Gå til innhold
  • Bli medlem

Tibet og Himalaya (Mt. Everest BC)


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Håper det er greit med rapporter fra andre steder i verden enn Norge?

Langt utenfor Norges grenser det her, men her finnes fjell som er vanskelig å beskrive så heftige de er! Sa i en annen tråd jeg ikke var en erfaren
fjellvandrer, men det har blitt noen turer i sommer, spesielt etter det her, turen til Tibet og Himalaya i slutten av Mai i år. Alt måtte arrangeres via
turistbyrå i Tibet såklart, ellers får du ikke visum dit, og da slipper ikke kinesiske myndigheter deg inn. Tok en ganske rimelig tur på en uke.

Fly til Lhasa, hovedstaden i Tibet. Der ble vi møtt av en tibetansk guide (som snakket engelsk glimrende) og en sjåfør (ikke særli engelsktalende, men
kry!). To netter i Lhasa (3 800m) med byvandring og avklimatisering før vi tok turen mot Himalaya. Det bar forby kanten på enorme isbreer og fjell på
6-7 000m høye før vi på den 4 dagen og etter 4 timer med kjøring etter svært barske veier og terrengkjøring kom til Mt. Everest Basecamp (5 300m) på
Tibetsiden. Ankom litt utpå ettermiddagen og da var det tåke og skyer over hele fjellet slik det hadde vært i 5 dager før vi kom. Heldigvis, litt seinere på
kvelden hørtes jubel fra alle kanter, tåke letta å vi fikk se det råeste fjellet i verden!

Skal prøve å ikke oversvømme tråden med bilder, det ble over tusen bilder, så her er bare en brøkdel.

Fra Lhasa, med Potala Palace ragende over byen.
DSC_0121smallX.jpg

Utsikt fra Potala Palace over byen å fjellene i sør.
DSC_0133smallX.jpg

Så bar det utpå bygda etter Friendship Highway som går til Nepal.
DSC_0312smallX1.jpg

DSC_0282smallX.jpg

En lastebil som hadde mistet bremsene ned fra et fjellpasspå 4 800m, han som sitter ved veikanten var sikkert ambulansen!
DSC_0586smallX.jpg

DSC_0329smallX.jpg

Dzong Fortress ved Gyantse, Tibets fjerder største by.
DSC_0510smallX.jpg

DSC_0400smallX.jpg

DSC_0494small.jpg

DSC_0453small.jpg

DSC_0877smallX.jpg

DSC_0652smallX.jpg

DSC_0649small.jpg

DSC_0884small.jpg

DSC_0452smallX.jpg

DSC_0438smallX.jpg

DSC_0678smallX.jpg

DSC_0418smallX.jpg

DSC_0426smallX.jpg

DSC_0771smallX.jpg

Og endelig, Mt. Everest fra Rongbuk Monastry.
DSC_0822smallX.jpg

DSC_0824smallX.jpg

DSC_0844smallX.jpg

DSC_0817smallX.jpg

DSC_0840smallX.jpg

Mt. Everest om kvelden og natten! Sov 20min på basecampen,
litt pga. at det var så spennende at det var umuli å komme seg inn i teltet, og litt pga. at etter 20min våknet jeg med litt surstoffmangel.
DSC_0803smallX.jpg

DSC_0793smallX.jpg

DSC_0809smallX.jpg

DSC_0812smallX.jpg

DSC_0813smallX.jpg

Tilslutt må det presiseres
at lokale innbyggere i Tibet/Himalaya og sherpaer er virkelig fantastiske medmennesker du ikke finner mange andre steder i verden desværre.
DSC_0614smallX.jpg

DSC_0895smallX.jpg

Etterpå fortsatte jeg med tog over det Tibetanske platået ned til Kina hvor jeg ble i to uker til i storbyverdene Xi'an, Beijing og Shanghai. Men dette blir
ikke den siste gangen til Himalaya, hadde faktisk ikke vært så dumt med en topptur på en av de fjellene. :)

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Her har vi å gjøre med en skikkelig proff fotograf og/eller manipulator. Hvilket kamera?

