Gå til innhold
  • Bli medlem

Trolltunga og fantastiske medmennesker:


johnpd

Anbefalte innlegg

Lørdag morgen kl0930 kjørte Inge, damen og meg fra Åsane i Bergen til Tyssedal. Kjempefin tur i helt ok vær, via fergen Bruravik-Brimnes. Litt mange bobiler, men det er sommer på vestlandet og man kan jo ikke vente noe annet. På turen fra Tyssedal og opp til Skjeggedal, som var målet for dagens bil-etappe, husker jeg plutselig at "Nei, svarte! Skoene ligger i bilen i Åsane!" Men kl var nå nesten 1300 og det var ikke annet å gjøre enn å gjøre et forsøk uten fjellstøvler.

Ved Trallebanen parkerte vi bilen, fikk på oss skoene, jeg ble nødt å bruke mine gamle joggesko,og begynte turen opp langs Mågelibanen til Trolltunga. På veien passerte vi flere andre turfølger som var på vei samme sted som oss.

Dagens mål var Trolltunga og fotosession med etterfølgende overnatting på Reinaskorsbu.
Siden vi hadde pakket lett og visste det bare var 6 sengeplasser på hytten var det bånn gass til topps for å sikre oss sengeplasser.
Første etappe var fra vannet 450moh til toppen av Mågelibanen 860moh. neste etappe var fra toppen av M.b. til høyde 1219. på veien fikk jeg hilse på en flokk sinte jordveps, som ivrig fortalte beina mine på sitt egne særegne stikkende språk, at her hadde jeg ingenting å gjøre.
Bånn Gass videre!

Neste etappe ble langs toppen av Ringedalsvannet til Trolltunga. Tåken ble tettere og tettere og kilometerene var lange for turfølge som ikke unnet seg selv en pause. men tilslutt i tett tåke kom vi fram til Trolltunga og fikk tatt noen bilder før vi søkte ly i Reinaskorsbu.
Her var vi ikke lenge alene før etter hyggelig følge på 3jenter beæret oss med sitt nærver. etter en time til kom en jente med moren også inn på hytten. nå var vi 8stk og alle sengeplassene og de ekstra madrassene var tatt.

Når kl nærmet seg 2200 begynte folket å bli klar for å ta kvelden da en i gruppen plutselig kom inn døren og sa at "Det er 4stk til på vei hit".
vi hadde alle vanskelig for å tro dette, men 5min senere troppen to eldre par inn døren. utslitt etter en lang dag rundt hele Ringedalsvannet.

Vi var nå 12stk i en hytte med 6senger og 2madrasser. EDIT: regnefeil
hva skulle vi gjøre nå?

etter en del diskusjon ble det bestemt at vi tre skulle gå ned igjen til Skjeggedal. Den mest taleføre av damene gav oss et inntrykk av at hun tok dette som en selvfølge for at de skulle få sengene våre, mens mannen hennes virket ganske brydd med hele situasjonen.

Da vi etter tre timer, i mørket - kl0100, kom ned til hyttefeltet stod det en mann der som lurte på hvem som kom ned fra fjellet midt på natten. da vi forklarte hva som hadde skjedd tok han det som en selvfølge at vi skulle overnatte på hytten hans. så han dro fram telefonen, ringte konen og ba henne dekke bordet og koke kaffe.

Søndag morgen ble vi vekket med nykokt kaffe og frokost på bordet, før vi fikk være med Trallebanen ned igjen til bilen.




Hvis noen kjenner dette paret, så haper vi at dere kan videreformidle vår dype takknemlighet.
Ikke bare for at vi fikk en seng og sove i og mat i magen, men også for at vi fikk se en så fantastisk flott medmenneskelighet.




P.S.
hvis denne historien ble veldig rotete så beklager jeg det. men det er kveld og jeg er trøtt etter en fantastisk helg!

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Heisann!

Så kjekt at du traff noen hyggelige folk oppe på topp da. Jeg var faktisk på hytta vår der oppe den uka\helga. Og hørte snakk om ei overfylt hytte inne på trolltunga når vi tok trallebanen ned søndagen ei uke etter, hvor lå den hytta som dere fikk overnatte i da? kan sikkert overbringe dokkers takknemelighet til de. ikke det at jeg ikke tror dere takket de endel før dere dro ned også :wink: masse kjekke folk der oppe og de veit å være snille mot de som trenger litt hjelp.

mange artige episoder der oppe med utenlandske turister som kommer i høyhælte sko og paraply, blant annet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Har vært på Trolltunga 2 ganger, begge med telt. Første gangen slo vi opp teltet ca 2 km fra Trolltunga, andre gangen på bergknausen rett over med utsikt ned på Trolltunga. Beundrer folk som er i så god form at de kan løpe for å komme først til hytte :) Jeg anbefaler selvfølgelig en kosetur på to dager med overnatting i telt ved Trolltunga. Fordelene er åpenbare: Ikke noe stress, kan starte seinere på dagen slik at man slipper å stå opp midt på natta avreisedag, ingen foto-kø på Trolltunga om kvelden så her er det bare å boltre seg med kamera, Ingen kø hjemover. Plass i sekk til å ha med godt med mat og drikke. Litt tyngre å bære men seint tempo kompenserer for dette :) Og om været er flott får man en fin solnedgang på vesthimmelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min og jeg opplevde nesten samme situasjon på Sloaros for noen år siden som i hovedinnlegget. Da kvelden kom var det ikke plass til meg, og siden jeg hadde forberedt meg på overnatting på hytta hadde jeg ikke med telt. Men jeg hadde en fjellduk og sovepose. Det ble til at natta ble tilbrakt under en stor stein ikke langt fra hytta. Været var bra, men natta var full av knott. Men alt i alt ble det ei riktig trivelig natt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.