Gå til innhold
  • Bli medlem

"Sensur" i DNTs publikasjoner?


morten

Anbefalte innlegg

DNT utgir bladet Fjell og Vidde som de markedsfører (sikkert med rette) som norges mest leste friluftsmagasin. De har en egen spalte med nytt og nyttig og en spalte om blader, bøker og kart. I disse spaltene reklameres det for en rekke produkter redaksjonelt og ev. skjulte reklamebeskyldninger blir forklart med at det er av nytte for leserne/medlemmene.

Så til poenget. Så vidt jeg har sett har Fjell og Vidde aldri informert om Fjellforum.net, etojm.com (den gang det fantes) eller noen av de mange nyttige kildene til informasjon om fjell og vidde som private med stort engasjement produserer.

I sin tid skal dem etter hørende ha referert til etojm.com på turistinformasjonen til DNTOslo i Oslo.

Med forbehold om at jeg har oversett noe, ville det ikke vært naturlig å tipse medlemmene om denne floraen av informasjon som finnes der ute, en gang i blant. Den er både gratis og i mange tilfeller god. Kommer det et kart eller hefte så blir det gjerne omtalt, men altså ikke det som finnes på nettet. Turistforeningens side (som har kostet ganske mye å utvikle) er også relativt kjemisk fri for henvisninger til andre kilder på nettet (hvis man ser bort fra betalende annonsører og samarbeidspartnere ala Vinjerock).

Det er sikkert en bevisst strategi, men den redaksjonelle filosofien kan vel da neppe være å informere medlemmer/lesere om det som er tilgengjelig av nyttige kilder om temaet som foreningen er tuftet på.

Bare undrer. Tipper fjellforum.net og alle de andre sidene indirekte og direkte har bidratt til å gi Turistforeningen mer enn et nytt medlem. Men har aldri sett Turistforeningen nevne fjellforum med et ord. Det kan vel ikke være pga. noen få debatter med enkelte meninger som har vært mindre Turistforeningsvennlig?

Noen som har tenkt noen tanker rundt det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Eit kjapt søk på DNT-sidene gir ingen treff på Fjellforum, men fleire treff på etojm :

http://turistforeningen.no/article.php?ar_id=7508

http://turistforeningen.no/index.php?fo_id=1022

Lenkesida er tydeleg ikkje heilt ajour, men likevel...

Hos Bergen Turlag finn eg lenke til m.a. ei av mine definitive favorittsider (westcoastpeaks) :

http://www.bergen-turlag.no/index.php?fo_id=3903

, og hos AaST finn eg lenke til fleire andre favorittar (t.d. fjellinordvest (og nok ein gong fabelaktige westcoastpeaks)) :

http://www.turistforeningen.no/alesund/index.php?fo_id=6730

Heilsvart er det såleis ikkje, men interessant er det at Fjellforum ikkje gir treff nokon av desse stadane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke være pga. noen få debatter med enkelte meninger som har vært mindre Turistforeningsvennlig?

Noen som har tenkt noen tanker rundt det samme?

Debattene her på Fjellforum har vært svært balanserte. Når noen starter en tråd for å disse DNT, kommer det nesten alltids noen andre og støtter DNT. Se bare på det siste forsøket på å kritisere DNT i tråden der noen påsto at det er for dyrt å bruke DNT-hyttene.

Men til forskjell fra Fjell og Vidde/turistforeningen.no mangler man den uhemmede hallelujastemningen her på Fjellforum. Derimot forekommer det utrolig nok kritikk av DNT og det er sikkert noen som føler seg støtt. :?:

Fjellforum er ikke en konkurrent mot DNT slik at dette holder ikke som argument for sensuren. Det som overrasker meg mest er hvordan DNT har lagt alt av sjanser gå fra seg uten å bygge opp den store norske turportalen. Ikke klarte de å sikre seg dnt.no :) og ikke har de et eget debattforum på sine hjemmesider. Alt er traust og kjedelig, uten interaktive elementer av betydning men administrasjonsstyrt med stram regi.