Mange kjente og flotte motiv, jeg har selv syklet akkurat samme vei mellom Lhasa og Everest BC

Ung amatør/hobby fotograf med Nikon D80 (18-200mm og 10-20mm linser), photoshop, lightroom osv. utdanning = fabrikkarbeider...

Traff flere sykilister på denne ruten, hvor lenge tok turen? Var det ikke rimelig steinete på grus/sein veiene etter New Tingri? Og gikk det fint å sykle over de fjellpassene i de høydene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var noen fantastiske bilder. Av egen preferanse skulle jeg ønske å ha sett noe lavere skarphet og kontrast på et par av bildene, men det er bare fordi jeg syns det blir i overkant skarpt for mine egne øyne, og at noen detaljer forsvinner litt fra f.eks snøbreene.

Lurer også på hvilket kamera og hvilken linse som er brukt. På et par av bildene er det jo DOF så det holder :)

Well done, og for et fantastisk landskap. Kan ikke vente lenge før det blir en tur ned dit, kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff flere sykilister på denne ruten, hvor lenge tok turen? Var det ikke rimelig steinete på grus/sein veiene etter New Tingri? Og gikk det fint å sykle over de fjellpassene i de høydene?

Vi startet sykkelturen fra Ulan Bator i Mongolia, så det ble vel 6300 km på i underkant av 4 måneder til Kathmandu til slutt. Selve Lhasa til Kathmandu finner du bilder fra her:

http://picasaweb.google.com/lyngve/0231LhasaToGyantse

http://picasaweb.google.com/lyngve/0232GyantseAndShigatse

http://picasaweb.google.com/lyngve/0233ShigatseToSakya

http://picasaweb.google.com/lyngve/0234SakyaToXegar

http://picasaweb.google.com/lyngve/0235XegarToTingriViaEverestBC

http://picasaweb.google.com/lyngve/0236TingriToNyalam

http://picasaweb.google.com/lyngve/0237NyalamToKathmandu

Noen av passene gikk som det suste, bl.a Kampa-la mellom Lhasa og Gyantse (ditt bilde #6), se hva som er skrevet her:

"Lyngve was the first to reach Kampa-la pass at 4787 m, a rise of nearly 1200m across a distance of 23 km. He recorded 2 hours and 15 minutes" (non-stop og med full oppakning på sykkel!)

Vi var godt akklimatiserte så derfor føltes 4500m nesten som havnivå.....

Det ble en del punktering på grus/stein til Everest Basecamp ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var noen fantastiske bilder. Av egen preferanse skulle jeg ønske å ha sett noe lavere skarphet og kontrast på et par av bildene, men det er bare fordi jeg syns det blir i overkant skarpt for mine egne øyne, og at noen detaljer forsvinner litt fra f.eks snøbreene.

Lurer også på hvilket kamera og hvilken linse som er brukt. På et par av bildene er det jo DOF så det holder :D

Ja, økte kontrast og skarphet en del på bildene etter eget ønske (og etter egen skjerm, skarpheten/kontrasten varierer mye fra skjerm til skjerm desverre). Eneste som har sagt noe om bildenes kontrast/skarpet sa det motsatte av deg, noe jeg ikke er helt enig med ettersom jeg syns selv de er i ytterkant. :)

Kamera: Nikon D80 (18-200mm og sigma 10-20mm linser)

@ Lyngve: Nice, var mange kjente steder og motiver der ja! har fått sett litt på hjemmesiden din også, ser du har syklet litt av hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker man polaorid filter så fremhever man farger på en fantastisk måte. bruker selv den type filter når jeg er på vinter turer med mye snø.

uansett hva folk sier: flotte bilder og jeg ønsker att jeg kan besøke området en gang.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt over the top noen steder med etterbehandlinga synes jeg, men det forhindrer ikke helhetsinntrykket av skikkelig flotte bilder. Er man litt frempå med farger og kontrast, så er det nok flere som synes det er stilig enn dem som synes det er for mye, men det er klart det går en grense.

Gøy å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivene er jo bra, men sluttresultatet ble katastrofalt. Menneske som ikke kan bruke teknikk riktig skal la den være etter min mening.

