Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen! (Utrustning i naturen)


Danish

Anbefalte innlegg

Se der ja, der fikk jeg oppmerksomheten din. :wink:

Det jeg vil snakke om er utstyr. Jaget vi alle har etter det nyeste og beste.

Men...

Hva var det av utrustning dere hadde da dere entret naturen for første gang? Og hvilke erfaringer er til ettertiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man begynner som gutt/jentunge med gamelt/brukt/lånt utstyr, så får man litt til gebursdager og Jul, etterhvert som man blir eldre får man erfaring og finner ut hva man ønsker av utstyret,

Noen går for kvalitet andre for mengde eller lettvektsutstyr, at en jeger/fisker over middels interesse har utstyr for 100-200.000 er ikke uvanlig. mange bruker 10-20.000 i året på utstyr.Det er helt greit!

Ønsker noen å klare seg med mindre, så er det greit og :?:

Eks. på hva omtrent mange jeg kjenner har:

3.hagler

3.rifler

2.kikkert

1.avstandsmåler

10.fiskestenger + isfiske komplett med tilleggs utstyr.

3.telt

3.soveposer

våpenskap

3.liggeunderlag

5-6 sett jakt/fiske klær

kajakk/kano

samband/jaktradio

7 par støvler

OG MASSE mer, klart det blir penger og verdier

Mange har Ett sett utstyr til hver årstid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første utstyret jeg kjøpte var Basecamp. billig og greit å starte med.. men etterhvert så merker man at det var en grunn til at det var billig, teltet er tungt, duken revner, soveposen tung og stor ikke minst, ikke så varm og god, liggeunderlaget mister lufta etter 20min etc etc..

så da starter jo jaget da, etter det bedre og bedre utstyret.. kan fort bli dyrt..

feks: kjøpte ett skikkelig deilig liggeunderlag, oppblåsbart fra thermalite.. men nå er jeg skikkelig misunnelig på de som har bamse skumgummi underlag, for de kan ta med seg den ut av teltet og ligge på foran bålet.. så da må jeg jo dra å kjøpe meg sånn jeg også.

Tror det er viktig å bruke litt mer tid på se funksjonaliteten i det du skal ha.. men ofte så veit man ikke før man har prøvd desverre...

For noen år tilbake så fikk jeg en altfor tung sekk å bære og det endte opp med ryggproblemer og betennelser i akilles.. så da måtte jeg jo gjøre noe..

Da byttet jeg ut alt det tunge billige utstyret med lettvektsutstyr(iallefall i forhold til det jeg drasset rundt med).. det angrer jeg IKKE på.. antagelig det beste jeg har gjort! LETTERE UTSTYR er mitt fokus.

Men jaget etter utstyr vil alltid være der :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første skikkelige fjellturen jeg var med på, var i 1971 i Børgefjell. Før det hadde det stort sett bare vært dagsturer i nærområdet på sunnmøre.

I 1971 dro jeg med far og søster opp dit og jeg var bare en tenåring da. Telt? 2 stk. Det ene hadde far kjøpt på en sportsbutikk og var laget av nylon. Kostet lite og vi hadde med noe plast for å trekker over hvis det regnet mye. For helt tett var det ikke.

Det andre teltet var ett gammelt dansk militær telt , 2 manns, som far hadde fått en gang. Dette var enda mindre tett.

Liggeunderlag hadde vi vel ikke hørt om enda. Koking var på gassbokser. Vi hadde to bokser med oss. Og så var det litt bål. Fottøy var enten gummistøvler eller tennissko. Vi hadde begge deler med oss. Joggesko var noe folk begynte å kjøpe mange år senere.

Forresten , far brukte noen litt solide spasersko når det var tørt, og lot gummistøvlene henge på sekken.

Regntøy? Nylon.

Soveposer hadde vi alle , og de var vel helt ok. Ryggsekker hadde vi lånt , men far hadde egen.Av klær ellers ble det å ta med det man hadde i skapet. Utrykket "friluftsklær" var nok heller ikke oppfunnet enda.

Og vi gikk fra Store Namsvann og opp mot Jengelen. Og tilbake. Og hadde en fantastisk tur og fikk ørret i mengder og av størrelse som var helt nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Robinson Cruso da :) Hvordan ser utstyret ut i sekken i dag, herrens år 2009?

