Gå til innhold
  • Bli medlem

Dame sovepose til vinterbruk


Bri

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe meg en ny sovepose til vintersbruk. Bør være varm, lett, helst ikke lengre enn 175. Sliter med om jeg skal velge dun eller ikke. Har Marmot Never Winter som jeg prøvde ut nå i sommer og eg meget godt fornøyd med den. Har sett litt på Mountain equipment sine. Har også hørt endel bra om Hagløfs sine. Noen som har noen gode tips og meninger?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mountain Equipment Moonwalker III eller IV bør du absolutt sjekke ut. Tror det er få andre fiberposer som har mindre vekt/volum i forhold til temp.grenser. Sportsnett og Oslo Sportslager fører disse. Alternativt Helsport Raudfjorden, som også fåes i Short-versjon.

Dun vs fiber: Dun er lettere (dvs bedre varmeverdi pr. gr. fyllvekt), og har med dette også mindre pakkvolum enn tilsvarende fiber. Fordel med fiber er at posen ikke "presses" like flat under, som dun - og at fiberpose "tåler" å bli våt/fuktig uten helt å miste isolasjonevnen. Våt dunpose er ikke gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Du skriver ikke Bri om hvilket temperaturområde posen skal brukes i, det er forskjell på telttur på Finnmarksvidda vintertid og vintertur nær kysten eller snøhuletur. Det som avgjør valget er hva du er villig til å betale, og hva som er viktigst for DEG. (Vekt, varme)

I valget mellom dun og syntet, hvorfor ikke velge begge. Hvis du skaffer en god 3,5 sesongers dunpose og i tillegg har en syntetisk overpose på de mest ekstreme vinterturene så har du begge deler. Da skal også kondensproblemene vintertid være løst. Da har du også en mer fleksibel løsning mht vekt.

Uansett vil jeg anbefale en god lakenpose (liner) som tillegg til posen. Jeg har funnet STS Thermolite Reactor, og er fantastisk godt fornøyd. Da har du noe for eventuell overnatting på turisthytte også. Jeg har selv opplevd å dele rom med noen som absolutt måtte ha det varmt på soverommet, og da var lakenposen redningen. Det er også myye lettere å vaske en lakenpose enn en sovepose, og all svette og kroppslukt setter seg jo først og fremst i lakenposen.

Selv kjøpte jeg en WM Ultralite sovepose, og er superfornøyd. Generellt er vel at du får det du betaler for, og har du råd vil jeg anbefale å kjøpe kvalitet, det lønner seg på sikt. Særlig hvis du skal bruke utstyret mye. Skal du bare på en skjelden tur hvert tredje år, kan du godt klare deg med enklere rimeligere utstyr. Man kan sove godt i en enkel sovepose hvis man bare tar på seg varmt undertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Nå bestilte eg meg en Marmot helium pose. Egentlig en 3-sesongers som "kun" går ned til -9. Men da har jeg ekstra laken- og fleecepose inni som øker/reduserer comforttempen litt. Fant ut at jeg trenger ikke en helt ekstrem pose. ellers er det en damepose, i dun, og vanntett. Denne kan jeg jo bruke resten av året også. Hørres i alle fall helt konge ut, så gleder meg til å få prøvd den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.