Derimot klarer en gjeng med toppturindiviualister å lage det svært vellykkede Fjellforum og det helkommersielle Fri Flyt har kapret jibbekidsa. Fri Flyt har ved kjøp av Utemagasinet og etablering av en dertilhørende hjemmeside nå også satt gang et støt mot de mer ordinære fjell- og friluftsfolkene - det vil si DNT's kjernevelgere. :wink: Neste som skjer med Utemagasinet er å revitalisere forumet på hjemmesiden. Å lage en sånn hjemmeside som Utemagasinet nå gjør med artikler som legges ut nærmest på daglig basis og med interaktive funksjoner var selvfølgelig det DNT skulle ha gjort. Fremtiden er på nettet, men hvis man ikke vil lære å gå så må man fortsatt nøye seg med å krype..

Men Fjellforum klarer seg uansett utmerket godt uten DNT. Dessuten tviler jeg på at Fjellforum vil være tjent med DNT's klamme omfavnelse :roll:

Morten - get over it. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det antydes i det første innlegget (Morten sitt) at det er sammenheng mellom annonsering og redaksjonell omtale i "Fjell og Vidde". Samtidig antydes det at redaktøren er under press fra organisasjonen i forhold til hva som skal omtales redaksjonelt.

Dersom dette er tilfelle er det brudd på redaktørplakaten som følges i norsk presse.

Jeg føler ikke at jeg kan ta stilling til om dette er slik eller ikke. Men jeg håper Morten redegjør for synspunktene i et leserbrev til Fjell og Vidde. Det vil gi redaksjonen der mulighet til å gi uttrykk for sitt syn på saken.

Når det gjelder omtale av Fjellforum så stemmer det nok at få ressurser utenfor DNT omtales av "Fjell og Vidde". Dermed er det ingen grunn til å tro at Fjellforum diskrimineres særskilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT sentralt sin lenkeside finner du her: http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=1022

For å komme dit må du først klikke på "Ut på tur" i den vannrette menyen, og deretter på "Lenker" i den loddrette menyen. Ikke så lett å finne, kanskje...

Fjellforum.net burde absolutt ha en plass på denne lenkesiden, og det står at om man har tips til lenker som bør inn her kan man sende en epost og tipse webmaster hos Turistforeningen.

Når det gjelder Fjell og Vidde så går det jo an å prøve å kontakte redaktøren? De er vel som alle friluftsmagasiner alltid på jakt etter godt redaksjonelt stoff, og en artikkel om Fjellforum.net vil nok være godt lesestoff for turistforeningsmedlemmer?

Man kommer sikkert lengre med å aktivt prøve å få oppmerksomhet enn å sitte hjemme og vente på å få det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her bør man vel stikke fingeren litt ned i jorda.

DNT har over 200 000 medlemmer, spredt over hele landet.

Aktive medlemmer og ivrige dugnadsfolk.

Hundrevis av hytter som er kjekt å ha for en som ikke bare driver med dagsturer.

Fjellforum blir nok bare en parantes i denne sammenheng.

Det er vel en 10-12 dagstur-turister som dominerer med sine 2k historier,

som så skal kommenteres av alle tidligere eller fremtidige "bestigere".

Andre turmål fra dette landstrakte landet vårt, forbigås stort sett i taushet.

Dette blir det et heller smalt forum av.

Tidligere henvisninger til denne formen for forum og turisme har dessverre

endt i skyttergravskriger og personangrep.

Av Fjellforums egen "sensuravdeling". :):?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT har over 200 000 medlemmer, spredt over hele landet.

Det er vel en 10-12 dagstur-turister som dominerer med sine 2k historier,

som så skal kommenteres av alle tidligere eller fremtidige "bestigere".

Andre turmål fra dette landstrakte landet vårt, forbigås stort sett i taushet.

Tidligere henvisninger til denne formen for forum og turisme har dessverre

endt i skyttergravskriger og personangrep.

