

Det vil si at vi alle må være obs på bruken av SPOT i tiden fremover, for å være sikre på at meldingene fortsatt har pri i redningstjenesten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det sånn at meldingen oversendes til den Hovedredningssentralen som er nærmest deg altså Sola eller Bodø. Meldingen tolkes så som hvilken som helst annen nødmelding og selskapet i USA fortsetter å jobbe med saken slik at dem prøver å kontakte deg på alle mulige måter eks ved å ringe pårørende og annen familie. Dette gjør det for å hindre falske meldinger og missbruk samt for å prøve å finne deg.

Har to venner som måtte bruke 911 knappen og der gav redning mannskapet gode tilbakemeldinger på nøyaktighet og tidsaspektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at vi alle må være obs på bruken av SPOT i tiden fremover, for å være sikre på at meldingene fortsatt har pri i redningstjenesten....

Dessverre en uungåelig konsekvens av at flere tar teknologien i bruk. Hvis andelen brødhoder i befolkningen er rimelig konstant vil antallet unødige meldinger øke lineært med antall solgte dingser. Grundig opplæring, informasjon og slike hint som du kommer med vil bare til en viss grad demme opp for denne effekten.

HRS er såpass profesjonelle at de tar alle nødmeldinger alvorlig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Alt er relativt, og det gjelder vel NØD også. Det er mange faktorer i bildet her og folk vurderer det forskjellig. En bekjent var i kontakt med 112 tidligere i vinter, og fikk kontant beskjed at man skal IKKE vente med å kontakte dem, selv om det ikke er bekreftet nød. De kaster seg ikke over den store røde knappen og sender ut heimevernet og helikoptre uten å vurdere situasjonen.

Jeg er enig i at SPOT må brukes med omtanke, og jeg tror det er viktig at man er bevisst på forskjellen mellom 911 og HELP.

- 911 er grei nok - da er det NØD, og minutter, eller ihvertfall timer teller.

- HELP - da synes jeg det er naturlig å tenke at den/de som får meldingen først sjekker kartet for å finne ut hvor jeg er og vurderer om de kan nå tak i meg selv. En telefon til 112 for å undersøke om det er ekstreme væromslag eller lignende er kanskje lurt hvis hjelperen min bruker tid på å nå fram.

Vet noen hva slags informasjon Politiet/HRS vil få fra en 911 eller evt en videresendt HELP melding? Vil sporloggen være tilgjengelig hvis man har aktivert den i SPOT?

Jeg forestiller meg at det å vite "eksakt" posisjon og eventuelt siste time(s) posisjoner på den som er i nød betyr mye for vurdering av hvor kritisk det hele er.

Til dere som har SPOT, hvilken instruks gir du mottakeren av HELP meldingen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå har jeg snakket med flere som har Spot, og det er litt forskjellig hva folk oppfatter skal legges inn. Hva har dere satt opp slags telefonnumre på Primary og Secondary Emergency contact info? Noen fyller ut sitt eget og nært pårørendenr, mens andre fyller inn nr til Hovedredningssentralen og mener man må det for at de skal få beskjed.

Er i grunnen blitt litt forvirret, for alle er like påståelige... Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med flere som har Spot, og det er litt forskjellig hva folk oppfatter skal legges inn. Hva har dere satt opp slags telefonnumre på Primary og Secondary Emergency contact info? Noen fyller ut sitt eget og nært pårørendenr, mens andre fyller inn nr til Hovedredningssentralen og mener man må det for at de skal få beskjed.

Er i grunnen blitt litt forvirret, for alle er like påståelige... Hva gjør dere?

Primary og Secondary emergency contact skal selvfølgelig være akkurat det det står...! Dine to nærmeste kontakter.

Din informasjon ligger allerede inne i profilen, og ved et SOS så blir nærmeste nasjonale redningssentral kontaktet.

