Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er den ekstratingen du IKKE burde ha tatt med på tur?


Nikke

Anbefalte innlegg

Ble litt inspirert hva tråden til Segrov, men å snu den rundt, det må da være flere enn meg som har dratt noe inn på fjellet på langtur som burde ha blitt hjemme?

Her er noen av mine:

Rullekaker (2stk Finnmarksvidda)

Hårgele (Finnmarksvidda)

6 baktepoteter (Finnmarksvidda...)

1 liter marineringsolje (Til fisk...)

En bekjent av meg pakket opp, etter 10 timers marsj inn på Finnmarksvidda, fult vadeutstyr og bellyboat, 1.5L hjemmebrent, samt ei pakke med slike lefser man må vanne og styre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Saft, brus - drikke i det hele tatt :)

Hmm... lurer på om det finnes noe bra i pulverform som man kan lage "brus"/saft av...?

Noen som har testa noe?

Nesten helt umulig å få tak i Norge til en overkommelig pris.

I mange land (f.eks på supermarkeder i Chile) finnes sånne knøttsmå pulverpakker som blandes ut i 1 liter vann. De fleste varianter smaker veldig godt, og koster mindre enn 1 krone. Super praktisk !!!

I norge koster det vel 10-20 ganger så mye for pulver. Kanskje en foretningside å starte import av slike praktiske pulver poser til turformål?

Chile er helt klart det landet jeg foretrekker å proviantere i forkant av en fjelltur. Så mye digg å finne i hyllene i større supermarkeder !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt gammeldags 5 hjerters støpejerns-vaffeljern midt innpå Hardangervidda, slåss med en six-pack (før boksøllet) langt inni svensk-skjækra for min del :)

Ung, dum og altfor god form får ta skylden, velger jeg å tro idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også å ha med pensumbøker..

Selv om de ikke fungerer til det de egentlig skal brukes til kan de brukes til andre ting:

- gi en dårlig samvittighet

- fungere som skjærefjøl

- fungere som underlag for primus

Anbefales... (eller ikke)

post-5343-133474639812_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Saft, brus - drikke i det hele tatt :)

Hmm... lurer på om det finnes noe bra i pulverform som man kan lage "brus"/saft av...?

Noen som har testa noe?

Der har vi funnet at posene med solbærsaft er gode greier. Vi blander mye tynnere enn produsenten oppgir, en pose til 1/2 liter vann (produsenten oppgir det doble). Resultatet er et leskende produkt som gir et lite sukkertilførsel i tillegg til vannet. Bruker å variere med sukret te, slik at det ikke blir bare solbæra.

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saft, brus - drikke i det hele tatt :)

Hmm... lurer på om det finnes noe bra i pulverform som man kan lage "brus"/saft av...?

Noen som har testa noe?

Iste posene synst jeg fungerer godt, jeg bruker å dele de opp i porsjonspakker før turen så jeg kan nyte de i mindre porsjoner enn 1 liter.

Ellers fungerer de gule sitronsaft flaskene utmerket, en liten strut sitron i vannet, og de blir mye friskere på smak, og en flaske holder i evigheter, jeg vruker å ta det med i en mindre flaske, men en sånn flaske veier jo ikke allverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iste posene synst jeg fungerer godt, jeg bruker å dele de opp i porsjonspakker før turen så jeg kan nyte de i mindre porsjoner enn 1 liter.

Ellers fungerer de gule sitronsaft flaskene utmerket, en liten strut sitron i vannet, og de blir mye friskere på smak, og en flaske holder i evigheter,

jeg vruker å ta det med i en mindre flaske, men en sånn flaske veier jo ikke allverden.

Såklart! Problem solved :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... lurer på om det finnes noe bra i pulverform som man kan lage "brus"/saft av...?

Noen som har testa noe?

-C-vitaminbrustabletter. Holder deg frisk, gir ok smak og gir morsom promp!

-Sportsdrikkpulver

-Freia solbærtoddy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten et bensindrevet strykjern som skal med på en tur. Totalt idiotisk ting å ha i sekken, men tenk dere ansiktet på turkompiser når man stryker press i turbuksa?

Det hadde vært helt legendarisk å se en kar stå i bare trusa midt inne på vidda med et bensinstrykejern i hånda og buksa fint lagt ut over en stein... Ler bare jeg tenker på det :-)

Og i den sammenheng kan jeg si at jeg faktisk har hatt med dressbukse og skjorte til fjells. Kom rett fra jobb og i stedet for å legge det igjen i bilen etter å ha byttet, så skjedde det noe oppe i hodet mitt som gjorde at jeg stappet det ned i sekken. Tar det på kvoten for "ekstatisk tilstand for å ha kommet seg ut av byen og til fjells..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten et bensindrevet strykjern som skal med på en tur. Totalt idiotisk ting å ha i sekken, men tenk dere ansiktet på turkompiser når man stryker press i turbuksa?

Det er ikke så dumt som man skulle tro... Bergans' Dermizax-materiale må varmebehandles jevnlig for å opprettholde sine vanntette egenskaper, og Bergans anbefaler stryking eller tørketrommel. Jeg antar at strykejernet i alle fall er lettere å ta med seg enn en bensindrevet tørketrommel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteridrevet platespiller-16 batterier-11 singelplater på en 14 dagers tur i Trollheimen 1977

Feltseng på Hardangervidda.(den ligger på ei bu ved Store Bærsevatn)

Gummi vadestøvler.

8 bokser spagetti ala capri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg var 4 år og skulle på tur for første gang, jeg pakket barnehage sekken min full med så mange leker jeg fikk plass til. det viste seg å være dumt, når pappa hadde ny fiskestang til meg. så lekene fikk jeg ikke tid til å leke med en gang. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden var jeg på en liten påsketur med kona og ungene.

Jeg spurte om det var noe særlig bratt, og fikk beskjed om at, neida sammenlikna med Kåringen er det flatmark.

Jaja, da tar man med seg 3 primuser, for virkelig å få testa de siste som jeg hadde restaurert.

Reconpack full av primuser og fuel.

Bakker som mangla 5grader for å ha overheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten et bensindrevet strykjern som skal med på en tur. Totalt idiotisk ting å ha i sekken, men tenk dere ansiktet på turkompiser når man stryker press i turbuksa?

TAKK for kveldens latterkick... ser deg for meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Avslutningstur brekurs Svartisen 1975: Den svenske deltageren trekker fram opptrekkbbar barbermaskin etter to dager på breen!!

Jeg hadde jo knapt dun på haka,så det slapp jeg å tenke på!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo opptrekkbar barbermaskin, bladde akkurat gjennom noen villmarksliv jeg har liggende fra midten av 70 tallet, denne ble da heftig markedsført på denne tiden..

Noen som har en sånn liggende, er isåfall intressert i å kjøpe en sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.