Gå til innhold
  • Bli medlem

Et adrenalinrush av paranoia til Molden og ned igjen, 23. juni 2009


Marcus

Anbefalte innlegg

Etter vel en måneds overveielse, har jeg valgt å legge ut denne rapporten fra en tur jeg tok til Molden (1118) i Luster kommune. Først noen innledende ord om hva man kan forvente seg av turen, som er vel så mye en skogstur som fjelltur. Fra naturens side er Molden et flott utsiktspunkt ovenfor Sognefjorden. Dessverre er stedet hardt markedsført av kommunen, merket og tilrettelagt så det holder. Her kan tyske bobilturister m/ plastsandaler finne frem uten problemer, så sant de ikke pådrar seg hjerteinfarkt først. Jeg har selvfølgelig en innebygd skepsis til slik tilrettelegging, ettersom det ideelle turmålet bare er kjent av meg selv. Men uavhengig av dette, gir det så liten mening å spre utenforstående turister landet rundt, når man like gjerne kunne dumpet hele røkla på Prekestolen så de falt ut i Lysefjorden.

Man starter fortrinnsvis fra utedoen på parkeringsplassen, og etter å ha gått et stykke oppover i skogen, kommer man til stølen Svarthiller. Her får utsikten mot Bleia (1717) en til å miste den pusten som evt. måtte være igjen. Deretter bærer det opp på snaufjellet. Molden har to topper, og varden står på den laveste av dem (lasermåleren ble lagt igjen i butikken, så primærfaktoren er foreløpig ukjent). Det er imidlertid den høyeste toppen som gir det beste utsynet. Det betinger at man neglisjerer de installasjonene som noen fant det for godt å skjende toppen med.

Terningkast? På den tiden hvor det stort sett var folk i distriktet som kjente til fjellet, ville det sikkert kvalifisert til 6. I dag blir det 4. Nei, forresten: 1. Ikke dra dit!

post-985-133474637429_thumb.jpg

post-985-133474637441_thumb.jpg

post-985-133474637449_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke sett terningkast på fjelltopper før...og med turbeskrivelse i skikkelig tabloid-stil...her må vi tipse VG! :evil:

Synes selv at Molden med en primærfaktor på hele 808 meter er en fantastisk utsiktstopp!

Det er ikke rart at den sterkt anbefales i alle turistbrosjyrer da den kan nåes av alle, uansett alder og skotøy...

Toppen er flott for f.eks småbarnsfamilier, kveldstrimtur eller på vinteren med silkeføre helt ned til bilen eller fjorden.

Men noe terningkast får du ikke av meg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en tur for barnefamilier, og kan trygt anbefales for det. Å gi terningkast for det er greit nok og da fortjener den en klar sekser.

Panoramautsikta er ikke allverden, men tar allikevel pusten av de fleste landkrabber som t.d. tyskarer og østlendinger :wink:

Vil du ha virkelig panorama kan du dra på toppen midt i bildet på bilde nr 2 som er Bolstadnosi i Skjolden. Det er en litt tøffere tur, men overkommelig for de fleste. Det planlegges en klatresti til toppen av den fra Skjolden men den blir tidligst ferdig om et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rettelsen, Torodd. Jeg endret bildeteksten.

Panoramautsikta er ikke allverden, men tar allikevel pusten av de fleste landkrabber som t.d. tyskarer og østlendinger :?

Skal jeg være litt kritisk, må det sies at fjellet ikke er høyt nok til å gi et ordentlig overblikk. Men det skjønner man på forhånd. Beliggenheten er uansett fin.

Det er forresten mulig at du undervurderer mulighetene for panoramautsikt på Østlandet. Så vidt jeg vet, er det ingen vestlandstopper som gir så vidstrakt utsyn som f.eks. Gaustatoppen, Norefjell og Sølen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i betraktning høyden i forhold til omliggende fjell, har Molden en veldig god utsikt. At en stor del av Jostedalsbreen og Horungane er synlige, er som forventet. Men jeg ble forbauset over å kunne se topper i Midt-Jotunheimen som Uranostind og Hjelledalstind. Dessuten ser en Tverrådalskyrkja og Holåtinder. En fin-fin topp å ta med barn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha virkelig panorama kan du dra på toppen midt i bildet på bilde nr 2 som er Bolstadnosi i Skjolden. Det er en litt tøffere tur, men overkommelig for de fleste. Det planlegges en klatresti til toppen av den fra Skjolden men den blir tidligst ferdig om et par år.

I det hele tatt er vel den halvoya mellom Bjorkanosi og Bolstadnosi (Morkridsdalen og Fortunsdalen) en av de skjulte perlene i Norge.

Det er vel rimelig vertikalt fra Eidsvannet/Skjolden opp til Bolstadnosi. Faktisk er dette et fint klatreprosjekt for de av deres som ferdes over 45 grader. Jeg er personlig en horisontal-klatrer med parkeringsplassen til IKEA i Glasgow (10 taulengder/6+ etter norsk gradering) som personlig rekord. Men klatrere burde ta en titt paa veggene rundt Fortun og Skjolden. Der er fremtiden til norsk klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.