Som sagt, har verken utdannelse eller særlig lang erfaring (1 år med speilrefleks), men må jo bynne et sted. :)

Man tar all kritikk til etterettning og takker for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ble litt over-the-top her og der, men det var også mye kreative og stilige bilder, med utrolig flotte motiver..! :D Selv om du kjører på med litt mindre effektbruk på noen av bildene, så vil det fortsatt se skikkelig tøft ut. :)

Jeg har ikke snøring på det tekniske, men kanskje du, Springsteen, kan være litt mer spesifikk og gi noen pekepinner på hva man kan være mer konservativ med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke snøring på det tekniske, men kanskje du, Springsteen, kan være litt mer spesifikk og gi noen pekepinner på hva man kan være mer konservativ med?

Jeg er ca. den minst tekniske person på jorden. Men jeg kan se når andre har gått seg bort.

Det jeg reagerer mest på her er farver på og kontraster/overganger mellom himmel og skyer på mange av bildene.

Ta mange bilder og kast de som ikke holder mål er en bedre strategi.

Jeg var i USA tidligere i år og tok 800 bilder. Skrev en reiseberettelse for et annet forum der jeg brukte de 100 beste bildene. 700 bilder var alt fra "ikke bra" til "direkte dårlige" og ble brutalt avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene ser ved første øyekast dritbra ut. For godt til å være sant. Det som kunne vært tonet ned en del er vel metingen. Himmelen bli i blåeste laget, og menneskene får for knallfargede klær.

Syns også det var veldig greit at bildene er lagt rett inn i teksten, så slipper man å åpne hvert enkelt bilde.

Gleder med til å se flere bilder fra trådstarter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel blitt nevnt noen ting allerede. Skarphet, kontrast og farger blir noe overdrevet på en del bilder. Det får det hele til å se unaturlig ut, hvilket jeg ikke vil tro er hensikten (?).

Ved å gjøre dette får man fort en del uønskede effekter, som f.eks. tap av detaljer på lyse og mørke flater. Hvis du ser på et par av bildene (bilde 10 fra toppen er et godt eksempel) som har snøbreer der sola stikker igjennom, så ser man praktisk talt ingen struktur i breen der det er sol, mens det er mye sprekker og struktur i skyggen. Dette kan også være pga at bildet er overeksponert i utgangspunktet, men jeg vil tro at det er mulig å vise mye mer av hvordan det faktisk ser ut.

Det samme gjelder for flere av bildene der det er lyse skyer. Bildet 9 er kanskje det beste eksempelet, der skyene ser veldig rare ut.

Bilde 18 (med den spisse toppen) ser ut som en filmbakgrunn, pga at man får et fargeskille ved å bruke for mye skarphet. På det samme bildet gjelder forresten også det med strukturen i breen.

Det blir også for mye sort i bildene ved å øke kontrasten (eller ved å øke bruken av sort, hvis man skyter i raw-format). Personlig syns jeg det kan se bra ut hvis man tar ned fargebruken, men på flere bilder her kan det se ut til at det også er økt en del på fargebruken (både kontrast, økt bruk av sort og økt fargebruk kan gi denne effekten), og da blir det for voldsomt i mine øyne.

Me det sagt, så er det vanskelig å ta bilder når det blir så utrolig skarpt lys som man har i denne høyden og når solen står høyt. Det er veldig vanskelig å finne en balanse mellom overeksponering og undereksponering (tro meg på dette, jeg var bryllupsfotograf i Toscana forrige helg med klar himmel og bryllup midt på dagen... en satans jobb :D )

jeg syns det er mange veldig bra bilder her, spesielt med tanke på valg av motiv og plassering av motivet i rammen. det er lite "dead weight" i bildene, hvilket jeg setter stor pris på å se. men som sagt så kunne jeg personlig likt å se noen av bildene med en noe dempet redigering. men for all del, disse bildene vil gi mange gode minner i flere år fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på tonen din Springsteen, både overfor denne og andre medlemmer her på Fjellforum. Slike som deg skremmer bort en stor gruppe av potensielle bidragsytere her på forumet.

