Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er den ENE ekstratingen du tar med på tur for å løfte opplevelsen?


segrov

Anbefalte innlegg

Jeg tar med kaffepresse til nalgene flaska for å lage god kaffe på tur. I tillegg til at det blir god kaffe, så blir erfarne turfolk og speiderledere mektig imponert over kaffe uten grut.

Hvor får man tak i sånt no? Har vurdert jetboilvarianten, men kanskje dette kan være et alternativ. Svartkjele og bålkjele er jo kos, men noen ganger ønske man jo litt mindre pakning - pulverkaffe er ikke aktuelt. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor får man tak i sånt no? Har vurdert jetboilvarianten, men kanskje dette kan være et alternativ. Svartkjele og bålkjele er jo kos, men noen ganger ønske man jo litt mindre pakning - pulverkaffe er ikke aktuelt. =)

Kjøpte min på rei.com for noen år siden, men kan ikke finne den nå, hverken der eller på nalgene sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i sånt no?

Jeg bruker en plastdings formet som en kopp, med kaffefilternetting. Denne passer oppi de fleste krus, for eksempel statoilkoppen. Det er ikke noen pressepatent, bare et filter, men ellers blir prinsippet det samme. Disse filter-innsatsene var ørlite på moten for noen år siden.

Hvis det bare er EN som drikker kaffe så er dette helt ubeskrivelig genialt:

1) Man trenger bare en kopp varmt vann og en dæsj kokekaffe for å lage en kopp førsteklasses kaffe. Svinnet er minimalt sammenlignet med tradisjonell kaffekoking.

2) Vannkjelen er alltid skinnende blank og ren, uten grut og kaffesmak

Hvis man er flere kaffikjerringer på tur så blir det lenge å vente for sistemann.

pulverkaffe er ikke aktuelt. =)

Har du prøvd om pulverkaffe kan brukes til å fyre bål? Det er jo tørt som bare rakkern.... eventuelt kunne man dynket pulverkaffe med speidervann og fått en slags tennpasta... :-)

Det er jo ikke drikkandes, så noe må man jo bruke det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis man se bort i fra utstyr som er absolutt livsnødvendig for å i hele tatt klare seg ute i villmarka som Generalsnus (eventuellt sigarillos), lommerlerker, mengder med bacon og spekemat, så er det èn ting som løfter turen litt ekstra:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=325&iItemId=85199

Ingenting er som å sitte godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min på rei.com for noen år siden, men kan ikke finne den nå, hverken der eller på nalgene sine sider.

Jeg lette litt på nettet i går, men alle tenkelige nettbutikker er utsolgt. Press-bot heter den visst, laget av venture designs. Skulle gjerne hatt has på en slik en! :-)

Jeg bruker en plastdings formet som en kopp, med kaffefilternetting. Denne passer oppi de fleste krus, for eksempel statoilkoppen. Det er ikke noen pressepatent, bare et filter, men ellers blir prinsippet det samme. Disse filter-innsatsene var ørlite på moten for noen år siden.

Ja, noe sånt funker, men som du sier blir det litt smått om man er flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Fyr løs, sto det i spørsmålsstillingen, og nettopp det kunne jeg hatt lyst til en dag en svær elgokse angrep mens jeg sto med fluestang ved en elvebredd i ødemarka nord i landet. Jeg måtte rømme opp i et tre, som heldigvis var brukbart solid. Elgen prustet og stanget, og fjernet seg ikke. Dette var tidlig ettermiddag, og utpå natta var situasjonen den samme. Hvis jeg da hadde hatt en kraftig nok revolver, så ville jeg i hvert fall ha startet med et varselskudd, foruten at jeg ville følt meg en smule tryggere. Heldigvis ble elgen lei og dro avgårde på morgenkvisten. For all del: Jeg anbefaler ikke revolver som noen "høydare" på tur, men saken er at jeg siden den gangen har hatt en liten startrevolver som også avfyrer signalmarkører, nedpakket i sekken. Om jeg rekker å få den fram i tide om noe liknende skulle skje, er en annen sak. Men jeg føler i hvert fall at jeg har litt mer "høy under hatten", som noen sier. Snuserne kan vel fyre av noen "skarpe" spyttklyser... Mvh Zen06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Dette var tidlig ettermiddag, og utpå natta var situasjonen den samme. Hvis jeg da hadde hatt en kraftig nok revolver, så ville jeg i hvert fall ha startet med et varselskudd, foruten at jeg ville følt meg en smule tryggere. Heldigvis ble elgen lei og dro avgårde på morgenkvisten. Zen06.
:shock::oops:

Det står respekt av å "overnatte" i et tre, du skulle hatt med deg hengekøye :D

”Var det en duppedings fra Clas Ohlson som egentlig var laget til noe helt annet enn turformål?”

Ålreit, har ett tips til, som har vært en slager for meg i alle år: Flosshatt :D

Ja, altså ikke denne type type Tophat:

top_hat.jpg

Men den norske varianten av Tophat, eller Topphatt som kan kjøpes på bilrekvisitaforretninger:

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=3940

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1534&iItemId=91340

Kuldebestandig vantett duk med festestropper, veier ”ingenting”, kan festes i trær/stein som tak, festes i trær/stein som vidvegg, kan sittes på, ligges på, kan brukes til telt, dekke over bagasjen, vindseil, ja - et utrolig bruksområde! I tillegg er den lydløs: Bråker ikke i vind som presenning (iallfall den jeg har).

Den jeg bruker har 6 regulerbare stropper av solide strikk, èn i hvert hjørne pluss to på midten, noe som gjør festemulighetene mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin sak det der, men så var det kosen ved kaffebålet da. Ikke mye igjen av den her.

Tja, vannet må jo kokes. Det kan fremdeles gjøres på bålet :)

Uansett er jeg veldig fornøyd med Press-bot'en min. Setter stor pris på god kaffe. Spesielt på tur!

Mvh

Erik H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Honningsalve (hjemmelaga)

(den kan smøres på såre hundepoter, gnagsår/sår, insektstikkstikk som klør, tursko (for å imprignere), og om du går deg vill og mangler mat så kan du spise den også ++)

Ellers er ikke en liten whiskey eller sjokolade og forakte heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det nødvendigvis er spørsmål om å nyte enten eller, men nytelsen av naturopplevelsen kan forsterkes med en ørliten cognac tror jeg gjelder for mange. Når mengden blir slik at hensikten er ei skikkelig fyllekule, så kan jeg være enig i at det like gjerne kan foregå i sivilisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.