Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen! (Utrustning i naturen)


Danish

Anbefalte innlegg

Er veldig glad foreldra mine fikk meg i gang i speidern, og ut på snøhule tur i heller beskjedent utstyr en gang på syttitallet. Det var hjemmlagd anorakk. Det var en stor, stygg ryggsekk kjøpt på samvirkelaget med tynnne reimer som var ille å bære. Det var en ultratynn sovepose som jeg forsterket på vinterturer med å trekke en papirsekk (50 kg felleskjøpet) utenpå. Et tynt hjemmlaget isoporunderlag som ble forsterket med 5 stk Ringsaker blad. Hadde det egentlig greit med dette. De gode opplevelsene ble en interesse for livet. Men fikk også hangen til forbedringer ganske tidlig, og ble ganske kreativ på dette. Og så snart det ble egen økonomi begynte jeg å frekventere sportsbutikk asylet, og denne tvangslidelsen har jeg fortsatt :)

Tror at det kan være sunt å "gå gradene", med utstyr tilpasset ferdighetsnivå og gjerne lommeboka. Starter man som ung med enkelt utstyr så har man noe å strekke seg etter, og glede seg til. Kanskje det gjør at interessen varer lengre? Har selv noen små ,og ser jo at denne holdningen blir utfordret i og med at vi har bedre råd og tilgang på det best mulige utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Morsom tråd! Har lyst til å skrive et innlegg rundt dette selv, da dette er noe jeg har tenkt mye på selv. Har jo fått interessen for friluftsliv gjennom foreldra mine, som så mange andre her på forumet:), og har litt etter litt vist økende interesse for dette etterhvert som jeg har blitt eldre. Og turene har blitt lengre, og dette krever naturligvis mer av utstyret. Men jeg vil kanskje si at jeg er litt i overkant nøye på pris/kvalitet når jeg skal handle nytt utstyr, og fattern mobber meg ofte for dette :)

Jeg har skjønt at det går en grense mellom å lese tester og sjekke priser, og det å faktisk kjøpe et produkt. Jeg mener jo at man får igjen for å gjøre grundig research men det bør ikke gå utover den tiden du faktisk kunne brukt til å være på tur. Men jeg er veldig bevist på at det materialistiske ikke skal ta overhånd, noe jeg syns det gjør altfor mye generelt i samfunnet og vi begynner også å se det samme fokuset bland folk på tur. Noe som igrunn er litt synd også, for nettopp noe av det å være ute i naturen handler jo om å leve enkelt. Men igjen, comfort og bruksverdien av produktet er jo også viktig, og som en sa litt tidligere i tråden så er det bedre å kjøpe skikkelig utstyr engang enn å måtte kjøpe flere ganger pga. dårlig kvalitet eller brukervennlighet osv.

Uansett, litt om mitt utstyr:

Sekk; En Helsport 75+30 liter, gul. Syns godt i terrenget gitt! :) Jeg og en kompis kjøpte oss lik sekk på villmarksmessa i Lillestrøm for ca 2 år siden, kosta 599,- noe som jeg ikke må si er så ille. Har måtte sydd litt, og slipt ned skarpe kanter i metallstanga som stiver opp sekken tvers over i toppen. Så litt modifiseringer har det blitt, men den har vært igjennom mye! Bla. et år på folkehøgskole ifjor med lange turer hver eneste uke.

Er dog ikke den beste sekken å bære tungt med og det blir litt knapt med plass på de lengre turene. Vurderer å gå til innkjøp av større sekk.

Soveposer:

Vinterpose: En gammel Helsport pose som har vært fattern sin engang i tiden, greide å brenne hull i den på et solodøgn jeg hadde på folkehøgskolen i fjor. Men muttern sydde det igjen, men merker nå på vinterstid at det er et stort varmetap gjennom sømmene rundt hullet. Merk: Stor hull, på størrelse med en håndball :)

Sommer/vår/høst pose: En billig helsport pose til 399,- tror jeg. Ikke YKK glidelås, det tenkte jeg ikke på den gangen jeg kjøpte den. Spent på hvor lenge den holder, har hatt den i 2 år nå.

Telt: Nok en gang fattern sitt gamle, et helsport telt som jeg er superfornøyd med!

