Gå til innhold
  • Bli medlem

Turbukse til helårsbruk (om mulig)


Ferskingen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har planer om å begi meg ut på et år med en del friluftsliv og da er jeg på utkikk etter en turbukse.

Vind- og vanntett med gode puste-egenskaper er vel det som er viktigst.

Grei å gå med, også uten noe ull/superundertøy under er greit.

Bruk: Som nevnt, helst helårsbruk, da inkluderer det vandring i fjellet, breturer og de eventuell toppturene om vinteren.

Pris: Helst ikke over 3000 kroner, men hvis det blir fryktelig mye bedre av en 500 kroner til, så kan det vurderes.

Selv har jeg en Norrøna Trollveggen jakke (dri-3, ikke GTX ProShell) som jeg er ganske fornøyd med, men akkurat merke betyr ikke så altfor mye.

Skal sies at jeg kommer til å få 20% rabatt på alle kjøp over 2000 kroner på butikken Outdoor i Bergen ,pga medlemskap i en frluftsorganisasjon, som fører en god del Arc'Teryx og Norrøna.

Forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd all verdens forskjellige bukser, men jeg har hatt Norrøna Recon (bukse og jakke) som jeg har brukt hele året de siste to år. Kjøp den litt rommelig slik at du har plass til netting + eventuell ull under på kalde vinterdager. På sommeren så er det heller ikke noe problem. Du kan åpne buksen i siden helt opp til over knærne samt åpning i siden ved hoftene så det blir god lufting, blir det varmere så er det jo shortsvær uansett :-) Glidelåsen er toveis nede på buksene slik at du kan ha buksen fast rundt anklene selv om du åpner godt opp slik at du unngår å få "slengbukse". Buksen går dessuten opp i ryggen slik at du unngår kald trekk i ryggen om du sitter foroverbøyd og jakken sklir litt opp.

Anbefaler den og prisen er jo 3000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt norrøna trollveggen gtx i snart 2 år nå. Bib, men om du ikke krysser skulderremmene er den god å bære sekk med. Fullengde glidelåser og integrert avtagbar snølås. Glidelåsene er gode, men har ingen ekstra klaff. Ryker glidelåsen i vinterfjellet sliter du. Den går fint å bruke uten undertøy hvis det blir for varmt, men er best med. Snølåsen/gamasjene er gode, men innfestingen er i mine øyne for svak. (1 gang inne til rep) Akkurat bred nok til å få utenpå plaststøvler. Toppdelen er i stretch, og er ikke vindtett. Du bør mao ha full-lang jakke til. Brukt i alle sesonger, og er godt fornøyd.

Koster 4000, men fikk prutet min ned i 3000 uten problemer.

Et annet alternativ for deg er ArcTeryx Theta, tilnærmet lik bukse som trollveggen. Hakket bedre i mine øyne, men passet ikke meg. Den finnes i lang versjon, men tok ikke sjangsen på å kjøpe før jeg hadde prøvd den. Litt dyrere enn trollveggen, men bør være prutbar også den

Et tredje alternativ er Klättermusen Freke. Vesentlig bedre gamasj-løsning, og bombesikker slitasjemessig, men er mer å regne som en ren vinterbukse, og faller utenfor budjettet.

I mine øyne er imidlertid en enkel turbukse kombinert med chaps sekken bedre til vandring vår/sommer. Turbukse har du sikkert fra før, og chaps får du fra 250 kr.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at jeg kommer til å få 20% rabatt på alle kjøp over 2000 kroner på butikken Outdoor i Bergen,pga medlemskap i en frluftsorganisasjon

Hvilken friluftsorganisasjon er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har planer om å begi meg ut på et år med en del friluftsliv og da er jeg på utkikk etter en turbukse.

Vind- og vanntett med gode puste-egenskaper er vel det som er viktigst.

Grei å gå med, også uten noe ull/superundertøy under er greit.

Bruk: Som nevnt, helst helårsbruk, da inkluderer det vandring i fjellet, breturer og de eventuell toppturene om vinteren.

Da er min mening Softshell!!!

Lett regntøysett i tillegg, så har du alt du trenger etter mitt syn.

Feks Arcetryx eller Tilak Crux holder massevis i den strengeste vintern.

Selv har jeg både 3 lags goretex og ettlags packlite. De er vel knapt benyttet siste 3 år, da softshell er langt bedre.

Faktisk "puster" ettlags goretex om mulig enda dårligere enn 3 lags. Mi erfaring er at ett lags puster nesten like dårlig som rent regntøy.