Det kunne jo f.eks vært nyttig om du hadde linket til denne reiseberettelsen din, slik at vi kunne fått en mulighet til å avgjøre om dine 100 "beste" bilder også er en "katastrofe"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel blitt nevnt noen ting allerede. Skarphet, kontrast og farger blir noe overdrevet på en del bilder. Det får det hele til å se unaturlig ut, hvilket jeg ikke vil tro er hensikten (?).

Ved å gjøre dette får man fort en del uønskede effekter, som f.eks. tap av detaljer på lyse og mørke flater. Hvis du ser på et par av bildene (bilde 10 fra toppen er et godt eksempel) som har snøbreer der sola stikker igjennom, så ser man praktisk talt ingen struktur i breen der det er sol, mens det er mye sprekker og struktur i skyggen. Dette kan også være pga at bildet er overeksponert i utgangspunktet, men jeg vil tro at det er mulig å vise mye mer av hvordan det faktisk ser ut.

Det samme gjelder for flere av bildene der det er lyse skyer. Bildet 9 er kanskje det beste eksempelet, der skyene ser veldig rare ut.

Bilde 18 (med den spisse toppen) ser ut som en filmbakgrunn, pga at man får et fargeskille ved å bruke for mye skarphet. På det samme bildet gjelder forresten også det med strukturen i breen.

Det blir også for mye sort i bildene ved å øke kontrasten (eller ved å øke bruken av sort, hvis man skyter i raw-format). Personlig syns jeg det kan se bra ut hvis man tar ned fargebruken, men på flere bilder her kan det se ut til at det også er økt en del på fargebruken (både kontrast, økt bruk av sort og økt fargebruk kan gi denne effekten), og da blir det for voldsomt i mine øyne.

Me det sagt, så er det vanskelig å ta bilder når det blir så utrolig skarpt lys som man har i denne høyden og når solen står høyt. Det er veldig vanskelig å finne en balanse mellom overeksponering og undereksponering (tro meg på dette, jeg var bryllupsfotograf i Toscana forrige helg med klar himmel og bryllup midt på dagen... en satans jobb :D )

jeg syns det er mange veldig bra bilder her, spesielt med tanke på valg av motiv og plassering av motivet i rammen. det er lite "dead weight" i bildene, hvilket jeg setter stor pris på å se. men som sagt så kunne jeg personlig likt å se noen av bildene med en noe dempet redigering. men for all del, disse bildene vil gi mange gode minner i flere år fremover :D

Hensikten var vel egentlig å få bildene til å ikke se ut som Jotunheimen! Vil også at bildene ikke skal se ut som å ha blitt tatt av hvemsomhelst, få de til å bli noe litt annet. Hadde vært kjedelig om alle med kamera tok samme sorten bilder. Liker overdrevne bilder av og til, men ikke ekstrem-hdr bilder, men at de blir litt unaturlig er artig. Har tenkt å ta serien om igjen å redigere de på nytt med andre tanker, tar sikkert en "naturlig" redigering i stedet ettersom jeg selv mener at bildene ble veldig "national geographic" med mye kontrast og skarphet for å få det til å se heftig, spesielt og eksotisk ut. Selv syns jeg det så rått ut på min egen skjerm (men ble skuffet da jeg så bildene på en annen skjerm hvor bildene ble veldig mørke). Kunne ikke alle skjermer ha vært likedan!

Men sleit med overeksponering på mange av bildene, og merket det ikke før jeg kom hjem. Det er derfor litt av snøen, men hovedsak skyene på en del av bilden ble slik som de ble, spesielt vidvinkelbildene. Var jo justert etter norske forhold (+ at jeg ikke er den beste på justering av kameraet enda). Faktisk har jeg satt ned en del blåtoning ettersom filtret jeg bruker gir noe heftige blå himmeller på bilder tatt i medsol!

Takk for en langt bedre svar enn det springsteen gav (kunne gjerne ha sett de bildene du tok springsteen?). Dette er noe jeg fikk ideer av og kan lære av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på tonen din Springsteen, både overfor denne og andre medlemmer her på Fjellforum. Slike som deg skremmer bort en stor gruppe av potensielle bidragsytere her på forumet.

Det kunne jo f.eks vært nyttig om du hadde linket til denne reiseberettelsen din, slik at vi kunne fått en mulighet til å avgjøre om dine 100 "beste" bilder også er en "katastrofe"....

