Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i nydelige Nordlandsfjell


NOTAM

Anbefalte innlegg

Siden det har vært litt diskusjoner om at 2K-rapporter fra Jotunheimen regjerer her inne, så tenkte jeg at jeg like godt kunne legge inn turrapporter fra noen fine turer jeg hadde i Nord-Norge i sommer. Jeg regner ikke med å vekke den store interessen her inne, men kanskje dette kan være interessant for enkelte av dere, kanskje dere som bor i Nord-Norge eller liker å dra på ferie dit? For det er ingen tvil; mange av fjellene der oppe er helt fantastiske!

Sløelvtinden 927 m.o.h, Steigen.
Denne søndagen brakte nydelig vær med seg til Steigen og på kvelden fant vi ut at vi skulle ta oss en kveldstur for å ta midnattssola nærmere i øyesyn. Bikkja går som vanlig amok når hun skjønner at det er tur på gang, så vi seler henne opp, tar med den obligatoriske tur-sjokkisen og hiver oss i bilen. Med base i Nordfold i Steigen tar det oss 7 min å kjøre inn til Alvenes der turen starter, som er så å si i fjæra. Etter ca 35 minutters gange på god sti er vi oppe ved Litlvatnet (454 m.o.h) som er et nydelig lite fjellvann. Her blir det kveldsbad på både bikkja og min bedre halvdel, mens jeg sitter og irriterer meg litt over fluene som blir veldig nærgående i det vi stopper opp. Heldigvis er det ingen antydning til mygg eller knott, noe som for øvrig var tilfelle for hele vårt opphold i nord denne sommeren. Det har visstnok vært for tørt og for kaldt i år ;)

Vi starter på ny oppstigningen og etter nye 45 min med ”klatring” når vi toppen ca klokken 23. Det er nesten vindstille, solen står enda over Lofotveggen og gir fra seg et varmt og fint lys som vi bader oss i hele veien ned.

Mens bikkja og jeg gikk samme vei ned og er nede igjen etter totalt ca 3 ½ time, gikk min samboer rundt fjellet, rett under topp-platået, over ryggen til Sløelvfjellet (820 m.o.h) og ned det vi kaller Sløelvaksla ned til Saga, som er ved veis ende på veien, bokstavelig talt. Han hadde litt problemer med å finne en gangbar vei ned igjen, men var nede ca klokken 3 på natta.

Kråktinden 1045 m.o.h, Steigen
Avgjørelsen er tatt. Det blir en ny kveldstopptur. Vi kjører inn til Brennviksanden og parkerer på Hustoft. Her starter en fin sti som går opp gjennom bjørkeskogen, opp i Skåla og opp til Skardbotn. Utsikten når man kommer over skogen er fantastisk og nok til å gi frysninger på ryggen. Etter ca 45 min er vi oppe ved Skardbotten hvor det står en gammel hytte som er åpen for alle som måtte ønske å besøke den og vedlikeholdes av ivrige ildsjeler i lokalmiljøet. Opp hit er også et meget yndig trimtur-mål for de lokale heltene og denne kvelden møter vi på 5 personer som er på treningstur i finværet.

Siden vi enda har noen timer foran oss før vi er oppe på toppen stopper vi ikke ved hytta, men går på videre. Vi er litt spente på om vi klarer å finne den berømte ”klypa” som visstnok skal være litt luftig, men som samtidig skal spare oss for både tid og krefter siden vi da slipper å gå under og rundt dette topp-punktet, men i stedet kan gå rett over det. Etter en del prøving og feiling finner vi ”klypa” og vi er begge veldig overasket over at det faktisk er mulig å klatre opp her som det på avstand ser helt umulig ut. Dette viser bare hvor tett på man må enkelte ganger for å se om det virkelig er farbart enkelte plasser. Den ene av oss skjelver nok litt mer i buksene enn den andre av oss (jeg nevner ingen navn :) ), men vi kommer oss opp begge to, og vips så er vi oppe på et bredt topp-platå og det er bare noen få høydemeter og noen hundre lengdemeter igjen til toppen. Det begynner å bli sent og mamma skal ha hjemmelaget pizza klar når vi kommer hjem så vi dveler ikke så veldig lenge på toppen før vi begynner nedstigningen. Den ene av oss (jeg nevner som sagt ingen navn :D ), går tilbake under og rundt topp-platået, mens den andre tar veien via ”klypa” ned igjen. I det vi er ca halvveis nede og ser fjellheimen bade i sol finner vi ut at vi skal gå ryggen fra Kråktinden over Snøtinden, Grønnlikollen og Hestøyran tilbake.