Goretex puster hverken sommer eller vinter ifht softshell.

En (mulig?) misforstått sak lenger opp i tråden.

Kjøp isåfall ikke goretex eller andre klær for stor, selvfølgelig skal det være plass til iso.lag, men jo mere luft innafor jakka/buksa jo dårligere puster de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjette på BSI Friluft

Det stemmer.

Da sjekker jeg ut Norrøna Recon og Arc'Teryx Theta LT/SV, samt kiker litt for andre alternativer.

Jeg har forsåvidt ikke for øyeblikket en kurant bukse for vandring sommer/vår, men det kan jeg finne forholdsvis billig.

Ellers to spørsmål: Hva er bib? (regner med dere ikke mener "smekke" :twisted:) og hva er chaps? (i ordboken ble det skinnbukser, noe jeg tviler på dere anbefaler :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg jo forsåvidt komme med litt buksetips når jeg først er her :twisted:

Som allerede nevnt er softshellbukser overlegne skallbukser når det kommer til pusteegenskaper. I tillegg er har de en bedre komfort, da det ofte er mye stretch i materialet.

Softshellbukser kan dog være så mangt. Se etter av de kraftige variantene. De er ofte mer robuste.

Her er mine tips Norrøna Falketind og Arcteryx Gamma. Førstnevnte har jeg prøvd å slite ut de siste to årene, uten hell :) Etter innkjøp av softshell brukes nå skallbuksen kun på toppturer og basing i snø.

Etter min mening bør en ha en skallbukse i tillegg til softshellbuksen. Er det lite skikjøring inne i bildet, kan du klare deg med en lav bukse ala Norrøna Falketind Proshell eller Arcteryx Alpha LT. Suverene skallbukser som pakker lite. Ligger klar i sekken dersom det verste regnet kommer.

Er det mye skikjøring ville jeg valgt en bib. Altså høy modell, med seler. Her peker Norrøna Trollveggen og Arcteryx Theta SV ser ut som mine favoritter. Jeg bruker selv en Trollveggen Classic. Den blir aldri ødelagt. Dog en passform som er litt slack..

Min favoritt blir Theta SV da den kommer i tre benlengder(kort, medium og lang). Jeg er lang og slank, og havner ofte mellom M og L. Med Theta SV er jeg en perfekt M med lange bein.

Tenkt igjennom bruksområdet. Ta deg også en tur innom en sportsbutikk og prøv de forskjellige modellene på. Det skal tross alt sitte godt og behagelig på.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har fått med meg har medlemmer av BSI Friluft 15% rabatt.

Ja, du har helt rett, jeg som leifet.

Takker for tips, Are.

Angående behov så vet jeg ikke helt akkurat hva det kommer til å bli, men jeg vet hva jeg har lyst til å gjøre utover høsten/vinteren osv.

Jeg har lyst å prøve meg litt på bre og evt isklatring, toppturer og de "vanlige" turene med langre vandringer og slikt. Ellers så kjører jeg en del ski i parker og slikt på vinterstid, så litt skikjøring blir det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are her svarte fint på hva bib er. Chaps er to buksebein uten midtdel som man fester i beltet oppe, ofte med mulighet for tett festing nede, en veldig lang gamasje om du vil. Suveren når du skal vade. Er helt tette som med regntøy, men blir ikke klamme pga åpningen oppe.Midtpartiet blir man erfaringsmessig ikke bløtt uansett, og regner det skikkkelig dekker du alt med en lang jakke alt. fjellduk som poncho. Ikke noe til vinterturen, men ellers er det kjempefint alternativ til regnbukse eller om du ikke vil gå i gortex.

Jerven kaller sin variant for lårings. Denne er god, men tar for mye plass og blir mer for en solid "oljehyre" å regne. Klättermusen har en kjempegod variant. Helsport sin variant kan du like godt bruke til å starte bål med, den er ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg i byn og prøvde litt forskjellige av de nevnte buksene og de jeg liker best så langt er Arc'Teryx Gamma AR og Norrøna Falketind.

Jeg er litt usikker hvilken av de to jeg likte best, men begge var hvertfall veldig gode på, godt materiale osv, så jeg tenker jeg må ta å få prøvd begge to buksene i samme butikk for å gjøre en direkte sammenligning.

Men så kommer spørsmålet, jeg var på ute.no butikken her i Bergen og da anbefalte han som jobbet der Arc'Teryx sin Gamma MX.

