Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til fjelltur


kubikk

Anbefalte innlegg

Hei

Den 15. august er det igjen klart for min årlige toppsamlingsrunde. (Kommer til å ta lang tid før jeg har alle 370 :-))

Som vanlig har jeg noen spm til dere guruer:

Valget i år står mellom

1 Falketind og Stølsnolstind

Har ingen bre erfaring, men har hørt man kan gå opp til Falketind uten å gå over breen. Rekker man det og bort til Stølsnolstind og tilbake igjen på en dag? Kan man gå på den breen uten store farer?

2 Austre Leiungstind, til Skarvflytind og over til Tjønnholsoksle

Har ingen klatre erfaring og har ikke med sikringsutstyr. Går det greit uten?

Kan man gå innom Søre Skarvflytind uten problemer?

3 Surtiningssue via søre toppen og innom sør toppen.

Har ingen klatre erfaring og har ikke med sikringsutstyr. Går det greit uten? Står at det er et luftig parti, har ikke høydeskrekk, men heller ikke sikringsutstyr. Er det greit å komme seg over?

Har lest om alle disse turene i "bibelen" til Morten, men vil gjerne ha noen kommentarer.

Som dere ser, så er jeg glad i rundtuer og ikke frem og tilbake samme vei, så jeg tar gjerne imot andre forslag til dagsrundturer.

Med dagstur menes at jeg overnatter et sted i nærheten og kan starte tidlig, og overnatter også til dagen etter. Så det er egentlig en helgetur, men det er bare lørdagen som benyttes til tinde bestigning.

på forhånd takk

thomas Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 Falketind og Stølsnolstind

Har ingen bre erfaring, men har hørt man kan gå opp til Falketind uten å gå over breen. Rekker man det og bort til Stølsnolstind og tilbake igjen på en dag? Kan man gå på den breen uten store farer?

2 Austre Leiungstind, til Skarvflytind og over til Tjønnholsoksle

Har ingen klatre erfaring og har ikke med sikringsutstyr. Går det greit uten?

Kan man gå innom Søre Skarvflytind uten problemer?

3 Surtiningssue via søre toppen og innom sør toppen.

Har ingen klatre erfaring og har ikke med sikringsutstyr. Går det greit uten? Står at det er et luftig parti, har ikke høydeskrekk, men heller ikke sikringsutstyr. Er det greit å komme seg over?

Har lest om alle disse turene i "bibelen" til Morten, men vil gjerne ha noen kommentarer.

Som dere ser, så er jeg glad i rundtuer og ikke frem og tilbake samme vei, så jeg tar gjerne imot andre forslag til dagsrundturer.

Med dagstur menes at jeg overnatter et sted i nærheten og kan starte tidlig, og overnatter også til dagen etter. Så det er egentlig en helgetur, men det er bare lørdagen som benyttes til tinde bestigning.

Du vil vel ikke ha svar fra meg siden du allerede har lest det jeg har skrevet, men...

1) Ja kan man, alt i kant av breen. Opp via grusbakker til høyre for breen og videre oppover. Bresprekkfaren er da eliminert (med mindre man trekker innpå breen lenger oppe). Andre (mindre) farer er løs morene masse. Går massevis av folk der uten breerfaring eller tau. Har så vidt meg bekjent aldri skjedd en veldig alvorlig ulykke, så statistisk må det vel være ganske trygt.

2) Det burde gå greit alt sammen uten annet enn bratt og littl uftig klyving. Største utfordringen er dersom det delvis nordvendte, svapregete partiet ned fra Austre L er snødekt (nysnø).

3) Det er luftig og litt utsatt. Et punkt ned som kan være litt småkinkig. Av de tre du nevner er kanskje dette det punktet som isolert sett er mest utfordrende, men igjen så forskjellig hva folk får gåsehud, tenning osv... av...

Uten store farer...., Uten problemer......, Greit å komme seg over....., du stiller spørsmål av sorten det er vanskelig å svare på for folk som ikke kjenner deg. Samtidig vil du trolig få til dels ganske forskjellige svar alt etter hvem du spør. Men du skriver du IKKE har høydeskrekk og er du i tillegg klyvevandt, tror jeg nok det vil gå greit under gode forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Morten jeg tar mer enn gjerne svar fra deg. Du har vel både en og to toppturer bak deg :wink:

I tillegg til at du er guruen bak 2000m topper boka så tror jeg på det du sier. Men det er alltid ok å få synspunkter på forskjellige hold.

Det er ikke det at jeg vil ha en 100% trygg og rett frem tur, og jeg prøver å finne nye turer hver gang som kan gi meg litt mer "fjell erfaring" og nye spennende utfordring. Men liker vel å vite at jeg har ca kontroll på hva jeg kan vente meg.

I fjor gikk vi svartdalspiggane fra søre mot Nordre svartdalspiggen. Var en knall tur det, men med 15 cm våt nysnø og tåke, så ble det litt ekstra spennende. Men nå har jeg jo prøvd det også så da blir det ikke like ille neste gang :-) (Selv om det er litt nedtur å stå på toppen av store sv.pigg og se ut i et stort hvitt lerret, når du egentlig vet hva utsikten kunne by på. men det må man vel regne med.)

Som sagt har jeg ikke høydeskrekk og har gått noen klyve turer så det høres jo ut som alle tre skal gå. Og om det ikke går så kan man jo snu. Er det lov? :D

Men da legger jeg frem spm på en annen måte:

Hvilken av turene ville dere ha gått om dere måtte velge en av de, så tar jeg den som får flest stemmer?

mvh

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei om turforslag 2 har jeg en liten kommentar;

Vil anbefalle å starte turen på Tjønnholsoksle og ende opp på Østre Leirungstind. Det ligger ofte en bratt snøfonn i stigningen opp i skaret mellom Skarvflytind og Skarvflyløyfttind. Ved å gå fra øst mot vest får du god oversikt over dette partiet. Har selv gått opp dette partiet både vår og sommer uten problemer, men da var det gode snøforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.