Kano: Ja nok en gang fattern sin gamle kano haha;P Et gammel glassfiber kano som min far kjøpt for komfirmant pengene sine, det som er så stas med å bruke gammelt utstyr er at det ligger mye sjel idet. Og du vet at det har vært med på litt av hvert. Særlig stas er det når det er pappa sitt, man fører liksom arven videre. Fra far til sønn :)

Sko: Har hatt et par Columbia sko kjøpt på Obs Sport engang i tiden, har vel hatt de i 4-5 år hvertfall. De har fått enormt mye juling, derfor gikk jeg for 1 uke siden til innkjøp av et par Alfa Bever Grip. Enorm forskjell, endelig sko som holder meg varm og tørr på beina. Ikke minst er det kjempe god støtte rundt ankelen osv. Fikk tak i et par sko på finn som ikke var brukt til 1500,-. Sykt fornøyd med det, mtp. at de koster 2700,- i butikken!

Liggeunderlag: Veksler på å bruke noen gamle og tynne underlag vi har hatt i mange år, til et bamse extreme på vinterturer.

Jakke/bukse: Både jakke og bukse er fra Swedemount. Et rimelig men bra svensk merke etter min mening. Kjøpte begge plaggene før folkehøgskolen og de har virkelig holdt mål! Særlig når de kostet 1000,- per plagg.

Øks/kniv/sag: Alt dette er ting vi har hatt i familien, eller ting jeg har fått i gave.

Ellers har jeg kjøpt mye billig utstyr som pakkposer, ulltøy, fleecegensere, sokker, vannflasker osv. Alt har holdt mål, og jeg syns jeg har fått veldig mye utstyr for lite penger.

Jeg tror, som flere her har sagt, at det viktigste er å finne ut av om det er noe for deg før man går til innkjøp av masse utstyr. Uansett hva det måtte være du skulle drive med, begynt enkelt og oppgrader heller litt etter litt etterhvert som kravene til utstyret blir større. Og ellers gjøre som Monsen sier, finn fram det du har liggende hjemme. Alltid noe som kan brukes til litt av hvert! Gamle nikkerser blir til knevarmere, og grillrister kan brukes til å grille fisk med over bålet. Vi har mere enn vi tror der hjemme i de tusen norske hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Med hensyn til miljøet bør vel mange, inkludert undertegnede, ta seg litt i nakken (selv om de fleste velger å skyve det under teppet, og fortsette i den "troa" at jorda er utømmelig for ressurser og mottagelig for enorm forsøpling av billig dritt som ikke fungerer). Er ganske sjokkerende når man leter etter f.eks klær på finn. Enkelte kan selge et titalls gore tex klær på en gang, mange er brukt en sesong eller kanskje bare to ganger.

Da er det ikke bomkjøp som er årsaken til salget, men en uhensiktsmessig trang til å ha det aller nyeste til enhver tid.

Er vel akkurat kommet godt igang med friluftsinteressen både sommer og vinter, og har måttet kjøpe "det meste" av vinterutstyr. Dette er en svindyr affære hvis man er en frostpinne og vil ha det behagelig i kalde omgivelser. Har i løpet av det siste halve året kjøpt fjellski, gps, ryggsekk, skallbukse og jakke, dun parkas, vanntette pakksekker, liggeunderlag, fjell fiskestang, tykke ullundertøy. Det som gjenstår er jervenduk, telt(kommer ikke i år) og en paris pulk. Det meste er utstyr relativt høyt oppe på kvalitetsskalaen, men relativt lavt i pris, pga iherdig lesing av tester, tilbud og erfaringer fra andre brukere. Er kjempefornøyd med 95% av utstyret- kjøper nesten ALDRI ting på impuls, drar alltid hjem og tenker meg om før jeg kjøper noe, da jeg vil at jeg skal være like fornøyd i mange år fremover. Greit, hvis jeg legger 15.000 ekstra så får jeg en 4kg lettere sekk, men det synes jeg ikke det er verdt.

Startet min turkarriere som tolv åring med altfor store jogge sko og bomulls klær, regnklær og en lånt, kald sovepose. Har i ettertid hatt mange kalde og våte opplevelser på tur, som ikke akkurat har fremmet interessen. Ikke før kona begynte å se på mye omtalte Lars Monsen, og jeg fikk se profft utstyr brukt på riktig måte, så jeg at villmarkinger ikke trenger å være marinesoldater for å overnatte under åpen himmel vinterstid :evil:

Har etter hvert fått mange fine turopplevelser i drittvær :)

Forhåpentligvis blir det enda flere, nå som jeg har utstyr beregnet for tur, og ikke hverdags-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.