Av Fjellforums egen "sensuravdeling". :):?:

Ja, DNT har mange medlemmer. Skulle likt å visst hvor stor andel som er slike medllemmer som meg som er med for å få rabatter og for å snylte på T-merkinger og stier med god samvittighet. Tror ikke så enormt mange er på dugnad.

På turrapportdelen er det vel 2k-samlere som dominerer ja, men på forumet totalt er det utstyr som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag G, du tar feil. Se på innlegg siste 3 døgn og se variasjonen. I skrivende stund er det 82 treff hvorav bare 4 treff er turrapporter fra 2k fjell.

http://www.fjellforum.net/getdaily.php?hours=72

.

.

Fint. Håper trenden varer. At forumet er mer variert enn undertegnede har inntrykk av.

Men man kan også måle aktiviteten på "replies"

F.eks har Ole Petter tre turrapporter.

Larstind har 12 replies, mens Vassdalseggi har null og Sæbyggjarnuten har en (Dag G).

Det viser kanhende at forumets deltakere er for sentrert om 2k og Jotunheimen til at

den kan bli landsdekkende slik som f.eks DNT. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks har Ole Petter tre turrapporter.

Larstind har 12 replies, mens Vassdalseggi har null og Sæbyggjarnuten har en (Dag G).

Det viser kanhende at forumets deltakere er for sentrert om 2k og Jotunheimen til at

den kan bli landsdekkende slik som f.eks DNT. :?:

Eg ser ikkje heilt korleis du kan bruke dette dømet til å konkludere med noko som helst om Jotunheimen??? Elles blir vel forumet det som brukarane (inkl. deg sjølv) gjer det til? Ulike forum og ulike sider dekkjer ulike behov, men forum/sider kan og bør også utvikle seg.

Elles er det vel slik at vi som bur i vest har eit klarare/nærare forhold til under-/lokalforeiningane enn til overbygninga DNT. Dette siste ser kanskje litt annleis ut austfrå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere henvisninger til denne formen for forum og turisme har dessverre

endt i skyttergravskriger og personangrep.

Av Fjellforums egen "sensuravdeling". :D:?

Jeg skjønte ikke helt den der. Selv om det er OT... Er det sensur at vi sletter personangrep?

For øvrig er det vel naturlig at fjelltopper som mange har et forhold til har flere svar enn områder som få har et forhold til, men at det er en for stor overvekt av Jotunheim - er jeg enig i.

Fordelen med å skrive turrapporter og legge ut bilder på forumet er jo at det kjapt blir plukket opp av Google, og derfor får svært mange treff. Google er vel det som gir oss mest trafikk og selv om det er få svar ligger postingene der for senere bruk av andre.

Når det gjelder disse friske Dnt diskusjonene så har de hjulpet meg (og kanskje andre), til å få et mer nyansert bilde på denne organisasjonen. Den består jo tross alt av "folk flest" - på samme måte som f.eks. NAF gjør for bilister. Det kan godt hende at våre diskusjoner har bidratt til at Dnt har mistet et medlem og to også!

Vi får ellers vente å se på den nye tjenesten ut.no den blir en stor konkurrent til oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellforum står solid på egne ben og trenger ingen reklame fra DNT.

Jeg antar at DNT/NRK i sitt samarbeid om ut.no vil tilrettelegge et nytt diskusjonsforum, og er i likhet med Kjiver spent på hvordan dette vil påvirke aktiviteten på Fjellforum. Kanskje vil ut.no fange det brede friluftslivet mens Fjellforum i enda sterkere grad enn i dag utvikler seg i retning av et rendyrket toppturforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at kjiver har klokketro på Google, men der må jeg desverre lage et par riper i idyllen. Søk på Galdhøpiggen ga 66. plass, og Besseggen ga 64. plass. Det dukka oppe mange andre tursider før man endelig havnet på Fjellforum. For DNT var plasseringen hhv 3. og 4.

Fjellforum er en liten knøtt i Norges friluftsverden, og det tror jeg vi vil forbli i uoverskuelig fremtid. Det skyldes vel i stor grad at dette er et toppturforum, med 2k som spesialitet. Dette er noe de fleste DNT'ere ikke befatter seg så mye med. Om DNT har en link til Fjellforum eller ikke tror jeg er ganske ubetydlig i forhold til trafikken her.