Er det verdt 1000 kroner opp fra Falketind eller enda mer opp fra Gamma AR? Jeg prøvde buksen på, og den var enda litt bedre å ha på enn AR/Falketind og materiale virker mer "skikkelig", men tror dere det er verdt det?

MX er da laget i det "beste" soft-shellstoffet fra Arc'Teryx og skal visstnok ha bedre stretch og buksen er litt varme i, uten noe under. (var vel det jeg la merke til av forskjellene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort og grei anbefaling.Straks ( eller noe lignende ) fra Bergans. Dermisaks uten for. Ca 1500 kroner.

Jeg bruker den som bukse om vinteren og på kalde sommerkvelder. Lett og enkel. Og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort og grei anbefaling.Straks ( eller noe lignende ) fra Bergans. Dermisaks uten for. Ca 1500 kroner.

Jeg bruker den som bukse om vinteren og på kalde sommerkvelder. Lett og enkel. Og billig.

Modellen du tenker på heter vel Rask :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ for deg er ArcTeryx Theta, tilnærmet lik bukse som trollveggen. Hakket bedre i mine øyne, men passet ikke meg. Den finnes i lang versjon, men tok ikke sjangsen på å kjøpe før jeg hadde prøvd den. Litt dyrere enn trollveggen, men bør være prutbar også den

Noen som vet om Theta går utenpå slalomstøvler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom G-sport og kjøpte meg en ny og god micro fleece fra Haglöfs og da tok jeg samtidig og sjekket Bergans Rask-buksen.

Personlig så synes jeg både Gamme AR/MX og Falketind falt mer i smak enn akkurat Rask-buksen, men problemet er at det ikke er så mange butikker som har alle tre buksene slik at jeg kan prøve dem i tur og orden og gjerne med en baselag under for å se hvordan det blir på vinterstid.

Fordelen med Rask-buksen er vel Dermizax (typo?) men da er også en av ulempene som følger med at den er halvveis inne i GTX-land mtp materiale og hvordan den føles på kroppen.

Noen andre som har noen meninger om hvorvidt Gamma MX (Gamma MX er litt bedre stretch, Schoeller in-step materiale, er verdt pengene opp fra enten Gamma AR eller Falketind?

Er ikke det at jeg trenger en superbukse akkurat, men jeg tenker det er greit å investere "litt mer" når det er noe man kan ha i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en mammut base jump softshellbukse i Schoeller materiale. Knallbukse som er verdt hver ei krone. Her på tilbud hos bratt.no: http://www.bratt.no/index.jsp?isid=produkt&katid=33&ukatid=206&pid=1027

Forresten tilbud på Gamma mx: http://www.bratt.no/index.jsp?isid=produkt&katid=33&ukatid=206&pid=1721

Utover dette har jeg bare ei lett regnbukse til de værste bygene i tillegg til ei kraftig bib skibukse, men står mye på ski og bruker derfor ei bukse kun til ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg ser det så må du velge mellom ei softshellbukse og ei lett regnbukse. Da vil du ikke ha like stor værmotstandighet/mekanisk slitestyrke om vinteren. Paclite eller "vanlig" softshell funker ikke bra om du er storfjellskjører eller noe sånt. Finner du derimot ei trelags membranbukse (ikke bib eller salopette) med glidelås helt opp til livet så har du et bra kompromiss. Heller ikke denne er perfekt om du kjører mye på ski - du er dømt til å få snø i undikken om du dundrer i bakken, men det kan funke ganske bra. At den ikke er for høy i livet og glidelås helt opp gjør at den ikke blir for varm om sommeren.

Blir det allikevel for varmt - prøv å gå i en tynn merino ullongs som softshell... Funker såpass bra at jeg ikke helt skjønner hvorfor dette ikke er vanlig! Selvfølgelig ikke like slitesterkt, men svært behagelig og godt nok til at man kan spare seg vekta for en shorts. Man har da alltid med seg et undertøyssett, bare i tilfelle.

HVILKEN trelags skallbukse?... Tjah, si det. Norrøna Falketind Proshell er bra mtp vekt/pris/kvalitet, men Bergans, Arcteryx, Patagonia etc etc etc har garantert plagg som er verdt å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna recon er i allefall slitesterk som f... *Dette med tanke på bruksslitasje, glør fra bål, oppskraping mm.. Om vinteren bestemmes komforten av hva du har under, og hvor hardt du jobber deg frem( dette gjelder vel de fleste vind/vanntette skallbukser) Personlig må det være ganske så kaldt før jeg ifører meg superundertøy under marsj.

