Gå til innhold
  • Bli medlem

Hårstadnebba og Litlkallkinn


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Hei, er ny på både forumet og fjellet. Har vært på Snøhetta og Galdhøpiggen i ung alder, men ikke noe annet. Fikk litt fjell-dilla da jeg kom hjem fra en tur i
Himalaya tidligere i år og derfor har jeg tatt en del dagsturer til en del topper i Trøndelag eller i nærheten av i sommer.

Uten særlig research tok jeg en tur opp Hareimadalen i Sunndalen i tidlig juli, og fulgte stien via ei tyskerhytte så langt jeg så den gikk. Fortsatte i rettning
Langrabbpiken på østsiden av Hårstadnebba (mye snø å gå over) og så for meg toppen (1 550m) utenfor selve Hårstadnebba (vet ikke om toppen har
noe offisielt navn?). Måtte krysse et passe bratt/rasfarlig område for å komme meg dit, men turen var ganske enkel. Sinsyk utsikt i alle rettninger fra
toppen, spesielt rett ned i Litldalen! Etter en times pause på toppen gikk jeg tilbake og tok turen innom Litlkallkinn (1 389m) hvor du får heftig utsikt over
selve Sunndalsøra, Vinnufjellet og Sunndalen et stykke østover.

Etter å ha sett på kartet da jeg kom hjem angrer jeg litt på at jeg ikke tok turen oppom Hårstadnebba på turen tilbake fra 1 550m toppen til Litlkalkinn, men
trøster meg med at da har jeg en god grunn til å ta turen tilbake en gang i fremtiden! Tok meg god tid med mange pauser så hele turen tok ca. 10 timer.

Et lite kart over ruta jeg tok opp fra der jeg parkerte nede i Sunndalen.
Map2.jpg

DSC_0070small-1.jpg

Ruinene av ei Tyskerhytte hvor stien deler seg i to rettninger.
DSC_0075small-2.jpg

Morgentåke nede i dalen.
DSC_0078small-2.jpg

DSC_0084small.jpg

Utsikt mot Storkalkinn (1880m).
DSC_0101small-2.jpg

Langrabbpiken (1 506m)
DSC_0106small-1.jpg

To Hercules militærfly passerte veggene ned til Litldalen.
DSC_0117small.jpg

De siste metrene før toppen.
DSC_0183small-2.jpg

Endelig på toppen av 1 550m toppen, utsikten mot Hårstadnebba.
DSC_0149small-1.jpg

DSC_0152small.jpg

DSC_0164small-2.jpg

DSC_0161small-2.jpg

Mer eller mindre 1 500m så å si rett ned i Litldalen.
DSC_0184small-1.jpg

DSC_0133small-3.jpg

Juratind (1 712m)
DSC_0124small-1.jpg

DSC_0145small-2.jpg

Sunndalsøra sett fra Litlkalkinn.
DSC_0202small.jpg

DSC_0239small.jpg

Grøvelnebba og ned til Oppdalstrøa.
DSC_0232small.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hårstadnebba: trolig norges råeste fjelltopp. Jeg har konstant et J***** sug i magen der oppe.

Bra bilder!

Forøvrig er Hårstadnebba offisielt navn på den du var ute på (1550), mens den bakenfor er Hårstadtoppen, på 1600ogettellerannet. Antakelig like heftig som nebba..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårstadtoppen er 1648 moh og ER like luftig på ei side sli som nebba, men nebba er jo åpen begge veger...spektakulær.

Hyggelig at utenbygdes vandrere har vært i massivet og mener det er Norges råeste fjelltopp :?:)

En nevner at et fjell vest for Grøvelnebba heter Fulånebba, men det heter Flånebba.

Hvis noen har sp.mål om toppene våre, bare spør :?)

//J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårstadtoppen er 1648 moh og ER like luftig på ei side sli som nebba, men nebba er jo åpen begge veger...spektakulær.

Hyggelig at utenbygdes vandrere har vært i massivet og mener det er Norges råeste fjelltopp :))

En nevner at et fjell vest for Grøvelnebba heter Fulånebba, men det heter Flånebba.

Hvis noen har sp.mål om toppene våre, bare spør :-))

//J

HEHE, jeg er Ålvundeiding og vet utmerket godt hvor flånebba er, det er ikke snakk om den...

Han som la ut tråden kallte tidligere Grøvelnebba for FULÅnebba på bildet.

Jeg sa fra at han siktet til Grøvelnebba. Fulånebba er en rabbe som ligger nedenfor grøvelnebba og fortjener egentlig ikke navnet "nebbe".

Trådutlegger forandret fra Fulånebba til Grøvelnebba etter mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde av Grøvelnebba.

Navnesettingen på kartet gir rom for en tolkning som tilsier at toppen til høyre(nord)

kan gå under navnet Fuglånebba.Noen formening om dette,anyone ?

www.bilderfrasunndalsfjella.com

post-4120-133474642565_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulånebba er ingen av disse to. For å komme ut til Grøvelnebba må du klyve over og ned den første pinakkelen og så opp på Grøvel nebba. Sånn sett kan en vel si at Grøvelnebba består av begge disse tindene.

Jeg legger ved to bilder fra turen til Grøvelnebba i sommer. Hele rapporten ligger her på turrapporter.

Her er skaret mellom 1 tind og Hovedtoppen. (tatt fra Grøvelnebba)

88475_s.jpg

Her er bilde av Fulånebba, tatt fra Grøvelnebba.

88476_s.jpg

Fulånebba er som vist på bildet en rabbe ca 100-150 høydemeter nedenfor Grøvelnebba mot Oppdøl.

Ser at dette kommer dårlig frem på kart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg har siktet ut dette til å bli sommerens magesug-tur. Er det mulig å komme seg levende hjem for 4 relativt uerfarne fjellfolk, dersom vi begir oss ut på denne turen? Har sjekket litt rundt på 3D-kart og slikt, og eggen ut til punktet over litldalen ser skremmende bratt ut. Og hvordan er det å gå over snøen? Er det noe alà en mindre isbre, eller er det et relativt tynt lag med snø?

svrtbrattdypsn.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Takker for svar

/Oleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøen var ikke noe problem da jeg gikk der, den var såpass hard at jeg gikk oppå (gikk i joggesko faktisk). Går selvsagt igjennom på kantene og der det er tynt med snø. Jeg gikk jo der i tidlig juli, mulig at snøforholdene blir værre litt senere før det blir bra igjen når all snøen har smeltet bort.

Det er litt småbratt ut til selve nebba. Der blir det såvidt litt småklyving. Det er også bare løs ras-stein i de rennene i mellom fastfjellet. Kan være lurt å gå ganske langt opp i storura på siden før du krysser for og være sikker. Det er her det begynner å bli litt høyt, det går så og si rett ned i et synk mellom nebba og Langrabbpiken. Men dere klarer nok å gå over uten problemer, de fleste burde klere dette (untatt de med høydeskrekk).

Litt større bilde.

nmlph3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.