Tror nok at det var en fin tur, men med bedre utstyr blir det mindre vonde føtter/rygger man er varm og tørr i bedre soveposer/telt etc

Er vi enig? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byrja å gå med gummistøvler eller joggesko, feltbukse frå militæret og ein eller anna vindtett treningsjakke. Regnklede var gode Hellyhansen totalt tette kle.

Har i dag masse goretex drit som eg slit ut etter 2-3 år, betre å gå med så lenge det funker... På sommerstid har eg gått tilbake til støvler og hellyhansen regnbukse når det regner mykje, einaste som funker på turar i myrete og vått terreng då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Robinson Cruso da :D Hvordan ser utstyret ut i sekken i dag, herrens år 2009?

Tror nok at det var en fin tur, men med bedre utstyr blir det mindre vonde føtter/rygger man er varm og tørr i bedre soveposer/telt etc

Er vi enig? :?:

Det er nok litt annerledes i sekken i dag ja. :) Og i sekkene til ungene mine er det også annerledes nå. Må bare innrømme at det blir 3 lags Gore-Tex , og de 4 teltene jeg har i kjelleren er av en helt annen kvalitet enn den gang. For ikke snakk om sekk og støvler. Jeg kan også koste på meg å ha ett par til sommerbruk, og ett par til høst/jakt bruk.

Det som er saken er jo at økonomien er en helt annen generelt idag, enn den var den gang. Kjøpekraften var myye mindre enn den var idag. At en familiepappa , med en vanlig håndsverk inntekt skulle ha råd til å kjøpe det vi har i våpenskap og ellers av gutteting idag, var utenkelig.

Men jeg savnet egentlig ikke noen ting den gangen, uten en ting: skikkelig fottøy. Det å gå med gummistøvler i varmen syntes jeg var dritt. Men det var det også å foreks. å krysse myrer med tennisko. Så det eneste jeg var besvisst at jeg skulle ønske jeg hadde bedre den gang, var skikkelige fjellstøvler. Men det hadde vi rett og slett ikke råd til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vadmelsbukse jeg er veldig glad i sikkert 30-40 år gammel, men siden den er varm og uslitelig er det en bukse jeg verdsetter høyt, noe var bedre før av utstyr, skulle vi laget en liste over hva som var bedre før?

Enig med at mye i dag fungerer dårlig, dette goretex greiene har jo sine dårlige sider,for tett og tåler lite glør.

Har noen telt, billigste kuppeltelt 299,- Bergans kompakt 2 og Hellsport Rundhø S4

Men kunne ikke i dag drømme om å bruke 6-7000 på et hilleberg telt, er de verdt prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min utstyrstelling:

Alfa fjellstøvler, fra midten av 90, nesten ikke brukt. De er for tunge

Marsjstøvler Alfa, 2 par, brukt ekstremt mye.

Ecco trekkingsko, nettopp slitt ut et par, og har skaffa de nyeste. Beste skoene jeg har hatt, vekt/stabilitet.

4 telt (totalt 8 i husstanden.)

ca 80 primuser

:?:

Primuser har ikke bare utvikla seg til det bedre. Jeg er fortsatt av den mening at en del av de gode gamle parafin og bensinbrennerne holder f... høg kvalitet, og rimelig lav vekt.

Fiskestenger, kun 2, Ei 9" løvstad for flue og ei Shimano for 3-15grams sluker,

+ et par små billige teleskopstenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første gang så antar jeg at det er snakk om første gang alene. Ikke samen med mor og far eller slikt.

Det må ha vært vinteren 1984/85 og da var det :

Fjellski m/rottefella bindinger og Asolo skistøvler

Lett grønn presenning til gapahuk

Ajungilak Tyin sovepose (fortsatt i bruk)

Et grønt billig liggeunderlag

Noe blått sisalgarn til å knyte opp gapahuken med

2 Border Collier og 2 schäfere

Helt ny Nansenslede fra Fossum skifabrikk m/tonking bøyle og selvbygde glassfiberdrag (den står fortsatt på låven :) )

Pølser og betasuppe

Orange pelsforet kjeledress :?:

Og en god porsjon overmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooops

Starta med et 4mannstelt fra Samvirkelaget. Teltet eksisterer ennu, blei kjøpt i 1977.