Til sommerbruk er det bare å åpne glidelåsene for fulle mugger, uansett, om det er sommervarmt er det vel shorts som blir brukt mens buksa blir fisket frem om tempen faller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen, jeg venter litt med kjøp til jeg har fått bevis slik at jeg kan få litt rabatt og slikt, men blir enten Arc'Teryx Gamma AR eller Norrøna Falketind. MX er ute av leken, da jeg ikke tror det er verdt de ekstra 1000 kronene.

Begge buksene føltes veldig bra på, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal avgjøre det. (AR vs Falketind)

Hmm, så nå at den Falketind-buksen jeg har prøvd er av typen Flex 1, og ikke GTX Pro-Shell. Hvis jeg skulle ha kjøpt Falketind-typen, burde jeg helst gått for GTX Pro-Shell utgaven da eller?

Men på den annen side så er jo Gamma AR ikke GTX i noen som helst form, bare vindtett og vannavstøtende (som Falketind Flex-1).

Nå ble jeg plutselig litt forvirret igjen... noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har bestilt denne buksa fra http://www.xxl.no/ : MARMOT Optima pant

Dette er produktbeskrivelsen:

Marmot Optima er en svært lett turbukse som puster godt. 3-lags pustende, vind- og vanntett GTX Pro shell sørger for optimal beskyttelse mot kald vind og regn. Den har full lengde glidelås. Passer godt over fleece eller softshell.

Jeg ser den nå selges for 999.- , men da jeg bestilte den i helgen kostet den 800.-

Uansett er det en rimelig bukse. Jeg aner ikke noe om den utover det som står beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så nå at den Falketind-buksen jeg har prøvd er av typen Flex 1, og ikke GTX Pro-Shell. Hvis jeg skulle ha kjøpt Falketind-typen, burde jeg helst gått for GTX Pro-Shell utgaven da eller?

Men på den annen side så er jo Gamma AR ikke GTX i noen som helst form, bare vindtett og vannavstøtende (som Falketind Flex-1).

Etter min mening er det ganske forskjellig bruksområdet på Falketind Flex og Proshell-buksene. Flex-buksen er en shoftshellbukse som kan sammenlignes opp mot Gamma AR. Proshellbuksen blir en ren skallbukse som mer kan sammenlignes opp mot Arcteryx sin Beta AR, evt. Alpha LT.

I den perfekte verden velger du Gamma AR som turbukse, så spiser du havregrøt en måned og kjøper deg Theta SV som skallbukse/skibukse.

Hvis jeg har forstått deg riktig er du student? Da er jo stipendet snart på vei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun ei bukse - som skal dekke "alle" behov og bruksområder med tilfredsstillende funksjon - den tror jeg ingen har laget ennå!

Skal den være vanntett, så puster den dårlig - og motsatt. De fleste Goretex eller Dermizax (eller andre membranbukser) blir fort litt klamme i sommervarmen. Noe bedre er det dersom det er såpass kjørlig at man kan ha en tynn ullsuper under.

Min erfaring med softshell (ei fritidsjakke) er at når den først har blitt så våt at det slår igjennom, så tar det laaaang tid før den tørker.

Kjøpte i våres ei Bergans Hamrefjell bukse. Den er "vindtett" og vannavvisende, puster godt, har god stretch, formsydde kneparti mv. Lett og god bukse. Har ikke prøvd de vannavvisende egenskaper, så hvor lenge den holder vannet "ute" vet jeg ikke. En fordelene med Bergans Bukser, er at nesten alle kan bestilles med 3 benlengder. For meg blir som regel std. benlengde litt for kort.

Bergans har en modell i Schoeller Softshell også > mod. Geita.

Så - etter min mening må det nok til ihvertfall 2 forskjellige turbukser til for å dekke "behovet".

Kjøpte forøvrig ei Swix fritidsbukse (ikke skibukse) også, nå i ferien hos Outlet i Vestby (butikk som selger varepartier (klær). Den har en eller annen membran (husker ikke navnet) og er vind/vanntett. Er i en form for microfiber > myk, lett og god stretch - og behagelig å ha på direkte på kroppen. Den blir med som regnbukse i sammen med Hamrefjell-buksa på bl.a. Rallarvegen i høst.

Forøvrig - Outlet har inne et stort parti med div. Swix klær (både ski, trening og fritid til 50 - 70 % rabatt. Brukbart utvalg i størrelser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.