Gå til innhold
  • Bli medlem

lavvo i sterk vind


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

Se tidligere tråd:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1429

Om lavvuen går rett vest er avhengig av vindretningen :)

Som tidligere skrevet: min Helsport lavvu er bra vindstabil pga. mange barduner og mulighet for skikkelig stabil lavvu. Om den tåler storm tviler jeg på, men da kan det være greit å vurdere kuppel/tunneltelt eller kanskje se video isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I vinter lå jeg i en Helsport 8-mannslavvu på Saltfjellet i sterk kuling. Det slo og bråkte noe helt jæ... i duken, men istedet for å ta av nederste leddet på stanga la vi snø opp mot duken, rundt hele lavvu'en, både utvendig og innvendig. Det hjalp på, men jeg vil påstå at en lavvu ikke var det helt optimale under de værforholdene... ;)

"Sov i ro" var høyt verdsatt den natta...

Formålet med lavvutur på Saltfjellet var å kite, men pga for sterk vind ble det en ren lavvutur. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hei,

Ser dette er et gammelt innlegg, men likevel.

Jeg brukte min Helsport Kautokeino 8-10 på jakt i fjor. Hadde lavvoen stående 14 dager på fjellet. Jeg hadde ikke vindmåler da det blåste som verst, men det var såpass mye vind at jeg hadde problemer med å stå oppreist og vinden tok skikkelig godt tak i ryggsekken under marsj - i tillegg regnet det kraftig.

Lavvoen sto relativt støtt hele tida, men det var nesten ikke ørens lyd å få innvendig. Hvert minutt ble vi dusjet av kondensvanns som ble rista løs fra duken.

Vi hadde lagt spesiell vekt på å få satt opp lavvoen skikkelig med jevnt stram duk. Lavvoen var steinsatt med 250-300 kg stein rundt stormmattene (hadde forsøkt med mindre steiner først men det ble for lite). Etter bruk var flere av sømmene mellom stormmatter og vegg revet opp og toppseksjonen av stanga var bøyd.

Konklusjon - dette var i tøffeste laget for en en-stangs lavvo. Vi var antakelig heldige som ikke knakk stanga. Nå er lavvo byttet ut med Helsport Svalbard Basecamp siden det er overnattinger på fjellet som er mest aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.