Jeg ser heller ingen linker på Fjellforum sine sider, hverken til DNT eller andre friluftsrelaterte nettsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:

Dag G - Evje skrev:

Tidligere henvisninger til denne formen for forum og turisme har dessverre

endt i skyttergravskriger og personangrep.

Av Fjellforums egen "sensuravdeling".

.

kjiver skrev:

Jeg skjønte ikke helt den der. Selv om det er OT... Er det sensur at vi sletter personangrep?

.

.

Mente personangrep fra typer her inne,

dersom man ønsker at Fjellforum skulle være noe annet enn

å lese om dagsturer til 2k, og blir hakket på av denne "sensuravdelingen" Selv om det er OT.

Men forbedringspotensiale er det,

så kanhende det er derfor DNT skygger unna.

Det kan bli for smal sti for turistforeningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joker skrev:

Fjellforum er en liten knøtt i Norges friluftsverden, og det tror jeg vi vil forbli i uoverskuelig fremtid. Det skyldes vel i stor grad at dette er et toppturforum, med 2k som spesialitet. Dette er noe de fleste DNT'ere ikke befatter seg så mye med. Om DNT har en link til Fjellforum eller ikke tror jeg er ganske ubetydlig i forhold til trafikken her.

.

.

ENIG :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joker: Fjellforum har hundrevis av henvisninger til DNT i tråder. Fjellforum er ingen portal for turinteresserte som DNT med turguider, artikler og mye mer. Fjellforum er et forum. Punktum.

Fjellforum er sikkert en nettmygg, men det er ikke så mange andre mer aktive nettsted for friluftsinteresserte.

For dem som sliter med 2k fokuset. Det er blitt VELDIG mye mindre siden starten i mai 2003. I alle fall i de fleste underforaene.

Mitt utgangspunkt var også primært friluftsbladet Fjell og Vidde og at det virker som om informasjon på nettet langt fra sidestilles med trykt informasjon. Det er masse info om alt som har med trykt info å gjøre. Informasjon på nettet virker det ikke som man tar like seriøst. Kanskje fordi den ikke er kvalitetssikret, gitt ut av et forlag etc?

For dem som rakker ned på turistforeningen.no så er jo ut.no på vei, selv om det også blir påvirket av NRK.

Panda: Jeg skal ikke redegjøre for noen sammenblanding redaksjonelt, men det er jo ikke unaturlig. Jeg har noen indisier, men aleine magefølelsen min sier veldig sterkt at det ikke alltid er en 100% lik behandling av annonsører og ikke annonsører hvor redaksjonell objektivitet skulle tilsi det.

Nå er jo det i tilfelle ikke bare Fjell og Vidde hvor det er et problem. Det er nok mange medier hvor store annonsekroner bevisst eller ubevisst påvirker det redaksjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag G: Jeg skønner nok heller ikke helt hva du sikter til. For øvrig noen som har lagt merke til det økte fokuset på toppturer, herunder 2k topper og andre mer actionpregede aktiviteter hos DNT i løpet av de siste årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag G: Jeg skønner nok heller ikke helt hva du sikter til. For øvrig noen som har lagt merke til det økte fokuset på toppturer, herunder 2k topper og andre mer actionpregede aktiviteter hos DNT i løpet av de siste årene?

Nettopp, fokuset på toppturer inkl 2k'er og andre friske aktiviteter vil nok bare øke. Mange av dagens unge søker noe helt annet enn jeg og min generasjon fikk gjennom morsmelka, nemlig nikkers og bekksømstøvel.

Jeg er sikker på at DNT selv henter svært mye info herfra vedr sine egne turer i bla Jotunheimen, men stoltheten deres er nok for stor til nettopp den innrømmelsen!

Fjellforum har ei lys fremtid :D

Fjellforum har ihvertfall gitt DNT's "Uren Luren deltagere" mye morro :?

