Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekanten I Trollheimen


Authon

Anbefalte innlegg

Tenkte å løpe trekanten i trollheimen til helga (på en dag).Men noen som kan anbefalle korr det er best å starte fra?

tenkte kansje å starte på Gjevilvasshytta,så trollheimshytta,Jøldalshytta og så mot Gjevilvasshytta igjen.

Men fra Trollheimshytta og til Jøldalshytta,,er det best å legge turen over Geithytta da? eller gjennom svartdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes den enkleste ruten er start fra Jøldalshytta, gjennom Svartådalen til Trollheimshytta, ned til Gjevilvatnet og opp til Jøldalen igjen. Tror han som har rekorden rundt løp den ruta?

Det spørs jo hva du skal ha ut av turen da... Geithetta er jo en smule mer spennende enn Svartådalen, men Svartådalen er uten tvil raskest. Biten mellom Trollheimshytta og Gjevilvasshytta er den mest kupperte og tidkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har løpt fort har løpt jøldalshytta,gjevilvasshytta,trollheimshytta og over geithøtta tilbake til jøldalshytta.

Da slipper du den bratte motbakken fra Trollheimshytta og til gjevilvasshytta..

Trur nesten jeg starter på Gjevilvasshytta jeg.og løper om trollheimshytta,svartbekkdalen,jøldalshytta og så til gjevilvasshytta.Viss været er bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løp trekanten for 29 år siden, i 1980, dvs jeg løp nesten hele runden (1-3km kortere). Starta fra Gjevillvasshytta – Jøldalshytta – over Geithøtta nesten ned til Trollheimshytta. Videre så løp jeg (etter det jeg husker) opp Slettådalen – Svarttjønnin – Speilsalen – Blåhøtjønna – Gravbekken – Gjevillvasshytta. Dvs litt kortere enn å løpe over Mellomfjell. Ser av treningsdagboka at jeg brukte 10 timer på turen.

I ettertid ser jeg at det beste sannsynligvis hadde vært å løpe motsatt vei dvs Gjevillvasshytta over Mellomfjell til Trollheimshytta – Jøldalshytta – Gjevillvasshytta. Da kan man løpe over Mellomfjell (bratt, mye stein, tungløpt) med forholdsvis uthvilte bein, …og får brukbar sti og lettløpt terreng siste biten fra Jøldalshytta til Gjevillvasshytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen er ikke hardere enn du gjør den til. Lunter du av gårde i rolig joggetempo m/ gange i motbakkene så kommer du frem ila. dagen. Men satser du på å løpe fortest mulig så blir du sliten nok.

Kanskje lurt å ta med et par lette skistaver, de veier nesten ingenting og kan være fine å ha til å holde balansen med på de steinete partiene. Du må også vurdere hvilke sko du skal bruke. Vanlige o-sko er kanskje det beste, - og helst uten stålpigger (de med pigger er svært glatte i steinete terreng). Et annet alternativ er å ta med 2 par (o-sko + et par joggesko til bruk på sti og i lett terreng). Til å vurdere hvor mye klær man skal ha på seg, så kan man regne med at det vanligvis er ca.7 grader kaldere på toppene (1200 moh.) i forhold til tempen i Trondheim (ca.0.6 grad temp.fall pr 100m stigning), ...og over Gravbekken er det vading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du løpt Trekanten? Jeg og en venninne gjorde det i dag. Startet fra Gjevilvasshytta-Trollheimshytta- Jøldalshytta via Svartådalen-Gjevilvass. Tror det må være den beste ruta. I effektiv løping 8t 35 min. En fantsatisk fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det tur? Jeg løp selv trekanten i går, startet på jølhaugen, inn til Jøldalshytta - Trollheimshytta via Svartådalen - Gjevilvasshytta - Jøldalshytta.. Løpstid ble 8t20min. Ufattelig fin tur, supert vær. En uforglemmelig opplevelse..:D Anbefales for de som ønsker å prøve på dette..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.