Positivt at det veier kun 1,4Kg. Ellers må man bruke hodet endel. Enkelt tak, ille lufting.

Første kokeutstyr var et finsk spritkjøllen+ en kaffekjel og ei stekepanne.

Første stang var ei Hørgård glassfiberstang med ei Abusnelle.

Stanga fungerer fortsatt, men snella er totalt utslitt.

Joggesko og gummistøvler

Første sekk fikk jeg i 1973m gul bergans meis

Fortsatt finnes den, men den blei erstatta av Bergans Helium 40 i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at en jeger/fisker over middels interesse har utstyr for 100-200.000 er ikke uvanlig. mange bruker 10-20.000 i året på utstyr.Det er helt greit!

Hvis det skulle råde noen som helst form for bare den minste tvil, så nei. Dette er ikke tilfellet. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er min status:

Hagler: 0

Rifler: 1 (ex-tysk umodifisert Mauser med jernsikter)

Kikkert: Nei

Avstandsmåler: Det går nok fortsatt i boermetoden her i gården...

Fiskestenger + isfiske komplett med tilleggs utstyr: 3 stenger som til sammen koster ca 2000.- kr

Telt: 1 (McKinley, kostet 999.- da vi kjøpte det for ca 8 år siden)

Soveposer: 2 (en tre-sesongs og en vinter)

Våpenskap: Selvsagt (se "Rifler"...)

Liggeunderlag: 2 (ett til meg og ett til min kone/sønn. Forsvarets modell som jeg har "mistet")

Sett jakt/fiske klær: 2 (ett sivilt og ett militært)

Kajakk/kano: Nei

Samband/jaktradio: Tale/rope

Støvler: 2 par (Garmont og M77)

Primus: Coleman 442 etter anbefaling fra runegutt

GPS: Null - bruker kart og kompass på gamlemåten

Dette utstyret er godt vedlikeholdt og har gitt meg og familien masse glede i mange år. Og flere år foran foran oss! Mitt inntrykk er at det viktigste ikke er å ha topp/dyrt utstyr, men kunne bruke det utstyret som du har. Det er altfor mange ukyndige utstyrsfreaker ute i naturen som tror at det er mulig å kjøpe seg til et bekymringsfritt liv i friluft.

En artig historie: For ett års tid siden var vi ute og gikk en turorienteringsløype og hadde akkurat funnet en post. Plutselig knaket det i krattet og ut kom det tuslende en mann som var i samme ærend som oss. Han hadde ikke kompass, men hadde laget seg en rigg med plate/remmer slik at han hadde et kartbord foran seg på brystet. På kartbordet lå det en Garmin GPS med fargekart, og fra GPS'en gikk det en ledning til en ekstern antenne som han hadde festet på skulderen. Han hilste pent på oss, klippet på posten og ruslet blid og fornøyd videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tur i naturen var med enkelt utstyr fordi det var en enkel tur. Ettersom turene har blitt både lengre og mer krevende har også utstyret blitt modernisert. Det blir byttet når det er slitt, eller når jeg har endret måter å bruke naturen på. En annen grunn til at jeg bytter utstyr er når jeg har gjort dårlige/upraktiske kjøp (som det har blitt noen av gjennom årene. I butikken så den smart ut, men den funket ikke på tur..).

Har fortsatt mange overnattingsdøgn i året i mitt gamle Helsport Børgefjell fra åttitallet. Jeg fisker fremdeles med ei gammel Vangenstang, selv om jeg bruker de nyere stengene mer. Rifla er en ombygd Mauser fra krigen.

Men jeg ser poenget til trådstarter. Det kan bli for mye utstyr, som tar fokus bort fra det enkle friluftslivet. Det å komme inn på Sportslageret er litt som å gå i godtbutikken... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg som trådstarter også burde nevne hva jeg har av utstyr:

Norrøna Recon bukse/jakke

Recon 125 l pakksekk (genial når du bærer tungt, men ellers ikke)

Helsport sekk ca. 80 liter

Ringtind 2 (helt greit, men trenger en del bardunefester)

Crispi Beseggen støvler (noe av det beste jeg har hatt)

Jegerluas - billig og grei

Blå presening (never leave home without it)

Ally kano 16, 5 (hehe)

4 soveposer, en sommerpose fra Helsport, en vinter og 3-sesong fra Ajungilak og noe billig greier fra Pro tec..

