Gå til innhold
  • Bli medlem

Turjakke


Villmarkprinsesse

Anbefalte innlegg

Jakka min har blitt gammel og sliten og jeg vil ha en ny. Vil gjerne ha råd og erfaringer med de ulike jakkemerkene, har sverget til Bergans lenge men er helt åpen på merkesida.

Krav til jakka: Må kunne brukes om vinteren, men ikke så supervarm at den ikke kan brukes i sommerfjellet (Norrøna reckon er derfor ikke aktuelt). Må være til å stole på i fjellet, dvs vindtett og holde vannet unna i mange timer øsregn. Gode funksjoner med lommer, god hette og justeringsmuligheter og helst snølås.

Har tenkt på Bergans, Norrøna, Arcteryxx, Marmot, men er åpen for andre forslag også. Er også opptatt av utseendet på jakka. Bør finnes i dameutgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har du råd til arcteryx ville jeg gått å prøvd noen av de.. har ett par stk, en softshell og en goretex! helt konge begge to.. beste jakkene jeg har har hatt.. superpassform og til å stole på! hetta kan snøres og tilpasses perfekt..

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?Mens/Jackets-Vests/Alpha-SV-Jacket#Waterproof_Shell

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?Mens/Jackets-Vests/Gamma-MX-Hoody#Softshell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tipse deg om Norrøna Falketind, dameutgave i GoreTex XCR, samboer har denne og er godt fornøyd.

Jakka passer til varierte friluftsaktiviteter, bra med snøring og tilpassingsmuligheter mot vind og regn, og XCR holder drittværet ute,

Den har luftglidelåser under armene, meget god hette, pluss også for egenvekt på plagget.

Som flere alternativer i dette segmentet har den ikke klaff over glidelås foran. To store og én mindre stikklome foran, innerlomme i netting.

Link:

http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-falketind-gore-tex-xcr-jakke-dame-7123.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Alle de kjente etablerte merkene (Bergans, Norrøna, Arcteryx, Marmot, NorthFace m.fl) har stort sett kvalitetsprodukter i dag. Valget kan da baseres noe mer på passform, detaljer, farge osv. Du får ei god jakke "uansett".

Bitihorn som du nevner, er en lang modell og kanskje litt "kraftig" og "tung" til sommerbruk. Blir som et alternativ til Norrøna Dovre, som jeg nok hadde valgt av de to (men finnes kun i grønt da). Husk at de nedre lommene på disse ikke er spesielt tilgjengelige ved bæring av sekk (hoftebeltet).

Til ditt bruk ville jeg nok styrt unna alle sk Paclite-varianter som har blitt populært i dag. De er "ribbet" for en del detaljer som lett kan savnes - dette for å få ned vekt og pakkvolum. Hettene har sjelden avstivet skygge, de har begrenset med lommer, og de mangler ofte stormklaff. Et av unntakene er faktisk Bergans Superlett, som har både god, justerbar hette m/skyggeavstiver og stormklaff, men den kan nok bli litt "tynn" til vinterbruk.

Ei jakke, som skal dekke alt, blir som regel et kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hagløfs spitz...pro-shell.. er så kanonfornøyd med denne.. hetta er overlegen.. passform upåklagelig, sklir ikke opp,den blir der den er ,, gode justeringsmuligheter.. lommene er kjempe,,, jakka er akk passe lang.. "sitter som ei kule altså." . jeg personlig liker ikke for korte typ klatrejakker da disse har en tendens til å skli opp ... den er f.eks "pitte" litt lengre enn arcteryx alpha sv.. min bror har den, jeg ville ikke byttet med han for å si det sånn, men det er klart individuelt da.. koster 3999.- men man kan jo komme over tilbud... Det er endel gode skalljakker på markedet, dette er min favoritt ihvertfall.. gudd løkk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

Gratulerer med ny jakke, fint om du kommer tilbake med erfaringer når du har får brukt den gjennom 4 sesonger :wink:

Har brukt en Bergans Anatomic bukse nå i fem år og har meget gode erfaringer med vanntetthet, stretch i tekstil, sømkvalitet og passform.

Dermizax er supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.