Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Orion Extreme


Lofoten

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg Exped Orion Extreme etter å ha vurdert mange ulike telt.

Jeg slo det opp nå hjemme i stuen for å se på det. Ytterteltet går helt ned til gulvet på den ene siden, mens det på motsatt side blir en glippe mellom yttertelt og gulv på en 20-30 cm. Jeg finner ingen muligheter for å regulere ytterteltet slik at duken ligger jevnere. Det virker nesten på meg som om stengene er for lange, men det kan de jo umulig være..

Nå får jeg jo ikke strammet opp teltet med barduner innendørs, men skal ta teltet med ut og se hvordan det blir.

Noen som kan si meg om det skal være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betviler slettes ikke at du har kjøpt et supert telt Lofoten.

Det jeg forundres over iblant, er at folk flyr byen rundt og prøver jakker, bukser og støvler til den store gullmedalje (absolutt lurt det, i den grad de ikke "lures av membraner"), mens telt kjøpes uten å ta det ut av pakkposen engang, utover andres anbefalinger da.

Forlang å få sette opp teltet enten innendørs eller gjerne på plenen utendørs!

Samme gjelder ryggsekker, støvler etc.... (sorry, drar tåden din litt lengre nå :) )

Det er kun hver enkelt kjøper som føler hva som passer for èn!

Lykke til med teltet Lofoten, du blir helt sikkert veldig fornøyd vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk satt opp teltet hos Oslo Sportslager sist jeg var i Oslo, de flyttet til og med unna diverse hyller for å få plass til det innendørs. Kjempe service. Dro så ned til Sportsnett hvor jeg fikk satt opp Hilleberg Allak. Der hadde de dårlig tid, så fikk ikke sett så veldig lenge på det. Men jo, skulle gjerne prøvd teltene utendørs før jeg kjøpte.

Er ikke i tvil om at jeg har gjort et godt kjøp, men undrer på om Allak ville vært enda bedre.

Syns Orion var litt tungvint å sette opp, men nå har jeg bare prøvd to ganger.

Jeg får komme tilbake med anbefalinger når jeg har fått testet det skikkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knotete oppsett? Du trer vel alle stengene før du bøyer og setter på koppen? Hvis ikke skjønner jeg at det blir litt plundrete :)

Slik gjør jeg det: Fire plugger i bakken (en i hvert hjørne på gulvflaten). Så trer jeg i alle stengene løst. Deretter dytter jeg inn stengene helt og putter dem i koppen. Da står teltet støtt. Deretter er det bare å sette i de resterende pluggene dersom det er nødvendig. Tid: max 2 min...

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken stang setter du spenn på først da? De to tverrgående eller den ene langsgående? :)

Kan ikke se at det fulgte med barduner til festene midt på teltet, er det noe jeg må kjøpe løst?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter som regel de to korteste stengene i spenn først. Det fulgte med barduner til alle festene på mitt telt. Pluss endel ekstra barduner inkludert den lille gule posen. Hvis det mangler tenker jeg det bare er å sende en mail til www.utedepot.no og høre om de kan ettersende.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Aalstad. De to gule (korte) inn og i spenn først, så den svarte inn og bøyer teltet opp før jeg fester den svarte. Så fester jeg de gule. Jeg er kjempefornøyd med teltet.

--

tore jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg Exped Orion Extreme etter å ha vurdert mange ulike telt.

Jeg slo det opp nå hjemme i stuen for å se på det. Ytterteltet går helt ned til gulvet på den ene siden, mens det på motsatt side blir en glippe mellom yttertelt og gulv på en 20-30 cm. Jeg finner ingen muligheter for å regulere ytterteltet slik at duken ligger jevnere. Det virker nesten på meg som om stengene er for lange, men det kan de jo umulig være..

Nå får jeg jo ikke strammet opp teltet med barduner innendørs, men skal ta teltet med ut og se hvordan det blir.

Noen som kan si meg om det skal være slik?

Jeg opplevde også dette på mitt telt. Løste dette ved å stramme den grå stanga utover på hver side. Om det er riktig vet jeg ikke, men det fungerte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått 2 overnattinger i teltet i strålende vær. Ikke all verden, men har nå gjort meg opp noen meninger.

Jeg mener fortsatt at teltet er noe tungvint å sette opp, ialfall sammenlignet med mitt Helsport telt. Det at stengene skal krysses to punkter, for så å strammes litt og litt gjør det hele litt mer knotetet.

Som nevnt går ikke duken helt ned på ene siden. Merkelig, men tydeligvis for å gi bedre lufting. Jeg syns ikke noe om den løsningen, og er spent på hvordan dette vil bli på senhøsten med mye vind og regn. Det er ikke over alt man får presset stengene ned i bakken, og da får man ikke duken helt ned.

Ellers virker teltet veldig solid. Det er utrolig kjekt med to store fortelt, og høyden inni teltet er ren luksus. Det ble godt over 20 grader på turen, og da var det fint å kunne åpne begge forteltene og ligge beskyttet mot mygg med god lufting.

Legger med noen stemningsbilder fra turen.

IMG_5976.JPG

IMG_5986.JPG

IMG_5996.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.