HRS nr skal ikke ligge i emergency contact info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt forskjellige oppfatninger om hva det er som står, rett og slett. Noen synes det er helt opplagt at det står som du sier, men jeg har også hørt at man er passelig idiot om man ikke skjønner at nr til hovedredningssentralen skal oppgis der, for det er jo hvor de skal ringe hvis det blir emergency de spør om... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt forskjellige oppfatninger om hva det er som står, rett og slett. Noen synes det er helt opplagt at det står som du sier, men jeg har også hørt at man er passelig idiot om man ikke skjønner at nr til hovedredningssentralen skal oppgis der, for det er jo hvor de skal ringe hvis det blir emergency de spør om... ;-)

Hehe, det sier mer om personen som sier det... rett og slett fordi det står ganske greit i reklamen for spot 911/SOS funksjonen hvordan den fungerer...

http://www.findmespot.com/en/index.php?cid=101

SOS / 911: Use this function In the event of a life threatening or other critical emergency to notify emergency services of your GPS location and that you need assistance. The GEOS International Emergency Response Center alerts the appropriate agencies worldwide – for example contacting 9-1-1 responders in North America and 1-1-2 responders in Europe

Dette betyr at SPOT/GEOS kontakter Hovedredningssentralen ved bruk av 911-knappen. Befinner du deg i utlandet... tja så kontakter de nærmeste tilsvarende redningssentral til HRS i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn som jeg har skjønt det sender spoten en melding til nermeste redningssentral som er i paris? Og de sender den videre derfra til nærmeste redningstneste

der du befinner deg

anntar at de tar det som 1. prioritet på lik linje med alle nødstilfeller i fjellet?

Begrepet de bruker er "GEOS International Emergency Response Center". Jeg har alltid trodd at det er i USA et sted, men det er kanskje i Paris?

Jeg prøvde å finne ut hvor dette senteret er, men fant ingen info på http://www.geosalliance.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har nettopp investert i en SPOT med basis- og trackingabonnement. Jeg lurer på om foreldre/venner må inn på min egen SPOT-konto (findmespot.com) for å få tilgang til min tracking-utvikling på en tur. Eller er det en annen måte de kan få den oversikten (feks en unik google-link etc?), de får i alle fall ikke sms/e-post hver gang den registrerer et tracking-waypoint. Noen som vet svaret? :)

Når du har aktivert tracking vil de ikke få mail det står godt forklart i manualen.

Det er kun HELP,OK de får mail/sms på

Du kan dele trackingen med hvem du vil både med og uten passord. Når du logger deg på kontoen din har du muligheten å "share" data. Da får du en link som du kan sende til de du ønsker skal kunne se trackingen din og nei de skal ikke ha tilgang til din vanlige konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med HRS og det er de som blir kontaktet av SPOT om man trykker 911/SOS.

De kontakter nord/sør avhengig av hvor du er nærmest hvis de har en posisjon på deg.

Deretter går vanlig HRS artbeid sin vante gang med å kontakte LRS som politi/amk/rødekors osv

De oppgir også Primary/Secondary info til HRS.

Det betyr at Primary contact burde være noen som har gode detaljer på hvem dere er hvor man planla turen. Utstyr man har med seg og eventuelle sykdommer etc.

Den infoen vil HRS og LRS benytte med tanke på hva skal vi gjøre.

Det kan ta mange timer å få satt i gang søk avhengig av hvor det er når på døgnet osv.

LRS kan jo f.eks vurdere det slik at man ikke må rykke ut før dagen etter basert på info fra primary/secondary kontaktene.

På HELP har jeg lagt inn at vi trenger hjelp utenifra men ikke noe som "haster" hvis dere skjønner.

911 da er det for meg noe som haster og at vi må ha hjelp så snart som mulig.

Er en viss forskjell på å være midt på vidden i -20 uten ski og uten telt , enn uten ski men har kommet seg inn i en hytte. Uanz trenger man hjelp med mindre man skal vente til våren og ta en fottur hjem.

:)

Listen min for å bruke 911 er ganske høy men må man så skal man jo ikke være i tvil å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.