Første tur ble derimot foretatt med sommerpose og presening, i mars. En noe kald opplevelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med egne overnattingsturer i nærområdet fra 13års alderen, og brukte det foreldrene mine hadde kjøpt inn. Fra 15-16 års alderen lå jeg og kameratene konstant ute, og brukte store deler av de pengene jeg fikk på turutstyr. Arvet et mønetelt og en dunpose fra far min. Begge uten merker. Overteltet på møneteltet brukes fremdeles som tarp. Husker fremdeles at jeg kjøpte min første regnjakke en Berghaus Lightning GTX-jakke, og fjellstøvler Scarpa SL, på Sportco av Dave Duncan. Dave slang så mye dritt om SL støvlene at jeg spurte etter noe bedre. ”Nei”, bedre støvler til mitt bruk kunne han ikke finne. Første ryggsekk var Norrøna Storen, den første anatomiske sekken til Norrøna, en helt forjævelig sekk. Det gikk noen år før jeg skjønte det. Da ble det en Berghaus Cylopus. Møneteltet ble byttet ut med et Helsport Rundehø 3. Tyin Elite ble kjøpt inn for vinterbruk, men jeg byttet den i en dunpose ganske snart.

De siste årene har jeg kjøpt inn det jeg ønsker. Ikke ukritisk, men jeg har mye mer utstyr enn det jeg trenger.

Har bedre utstyr hatt noen betydning? Jeg fryser mindre og bærer lettere enn jeg gjorde før. Da jeg var 16 kom sekken sjeldent under 25kg for en helg, nå er den under 15kg. Nå traver jeg rundt i hele Nordmarka, når jeg var yngre holdt jeg meg i nærområdene. Fjellturene blir tilsvarende lengre. Turene er like fine. Men jeg savner ikke smerten i skuldrene fra mine yngre dager.

Er man mye på tur betyr slitestyrken på utstyret mye. Kis skriver:

Jeg har en vadmelsbukse jeg er veldig glad i sikkert 30-40 år gammel, men siden den er varm og uslitelig er det en bukse jeg verdsetter høyt, noe var bedre før av utstyr, skulle vi laget en liste over hva som var bedre før?

Enig med at mye i dag fungerer dårlig, dette goretex greiene har jo sine dårlige sider,for tett og tåler lite glør.

Har noen telt, billigste kuppeltelt 299,- Bergans kompakt 2 og Hellsport Rundhø S4

Men kunne ikke i dag drømme om å bruke 6-7000 på et hilleberg telt, er de verdt prisen?

Jeg synes bl.a. Hillebergteltene er verdt prisen. Har slitt ut to Helsport Rundehø 3 og et Hilleberg Nallo 3. Hilleberg holdt best, men var absolutt fornøyd med Helsport. Kjøpte et Nanok Arxics Duo telt. Ble ødelagt etter fem turer (hull i stangkanalene). Både Scarpa SL støvlene og Lightning-jakka holdt lenge, i motsetning til mange av de "lettproduktene" jeg har kjøpt seinere (det er en trade-of man må ta med).

Synes ikke softshelljakker har noe særlig å tilby. God bommul (som Ventile og Etaproof) synes jeg fungerer bedre. Goretex ol. har absolutt sine dårlige sider, men er likevel med på de fleste turer. Alternativene synes jeg fungerer dårligere (bli våt eller tett regntøy). Vadmel er sikkert supert til sitt bruk, men tror det blir for varmt og tungt for meg på de aller fleste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første overnattings turene foregikk i gamle joggesko eller lignende og olabukser, pluss gummistøvler - regnfrakk - sydevest hvis det regnet.

Billigste sort syntetiske teppeposer antageligvis kjøpt på samvirkelaget eller no, og billigst mulig nylontelt fra G-Sport, pluss det varte standard liggeunderlaget.

Var det kaldt ble det brukt ullstilongs og ullgenser (også om natta i teltet), og tykke ullsokker i gummistøvlene.