Da regner jeg med at du sikter til det første inlegget, for det andre var vel balansert?

Du skrev selv: "Her har vi å gjøre med en skikkelig proff fotograf og/eller manipulator"

Andre skrev: "fantastiske bilder", "Stilig", "flotte bilder", "Sykt fete bilder", "SUPERBILDER"

Når ingen kan eller vil se at keiseren er naken må noen ta på seg ansvaret. I dette tilfellet jeg. Trist om Þróndeimr kjenner seg såret, men det å leve sitt liv på internett har aldri vært lett. (Og i så måte er Fjellforum paradis sammenlignet med mye av det som finnes der ute.) At noen sarte sjeler trekker seg unna for å pudre barnerompene sine er sikkert ikke til å unngå. Dem om det...

Jeg kan ikke se at mine bilder har noe i denne tråden og gjøre? Tråden er Þróndeimr's, og mine bilder vil bare forstyrre. Dessuten har jeg aldri fremholdt meg selv som en bra fotograf, og bildene er atpåtil tatt med mobilkamera. (Hvis du insisterer kan jeg legge inn 4-5 av dem i morgen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt tillate seg å være tøff i tonen når man gjemmer seg bak en anonym profil Springsteen. Jeg har ikke oppfordret deg til å poste bilder her, men å henvise til din egen link som viser hvordan bilder skal se ut (for å ikke bli klassifisert som "katastrofale", "helt på viddene" etc). Kanskje vi kan lære noe av det?

Men med en slik link, mister du kanskje anonymiteten din. Og da er vi igjen inne på temaet "sarte sjeler" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene ser ved første øyekast dritbra ut. For godt til å være sant. ...

Var mitt førsteinntrykk også. :)

Mange nydelige bilder her, og fantastiske motiver. Spesielt Mt. Everest på kvelden, og særlig det med sol på toppen likte jeg godt. Men, som andre har påpekt, har det tippet over en del på skarphet, kontrast og farger også. På bilde (nr. 9 ovenfra) med det grønne vannet og blå himmel med hvite skyer, ser det ut som skyene er påmalt. Det ble noe vel unaturlig, men så har jeg heller aldri vært i Himalaya og sett naturen der i virkeligheten. :D

Syns også det var veldig greit at bildene er lagt rett inn i teksten, så slipper man å åpne hvert enkelt bilde.

Både ja og nei.

Så lenge linken hans blir stående like lenge som fjellforums eksistens, og bildene ikke er så store at de går ut over skjermbredden til de fleste, er det veldig kjekt. Brutte linker og disse hersens røde kryssene hvor det skulle vært et bilde, er irriterende. Det samme når et bilde det er linket til er så stort at teksten forsvinner utenfor siden på skjermen og man må bla sideveis for å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge linken hans blir stående like lenge som fjellforums eksistens, og bildene ikke er så store at de går ut over skjermbredden til de fleste, er det veldig kjekt. Brutte linker og disse hersens røde kryssene hvor det skulle vært et bilde, er irriterende. Det samme når et bilde det er linket til er så stort at teksten forsvinner utenfor siden på skjermen og man må bla sideveis for å lese.

Har brukt kontoen der bildene blir lagt ut fra siden 2005. Disse bildene blir ikke et rødt kryss før et par år etter at jeg dør, eller at internett kræsjer. Har lagt ut bilder på forum før og syns layouten jeg bruker gir en bedre opplevelse og se tråden. Har tilpasset bilder og tekst skal passe de aller fleste her med untaget de helt spesiellt med 800x600 skjermoppløsning eller lav internetthastighet. :D

Og som sagt, ville at bildene skulle være nesten over-the-top selv om jeg vet det er mange som vil reagere på det som negativt.

@ springsteen: bare en link takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hastigheten på nettet har fint lite med om du må scrolle eller ikke. Hos meg passer bildene fint inn i nettleseren, og jeg må ikke scrolle noe som helst. Har 1280 x 800 i oppløsning.

Uansett Þróndeimr, hva med å legge ut bildene orginalt, uten noen som helst form for redigering? Så kan man se forskjell og velge selv hva som faktisk er penest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.