Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan komme seg til turområdet..


vertigo

Anbefalte innlegg

Hei.

Har planer om en 5 dagers tur i slutten av sommeren, men har et "problem", jeg har ikke tilgang til bil og har lite erfaring med hvordan man ellers kan komme seg til og fra startområdet.

Har base i Trondheim og lurer på om dere kan tipse meg om fine områder som er lett tilgjengelige med kollektivtrafikk, 2-3 timers reise unna.

Er ikke så kresen på stedet, bare det er stort nok til en 5 dagers tur med telt og helst ikke overbefolket (Jotunheimen er utelukket).

Tenker meg Rondane, Trollheimen, Dovrefjell, Børgefjell, men andre tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei.

Har planer om en 5 dagers tur i slutten av sommeren, men har et "problem", jeg har ikke tilgang til bil og har lite erfaring med hvordan man ellers kan komme seg til og fra startområdet.

Har base i Trondheim og lurer på om dere kan tipse meg om fine områder som er lett tilgjengelige med kollektivtrafikk, 2-3 timers reise unna.

Er ikke så kresen på stedet, bare det er stort nok til en 5 dagers tur med telt og helst ikke overbefolket (Jotunheimen er utelukket).

Tenker meg Rondane, Trollheimen, Dovrefjell, Børgefjell, men andre tips mottas med takk.

Utan å ha sjekka rutetabellar, kan eg ikkje garantere at du rekk det på 3 timar, men Dovrefjell er i alle fall lett tilgjengeleg med tog. Finn du eit tog som stoppar på Kongsvoll, er det ein fin stig opp lia vestover. Går du austover, rekk du vel innover i Rondane i løpet av dei 5 dagane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Med utgangspunkt fra Trondheim har du jo de beste muligheter til å komme deg til fine områder med offentlig transportmiddel. Jeg studerte i Trondheim for noen år siden, og brukte mye buss når jeg dro ut på tur.

Kan nevne bussruter til Meråker, Tydal/Selbu, Røros... Her har du svært gode muligheter for lengre tur i flere dager, du trenger ikke gå tilbake til utgangspunktet engang. Hva med å bruke 5 dager på en tur mellom Meråker og Røros? Kjempefint terreng med mye villmarkspreg.

Skal du til Dovrefjell eller Rondane, så er det expressbuss eller tog til Hjerkinn om gir deg det beste utgangspunktet, og da er du direkte ute i terrenget allerede etter et par timer reisetid fra Trondheim. Hva du velger av Rondane eller Dovrefjell er hipp som happ. I Rondane møter du flere folk, og er garantert ikke alene på stien. På Dovrefjell kan du gjemme deg litt bort, og f.eks. gå der du ikke møter særlig med andre folk. Værforholdene er vanligvis mye snillere i Rondane enn på Dovrefjell.

I Rondane kan du gå sørover og hoppe på tog eller buss i Gudbrandsdalen for retur til Trondheim.

Skal du til Børgefjell så er det vel også mulighet å hoppe av toget og gå rett ut i terrenget.

Du skal ihvertfall ikke klage på mulighetene du har fra trønderhovedstaden. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Kryk og Afe! Skal sjekke ut området mellom Meråker og Røros, hørtes veldig spennende ut.

Noen som har erfaring med å hoppe av toget ved Bjørgefjell, dvs hvilken stasjon er da et godt utgangspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med Børgefjell men Trondheim- Bodøtoget kan stoppe på nedlagte stasjoner i Saltfjellet, jeg har gått fra Bolna stasjon en gang og det var en veldig flott tur. Gikk nordover og etter et par dager passerte jeg Bjellåvasshytta, og haiket med en fisker jeg traff i nærheten av en riksvei som ledet til Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Fra Bolna har man to hovedretninger å gå tur. Den ene er nordover til Krukki og Saltfjellstua, den andre er sørover til Virvasshytta (forresten en flott hytte). Problemet er bare at sist jeg sjekket så hadde NSB innført nye regler. Man tar visstnok 800 kroner for å stoppe toget på Bolna. :wink: Er det fortsatt noen som mener toget er miljøvennlig og turvennlig transport ? :roll:

Men Lønsdal er neste stasjon, og der stopper toget uten ekstra betaling :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å hoppe av toget ved Bjørgefjell, dvs hvilken stasjon er da et godt utgangspunkt?

Skal du ta tog til Børgefjell er nok Majavatn stasjon det beste utgangspunktet. Fra der kan du gå til Tomasvatn og videre inn i nasjonalparken. Har selv vært der en ukes tid nå nettopp, og vil anbefale deg å ha med mygghatt og myggmiddel :wink: I Børgefjell må du også være forberedt på raskt skiftende vær, noe jeg selv fikk oppleve. Plutselig var himmelen helt svart og det begynte både å hagle og lyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.