Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstur i Trollheimen med fiskestang


knutis

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å avlegge noen av vanna i Trollheimen et besøk. En dag forrige uke lå forholda til rette så da ble det tur. Utgangspunktet for turen var Kårvatn i Todalen. Herfra er det flere vann innenfor rekkevidde for en dagstur, i alle fall hvis du gidder å gå noen timer. Før avmarsj slo jeg av en prat med far og sønn på garden, sønnen i huset er tidligere studiekamerat og den heldige arvingen til fjelleiendommen. I følge han burde det vært fiska mer i de fleste fjellvatna så derfor blir alle vatn nevnt med sitt egentlige navn.

Jeg satte kursen mot Neådalsområdet. Stien opp Neådalen har jeg hørt om før og den skuffa ikke. Fantastisk stifinnerprestasjon å klare å få til en gangbar sti opp her.

87273_s.jpg

Den verste strekningen foretrekker jeg å løsne bikkjebåndet fra beltet, skulle han falle utfor var det ikke noe poeng i at jeg også ble med..

Første vatnet jeg kommer til er nedre Neådalsvatnet. Det er grunt og fiskbart bare på motsatt side, fisket her blir dermed utsatt til nedturen. Bildet er tatt fra oversida.

87274_s.jpg

I stedet legger jeg kursen opp Tverrdalen. Her ligger Tverrdalsvatnet hvor det visstnok skulle være lett å få fisk. Etter en kjapp matbit er jeg klar for fiske. Valget faller på pervoen og jeg behøver ikke gruble lenge på om slukvalget var rett. En fin, men liten fisk havner på land.

87275_s.jpg

Jeg har en mistanke om at det er vel mange slike her så den kakkes. Fin steikefisk! Mistanken om mye fisk slår til, etter en og en halv time er dette fangsten:

87276_s.jpg

87278_s.jpg

Matauk! 2,15kg ferdig renska. Et paradis hvis man er ute etter ei panne steikefisk.
Fiskene er påfallende jevne i størrrelsen. Mest gjeldfisk faktisk. Ser ut til at det er en meget sterk årklasse som dominerer. En fisk var litt lengre, den har nok opplevd at de små har tatt over matfatet:

87277_s.jpg

Jeg rusler videre innover til Øvre Neådalsvatnet. Et større vatn med mulighet for større fisk.

I følge grunneierne er fisken her "umulig" å få på stang. Godt tegn med tanke på kvaliteten! Desverre klarer jeg ikke å motbevise utsagnet i løpet av de 3 timene jeg pælmer sluk her.

87279_s.jpg

Jeg stopper ved nedre vannet og fisker en halvtime. Fangsten blir en fisk på kvartkiloen. Meget feit. Har flere fisker på, men til forskjell fra tidligere på dagen sitter de heller dårlig.

Jeg går en annen vei ned. Over til Naustådalen. Her klarer jeg å komme for langt til venstre og ender opp med å måtte gå en ekstra motbakke med nærmere 100 høydemeter. Tungt på slutten av dagen!

Fasit til slutt: 12 timers tur. 5 Timers effektiv fisking. Gikk ca 21 km og gjorde unna rundt 1000 høydemeter. 14 fisk. Alle ca. 200-250g.

Området er nydelig og selv om det ikke ble stor fisk denne gangen vet jeg at de finnes i området. Neste gang kommer jeg kanksje til å prøve vanna litt lengre nord. 4-5 vann på rekke og rad her.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk også opp fra Kårvatn for en del år siden, men til et område litt nordøst for der du gikk, og fikk en del bra fisk, faktisk en god del større enn de du forteller om. Jeg forstod det imidlertid slik at det i mange vatn i området er utsatt fisk, fordi det ikke er gytemuligheter.

Det kan forklare den jevne størrelsen, samt at du fikk en større fisk som var veldig slank - det kan tyde på at det muligens er satt ut for mye fisk i forhold til næringsgrunnlag/beskatning i vatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken smakte fortreffelig den! Stekt i smør og surra i litt rømme med tyttebær på slutten...

Det er nok utsatt fisk i noen av vatna i området. I de vatna jeg prøvde på denne turen er det imidlertid naturlige gytemuligheter, så der vil jeg tro de ordner rekrutteringa selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.