Fiskeutstyret var fra G-sport, åpen haspel (Daiwa), og rimelige stenger (massiv glassfiber).

Av kniv ble det brukt Morakniv eller lignende, det viktigste var den var skarp (bryne med på tur), merket på kniven var uviktig.

På denne tiden var det ikke store utstyrs/butikk utvalget, og det viktigste var å være på tur så ofte som mulig, ikke å ha overkill utstyr og allverden unødvendige duppeditter.

Et bål pluss en liten gassprimus var alt som skulle til, før kunne man brenne bål om sommeren så lenge man laget god bålplass og viste forsiktighet.

Maten gikk i brød, pølser og suppeposer, altså ikke noe designet turmat, men maten kom fra Samvirkelagets hyller.

Dette var i ungdomskoletiden hvor hver tilgjengelige helg etter at snøen gikk til snøen kom ble brukt til fisketurer i skog og mark.

Som sagt det å være på tur var førsteprioritet, utstyret var ikke så viktig, idag kan det virke som det er motsatt.

Idag har litt av samme filosfien:

Utenpå:

En Fjellreven bukse, en bomullsanorakk fra det engelske forsvaret, forsvarets støvler.

Under hvis kaldt:

Ullstilongs, ulltrøye, ullvanter, ullgenser, tykke ullsokker, tykke ullsåler - alt etter temperaturen.

Verktøy:

Kun `en fiskestang åpen haspel, èn kniv (pluss bryne), sammenleggbar tursag, Star Baikal hagle O/U, stormkjøkken med gass + parafinprimus (Radius 43), sovepose ajungilac polaris (15 år gammal), og et 15 år gammalt tunelltelt og thermarest liggeunderlag. En pressenning/top hat til å ekstra beskyttelse mot uvær.

Så er faringen er den samme: hold det enkelt, og kos deg på tur, ikke la utstyrsjaget ta overhånd, det tøyet du bruker må tåle bålgnister og bålrøyk, turtøy er ikke stasplagg :)

Og vedlikehold er viktig, det å tro er at ting er vedlikeholdsfritt er en blindvei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første teltet var et SIM (Sports Industri Moss) telt - ja, produsert i Moss. Sekken var en pakkrammesekk, som jeg ikke husker navnet på, med et forferdelig dårlig "bæresystem". Tynne skulderreimer og upolstret "hoftebelte (bred web-reim). Soveposen var Ajungilak Island (den første med dun over og fiber under). Ei utenlansk camo-militærjakke og en tynn bomullsnikkers m/bomullsgamasjer var turbekledningen og en nylon/polyester regndress var "skallbekledningen". Joggesko og korte slagstøvler fikk duge på beina.

Den gang var det kun skogsturer.

Begynte litt med fjellturer, og teltet ble erstattet med et brukt Norrøna Rundhø (1ste generasjon?). Sekken ble en Karrimor Condor 60-80, og det ble investert i Scarpa SL. Soveposen ble etterhvert Ajungilak Kompakt Super. Camo-jakka og nikkersen var fortsatt med, men skjønte etterhvert at ull superundertøy og fleece (som da begynte å komme på markedet) var bedre enn bomull.

Så ble det ei Berghaus Extrem 7000 GoreTex jakke, Berghaus Aztec Cyclops II sekk og fjellreven bomullsbukse, Norrøna Goretex gamasjer - og en Norrøna Besshø dagstursekk.

Neste "oppgraderingstrinn" ble Vassfaret Microfiberbukse, neste generasjons Aztec sekk, Crispi Skarven og Varg Skarstind fjellstøvler og mer fleece bl.a. Lowe Aleutian 375 zip-over og jakke (hvorfor i all verden sluttet Lowe å lage disse?).