Nok en fantastisk kveldstur (ca 5 timer inkludert en del leting etter "klypa") i fantastisk vær og fantastiske omgivelser!


Tverrfjellet 1045 m.o.h, Steigen
Været bringer nok en dag med seg gode forhold for en fjelltur. Pappa skysser oss over med båten fra Nordfold og inn i Stavfjorden hvor vi går av i fjæra på nordøstsiden av Tverrfjellet. Pappa blir ikke med på vår tur denne gang, han skal nemlig på sin hemmelige plass å se etter multer :P

Oppstigningen starter umiddelbart etter at vi har gått i land i fjæresteinene. Det er rimelig bratt og tungt de første 300 høydemeterne. Her er det mye kratt og skog og det er vanskelig å se hvor vi bør gå. Men etter ca 45 min gange kommer vi opp på en ca 200 meter bred hylle som vi følger sørover på fjellet. Her er det også urete og til dels vanskelig å gå. Man må krangle seg over, under og på siden av store kampesteiner. Det er for øvrig gledelig å støte på ryper her oppe, et par uten kull og ei rype som prøver å avlede oss fra kullet sitt. Elgen har også karret seg opp i dette noe vanskelige terrenget, ingen tvil om at elgen behersker ulendt terreng rimelig godt.

Etter at hylla er passert tar vi oss en velfortjent pause og sitter og beundrer utsikten noen minutter. Vi ser blant annet Helldalsisen som er Steigens høyeste fjell fra en fin vinkel her. Hele isbreen bretter seg ut foran oss. Vi ringer hjem til mor for å høre om hun kan se oss i stjernekikkerten fra andre siden av fjorden, men nei. På beina igjen ser vi at det ikke kommer til å bli noen vanskelige partier slik vi hadde fryktet. Vestsiden av fjellet er fin og bred å gå, og vi er glade for å kunne erkjenne at vi kommer oss på toppen. Dette fjellet har jeg beundret fra stuevinduet i mange år, men de jeg har snakket med har vært skeptiske til om det går an å komme seg på toppen uten å måtte bruke sikringsutstyr, og etter ca 8-9 timers tur er det altså i boks. Jippi!

post-5923-133474638899_thumb.jpg

post-5923-133474638908_thumb.jpg

post-5923-133474638919_thumb.jpg

post-5923-13347463893_thumb.jpg

post-5923-133474638941_thumb.jpg

post-5923-133474638951_thumb.jpg

post-5923-13347463896_thumb.jpg

post-5923-133474638971_thumb.jpg

post-5923-13347463898_thumb.jpg

post-5923-13347463899_thumb.jpg

post-5923-1334746390_thumb.jpg

post-5923-133474639009_thumb.jpg

post-5923-133474639019_thumb.jpg

post-5923-13347463903_thumb.jpg

post-5923-13347463904_thumb.jpg

post-5923-133474639049_thumb.jpg

post-5923-133474639061_thumb.jpg

post-5923-133474639073_thumb.jpg

post-5923-133474639088_thumb.jpg

post-5923-133474639097_thumb.jpg

post-5923-133474639106_thumb.jpg

post-5923-133474639117_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Siden det har vært litt diskusjoner om at 2K-rapporter fra Jotunheimen regjerer her inne, så tenkte jeg at jeg like godt kunne legge inn turrapporter fra noen fine turer jeg hadde i Nord-Norge i sommer. Jeg regner ikke med å vekke den store interessen her inne, men kanskje dette kan være interessant for enkelte av dere, kanskje dere som bor i Nord-Norge eller liker å dra på ferie dit? For det er ingen tvil; mange av fjellene der oppe er helt fantastiske!

Flott med turrapporter fra Nord-Norge! Det er noe spesielt med å gå her om sommeren, særlig på kvelden med midnattsol. Mange topper der turen starter "fra fjæra" som du skriver. Planlegger selv et 10-dagers tinderangel i området fra Lurøy til Lofoten om et par uker. Har bare bestemt noen få av toppene jeg skal gå, resten tar jeg på impuls underveis.