Er det ikke snart på tide å bli ferdig med din grenseløse irritasjon av de som tar turer, eller som du sier dagsturer, til 2k'er nå Dag G.

Det må vel være grenser for hvor lenge du orker denne selvforherligelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være ganske tøft dersom et nettsted drevet på ikke-kommersiell basis drevet av private entusiaster skal ha som ambisjon å ta opp konkurransen med NRK og DNT via ut.no om dekning av den brede delen av friluftslivet. Da må det være bedre å utvikle Fjellforums allerede ganske tydelige identitet som et toppturforum videre. Med den enormt økende interessen vi ser for toppturer vil det i fremtiden utvilsomt være behov for Fjellforum som et separat eksklusivt nettsted som alternativ til ut.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har vært medlem en stund her inne og synes snarere det rene toppturfokuset har minsket og minsket de siste årene, hvilket gleder meg som også har interesser for andre friluftsaktiviteter enn kun toppturer.

Når det gjelder linking til fjellforum så glimrer det helt klart med sitt fravær på DNTs nettsider,

noe annet er det at linker til etojm.com fremdeles ligger på flere steder på DNTs sider, så det kan ikke sies at oppdateringen er særlig relevant.

Da jeg ble medlem var det drøyt 550 registrert her inne, nå er det snart 6.500 registrerte medlemmer hvilket vel vil kunne fortelle noe om et langt mer differensiert fokus enn tidligere.

Dersom man søker med diverse søkemotorer på f.eks. forskjellig turutstyr eller fjellområder/steder kommer fjellforums sider ganske så langt opp på sidene, hvilket jeg anser som langt viktigere enn evt. referanser på DNTs sider og i Fjell og Vidde (i den grad det er viktig å bli så store og synlige hos DNT?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Da må det være bedre å utvikle Fjellforums allerede ganske tydelige identitet som et toppturforum videre. Med den enormt økende interessen vi ser for toppturer vil det i fremtiden utvilsomt være behov for Fjellforum som et separat eksklusivt nettsted som alternativ til ut.no.

Husk en ting: Det er brukerene som skaper et forum!. Prøver noen å styre det kan det falle dødt om!. La forumet få styre seg selv uten for mye innblanding.

Selvjustisen ordner opp i det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag G: Jeg skønner nok heller ikke helt hva du sikter til. For øvrig noen som har lagt merke til det økte fokuset på toppturer, herunder 2k topper og andre mer actionpregede aktiviteter hos DNT i løpet av de siste årene?

DNT følger da med i tiden, må vite :?

DNTung er dog en del jeg har litt sans for, av den grunn at unge folk som kanhende ikke har venner med samme interesse kan treffe likesinnede, samt lære elementære kunnskaper om det å ferdes ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, morsom utvikling vi har hatt her!

Hei.

Da jeg ble medlem var det drøyt 550 registrert her inne, nå er det snart 6.500 registrerte medlemmer hvilket vel vil kunne fortelle noe om et langt mer differensiert fokus enn tidligere.

Dersom man søker med diverse søkemotorer på f.eks. forskjellig turutstyr eller fjellområder/steder kommer fjellforums sider ganske så langt opp på sidene, hvilket jeg anser som langt viktigere enn evt. referanser på DNTs sider og i Fjell og Vidde (i den grad det er viktig å bli så store og synlige hos DNT?)

19. juli 2007 var det 3000 registrerte:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9242

29. oktober 2008 var det 5000 registrerte:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14121

Tror kanskje ikke initiativtagerne og moderatorene har gjort så veldig dårlig jobb på frivillig basis jeg gitt :?

Fortsett med samme glød, så er nok FF ganske stort når FF har holdt på like lenge som DNT....

Se for dere hvilket enormt tindebibliotek dette blir om 10 år, når Sunnmørsalpene, Romsdalen, Lyngen etc blir like mye omtalt her inne som 2k områdene har blitt til nå.

Så blir utfordringen til de andre å fore FF med "bortoverturer" etc

Håper på mange slike bidrag istedet for nedrakking av de som bedriver "sin egen" hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.