Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørgsmål om Helsport Fjellheimen 2 Camp


Lars M

Anbefalte innlegg

Jeg købte tidligere på sommeren et Helsport Fjellheimen 2 Camp. Der er meget positivt at sige, men der er også et problem: Når man stiller teltet op, som det "naturligt" kommer til at stå uden barduner, hænger yderdugen ned, så den rører inderdugen i de bageste hjørner af teltet. For at undgå det må man først tage ud pløkken midt bag (ved ventilationsåbningen) og slække evt. barduner i denne ende, hvorefter man "trækker" hele teltet forover med bardunerne i modsat ende og til sidst sætter pløkken midt bag igen og evt. strammer bardunerne bagtil (moderat - ikke for meget). Den bageste bue, som i udgangspunktet hælder kraftigt bagover, må rejses op mod vertikal position (ikke helt vertikal, men der op ad). Man kan gøre mange forsøg med at justere frem og tilbage, og alligevel bliver det ikke rigtigt godt. Selv på perfekt plant underlag kan det være svært at undgå, at yderdugen rører inderdugen. På mindre perfekt og mindre plant underlag kan det være endnu sværere. Er der andre end mig, der har haft dette problem? Hvordan har I evt. løst det? Er det mig, der gør noget forkert? I udgangspunktet har jeg stor respekt for Helsports evner inden for teltdesign, så jeg vil nødig påstå, at det er dem, der har lavet en designfejl. På den anden side vil det også genere mig lidt at måtte erkende, at det er mig, der ikke kan finde ud at at gøre det rigtigt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ach zo

Takk for opplysningen. Der lærte jeg litt i dag også.

Jeg er av de få som ikke har sansen for Helsport.

Holder meg stort sett til kuppeltelt.

Det som irriterer meg mest med Helsport, er at målene på teltene ikke stemmer (liggelengde)

og at antall mennesker som teltet skal romme, muligens går med slanke personer av xanfolket.

Sønnen min har et Stetind 2. Etter mine begrep har teltet alle de problemene du har med ditt, og i tillegg er der alt for dårlig luftemuligheter.

Resultat: Man er kokt, eller pissvåt uansett årstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Fjellheimen Camp 3, min kompis har Camp 2. Vi har samme erfaring. Du setter fingeren på en av grunnene til at jeg nå bruker Hilleberg. Det lar seg ikke gjøre å sette opp teltet med avstand mellom dukene. Når du da tar med neste poeng, om kort liggelengde, endte det ofte med fuktgjennomslag til soveposen.

Jeg fikk Helsport til å sy inn to hemper ca midt på sømmene i ytterduken for å trekke den ut. Det hjalp noe, særlig dersom det var trær man kunne feste litt høyt i, men det ga dårlig symmetri.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu skal vi heller ikke være urimelige! Det er muligt, at Fjellheimen 3 eller 4 giver dårlig plads til hhv. 3 eller 4 personer, men Fjellheimen 2 giver god plads til 2 personer - i hvert fald, når man ikke skal have bagage i inderteltet - i Camp-udgaven er er plads til det ude foran. Liggelængden (målt i gulvniveau) er enorm, og bredden er også god. Om teltet ikke skrånede så kraftigt bagtil, kunne længden (målt i gulvniveau) godt have været kortere, uden at det gjorde noget. Om teltet havde været brattere bagtil, kunne man have designet det kortere, så det havde været lettere at finde en plads til at slå det op.

I går morges måtte jeg pakke teltet ned vådt. Nu har jeg stillet det op her hjemme for at tørre det, og det står pænere end nogensinde. Denne gang fulgte jeg min egen vejledning (se første indlæg i denne tråd) lidt mere slavisk, end jeg tidligere har gjort, når jeg har prøvet mig frem. Indertelt og ydertelt rører ikke hinanden, men jeg har ikke mulighed for at måle afstanden. Hvis der kommer regn, som tynger yderteltet ved, ved jeg ikke, om der er nok afstand til, at det stadig går godt.

Luftindtaget helt nede ved jorden bagtil, som kan fjernbetjenes med snoretræk indefra, opfatter jeg nok mest som en idé, hvor Helsport skulle have deres særpræg i forhold til andre fabrikater. Om det nødvendigvis er en god idé, ved jeg ikke, men i de situationer, hvor jeg har brugt teltet, må jeg indrømme, at det har fungeret udmærket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lufteventiler: Teorien er vel at kald luft strømmer inn nede, og varm luft går ut oppe.

Jeg har 2 Hillebergtelt (Staika og Keron 4 GT )og 2 Helsporttelt (Femund big 4 camp og ett eldre kuppeltelt Tiple S3). Er enig i at Hillebergteltene er bedre, men Helsportteltene er absolutt ikke dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil er det beregnet maks bredde 120cm for to personer.

Nu sover jeg i X stilling, og liker å ha plass.

Ikke er jeg liten, uansett måleenhet.

Dobbeltsenga (der jeg trossalt har flest overnattingsdøgn er 185X210 i følge min tommestokk.

Eurekateltet mitt er 200X230, og er regna som et 2-3mannstelt.

Ellers kan jeg ikke uttale meg om servicenivået, eller hvor godt bygget Helsport sine telt er, jeg bare ser at de ikke har kuppeltelt, og erfaringa med min sønns Stetind 2, gjør at jeg ikke vurderer Helsport for min del.

Lavvulighten deres derimot ser småsmart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Helsport telt, ett fjellheimen 2-camp extreme, og ett fjellheimen 4-camp, og er godt fornøyd med begge. Har ikke hatt problemer med at inner- og ytterduk berører hverandre. Det som er viktig er å stramme opp stroppene som holder innerteltet på plass godt.

PS! Runegutt - har du registrert at Coleman kommer med en ny teltserie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runegutt123: Jeg er enig med dig i, at 3 mand ikke ligger behageligt på 160 cm, og om nogen vælger at købe et 160 cm bredt "3 mands"-telt og bruge det som 2-mands, er det fint. Når Helsport benævner et telt, der er 160 cm bredt som 3-mands, følger de bare vanlig praksis blandt teltfabrikanter, og det synes jeg egentlig, er fair nok. Pladsforhold generelt i teltene er off topic i forhold til det, som var mit ærinde med denne tråd, nemlig problemet med yderdugen, der hænger ned og rører inderdugen.

Tor-Kjell: Det er indlysende, at teorien er, at kold luft skal strømme ind nede og varm luft strømme ud oppe. Der kan bare være nogle praktiske ulemper ved, at "nede" betyder helt nede i jord-niveau. Det lave luftindtag kunne godt være rykket lidt op og alligevel have fungeret efter teorien.

steihy: Det er selvklart en mulighed at få syet hemper i til at løfte yderdugen, og hvis jeg ikke finder andre løsninger, kan det blive nødvendigt. Jeg vil bare helst undgå det, fordi det nok ikke gør teltet pænere, men funktion er trods alt vigtigere end udseende, så om nødvendigt må jeg gøre det.

Øystein_S: De fleste af de stropper, der holder inderteltet på plads, kan man ikke justere på. Der er justeringsmuligheder på den midterste i toppen og på de nederste, der strammer gulvet ud til siderne. Resten af stopperne har fast længde. Mener du, at de nederste skal strammes godt, fordi man samtidig med, at man trækker gulvet ud til siderne, også trækker inderteltets hjørner lidt nedad og dermed væk fra yderteltet? Jeg er umiddelbart skeptisk til, hvad man kan opnå ved det.

Jeg må nok fortsætte med at træne i at få teltet til at så pænest muligt, og hvis jeg ikke bliver bedre til det, må jeg gå til steihy's løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.