Så har det gått slag-i-slag med mer oppgraderinger og utvidelser av utstyret. Så nå er det flere forskjellige skalljakker, bukser, fleece, støvler, sekker, soveposer osv. "tilpasset" formålet (jakt, fjell, skog, vinter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TJa, første turen er det ikke så godt å si hva jeg hadde. Husker derimot at jeg var godt fornøyd en påske da jeg var femten. Hadde vært innom Gammelt og Nytt i Drammen og investert en hundrelapp eller så i en løs hette til en norsk militær feltjakke jeg hadde arvet. Det betydde at jeg kunne ta med den på fjellet og pensjonere en annen håpløs jakke som jeg hadde hatt tidligere. I dag er kjøpekraften en del høyere og mer dyrt og prangende utstyr har nok funnet veien inn i garderoben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ble gammel nok til å få dra på telttur alene eller med kompiser, var vel såvidt blitt tenåring. Da lånte jeg teltet til min far et G-sport telt fra 70 tallet, en nanvløs teppepose, Tragia stormkjøkken, gummistøvler eller joggesko, joggedress (grilldress), regnklær, standard svart liggeundeerlag og pappa's gamle Bergansmeis. Hadde lenge en Daiwa fiskestang og snelle. På min 15 års dag i 93' fikk jeg en 80 liters Bergans anatomisk sekk, som var helt topp :P Bruker sekken litt enda, den har vært reparert en del ganger :) For konfirmasjonspengene kjøpte jeg meg en Ajungilak Igloo sovepose og en Star Baikal hagle. Min første Gore-Tex dress kjøpte jeg i 97', en dress fra Sasta.

Har siden da slitt 2 Gore-Tex dresser og kjøpt mye bedre og lettere utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det jaget etter utstyr... :P

Startet med det enkle. Skiturer med familie, hyttetur sommer og vinter. Etter hvert med økende interesse og stabil inntekt begynte jeg å kjøpe nyere og dyrere utstyr. Prøvde først å kjøpe billige klær og ting, men glidelåser som ryker og sømmer som går gaiken. Har funnet ut at det er bedre å kjøpe bra utstyr 1 gang enn billig flere ganger. Tester også utstyr før jeg drar på tur for å vite hva det står for.

Sko: Alfa bever pro grip+

Sekk: Bora 95 og Hjerkin

Bukse: bergans skogshorn og anatomic, mamut schoeller

Jakke: Skogshorn, MH beryllium, Norrøna falketind softshell. ME annapurma.

Telt: bergans compact 3

Kano: Ally 16,5

Underlag: Exped 9dlx

Hagle: Billig O/u star baikal

Fiskeutstyr: Billig stang, haspel, 7foter.

Ull: sokker fra bridgedale, ellers mye forskjellig ull avhengig av temp og årstid. Lag på lag.

Kjøkkenutstyr: Optimhus 111c, billig gassbrenner fra eagle products.

Sovepose: 3 sesong fra hagløfs, dunpose Halti +7 comfort.

Alltid med i sekken: fjellduken orginal, tørt ullskift over/under.

Hva har dette kostet? Masse penger, men fått igjen i form av stor turglede, samt vært varm og tørr mens andre sitter og hutrer :) Var på en skitur i vinter da resten av følget lo av dagstursekken min, men de ble stille under rasten mens jeg satt i dunjakka. Sjekker ofte på nettet og i butikker etter salg. Det aller meste har jeg kjøpt på 20-50% avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lukter bål på mandag har du hatt ei flott helg
Den kjøper jeg c",)

Jeg drar heller på mye vekt for å ha det komfortabelt, både når jeg skal sove og ellers ha det trivelig ( mobil for å gi lyd fra meg og den har mp-3 for jeg liker å høre på musikk). Den hører jeg fra "Skullcandy ørepropper som faktisk sitter der de skal, nemlig i ørene.

Mitt utstyr er dyrt, men det er komfortabelt å bruke og ikke minst, det tåler en trøkk eller ti. Da jeg trives best ute i tiden mellom 1.Jan, og 31, Des, vil jeg holde på en sommer og en vinterutrustning i god kvalitet som en nødvendighet c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Det er litt nostalgisk å lese disse innleggene. :roll:

Se på hvor enkelt og billig utstyr de fleste av oss startet med og hvor stor glede det gav oss. Det er tross alt dette utstyret som gav oss gleden og lysten til å fortsette med friluftsliv.

Det viser jo egentlig at man ikke kan kjøpe seg disse gledene ved å investere i det dyreste utstyret. Det er faktisk evnen til å sette pris på øyeblikket og bruke det utstyret man har tilgjengelig som er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.