Hvilket fjell er det som sees i bakgrunnen på ditt bilde IMG_1933.JPG? Midt i bildet med de to taggene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordfold og Steigen kan absolutt anbefales. Det er flust av fine topper å velge mellom der, men nå har jo jeg aldri vært på Lurøya så har ingen formeninger om hvordan de to stedene stiller seg i forhold til hverandre.

Hvis du skal ta topper i Nordfold-området så er det greit å ha båt eller båtskyss tilgjengelig. Du får si fra så skal jeg nok hjelpe deg med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ta topper i Nordfold-området så er det greit å ha båt eller båtskyss tilgjengelig. Du får si fra så skal jeg nok hjelpe deg med det :D

Notert! Takker :)

Ang:

"Carl Hall greidde tre av sine utvalgte tinder: Strømstinden paa Kjerringø, Skotshammeren ved Grøtø og Tilthornet paa Hammerø.

så har jeg lurt på hva Strømstinden paa Kjerringø er for noe. Ikke fant jeg den da jeg annoterte panoramaene, og finner den heller ikke på Norgesglasset.

Noen som kjenner til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at Steigen er et fenomenalt turområde. Var på Engeløya for noen år siden, padla kajakk mellom holmene, eventyrlig. Flotte bilder, absolutt nydelig.

Minner meg forresten mye om Senja. Bratte fjell, sandstrender, holmer og best av alt, nesten ALLTID godt vær :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har vært litt diskusjoner om at 2K-rapporter fra Jotunheimen regjerer her inne, så tenkte jeg at jeg like godt kunne legge inn turrapporter fra noen fine turer jeg hadde i Nord-Norge i sommer. Jeg regner ikke med å vekke den store interessen her inne, men kanskje dette kan være interessant for enkelte av dere, kanskje dere som bor i Nord-Norge eller liker å dra på ferie dit? For det er ingen tvil; mange av fjellene der oppe er helt fantastiske!

Flott NOTAM, slike rapporter liker vi :D

Desverre er det bare så få av de ifht 2k-rapporter, derfor heller flere slike enn færre 2k-rapporter;)

Morsomt å lese om områder som er ukjent for en selv, og ja, den nordlige halvdelen av landet vårt står slettes ikke tilbake for den sørlige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engeløya er fint ja og veldig anderledes ift naturen i "inner-Steigen som vi sier" (Nordfold-området). Engeløya minner mye om Lofoten syns jeg. Men jeg er enig i dine betraktninger og synes også at mye av Steigen minner om Senja.

Hehe....været ja.....ikke noe å si på det (i år) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte rapporter fra Nordland!

Har selv nettopp kommet tilbake fra en ukestur oppe i Salten, med vennebesøk, mimring, nye turideer og selvsagt dagsturer i Bodøs nærmiljø. Bl.a. kjørte vi til Skau, gikk opp på Skautuva - og hele veien sørover til Keiservarden, Rønvikfjellet og ned til Bodø.

Det skjer som regel noe ekstraordinært på disse Salten-turene. I fjor så vi mengder av hval fra ca 800 moh, under en bestigning av Eidetinden. Denne gangen kom det til et veritabelt hundeslagsmål på toppen av Skautuva mellom direktøren for Nordlandssykehusets rasehund og en hund i vår kompisgjeng :D (ja, det er sant!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke dette vekke oppsikt her inne, det heter da fjellforum.net

Flott at du kommer med rapport, foreslår at flere følger ditt initiativ og bruker tastaturet på å skrive rapporter fra sine fjellbesøk, istedenfor å rakke ned på oss som skriver (skrev) fra fjella som ligger nermest meg og mange andre på Østlandet (typisk over 2k).

Har selv seilt mang en gang forbi disse toppene, og det er et nydelig område, rundt hele Vestfjorden og mer til!

Jeg skal garantert tilbake, for som du sier, finnes det massevis av perler der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TL: Skautuva, Keiservarden og Rønvikfjellet er utrolig fine fjell i umiddelbar nærhet til Bodø by. Det at man kan komme seg på fjellet og opp i høyden med en formidal utsikt ved å gå bare 40-50 min fra tettbebyggelsen er fantastisk! Bodømarka og de nærliggende fjellene er det desidert beste med Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.