Gå til innhold
  • Bli medlem

Stryn/Sunnylven-traktene og Sunnmøre


Ameak

Anbefalte innlegg

Jeg startet med å legge inn spørsmål på noen tidligere tråder, men siden jeg hadde flere som omfatter samme området så lager jeg ny tråd. Når det gjelder spm 1-3 kan jeg selvfølgelig bare teste det ut, men pga begrenset tid til slike aktiviteter i år så må jeg prioritere, derfor fint med forhåndsinformasjon.

Beklager dobbeltposting med de tidligere trådene der som spm 3 og 4 er stillt.

Spm 1)

Forrige uke var jeg på tur Hauge - Steimsnibba - Haugevannet - Klovningsnibba hele eggen- ned Sauedalen og til Frøysadalen - Frøysa -Hauge

På store deler av denne turen har man jo flott utsikt mot bl.a Lianibba 1500 moh, det ligger fortsatt en del overhengende skavler på toppeggen så man må være forsiktig på toppunktet Lianibba.

Men er det noen som har gått veien fra Klovningsnibba og over til Lianibba? Pga tidsmangel fikk jeg aldri gått helt bort, men ser for meg at det kan være en lang og fin rundtur med Steimsnibba fra Karbø og deretter nevnte rute over Haugedalen og Klovningsnibba med retur fra Lianibba og ned Kalvedalsegga over Litledalsnibba og Kvanngrønakken før retur igjen til Karbø.

Det er en ganske bratt passasje siste stykket til toppen av Lianibba fra denne siden, muligens så den verre ut nå pga snøen som fortsatt lå der. Noen som vet noe om dette?

Ser det ligger en turrapport fra Lianibba her, men den besvarer ikke dette spørsmålet:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7209&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=lianibba

Spm 2)

Holedalsfjellene, har vært på Hammarsnibba 1608 i Holedalen tidlig på sommeren, gikk over topplatået og kløyv ned i motsatt ende, ble der møtt av snøskalver jeg ikke ville forsere. Spm, er det gitt ok snøforhold (august-sept) mulig å gå fra Vollsetskåla videre over Stolhyrna (1852) og videre til Hammarsnibba, evt droppe denne og gå videre til Holedalfjellet (1705). Jeg har gått første delen fra Vollsetskåla til Stolhyrna tidligere år, men har lyst på en lengre tur i dette flotte området.

Spm 3)

Fedalsnibba 1609, har noen erfaring med Fedalsnibba med oppgang via Fedalssetra, Middagsnibba 1531 og over Reinskredhyrna til fots? Evt videre over Storeflånibba og ned mot Frøysanibba og ned i dalen? Tid? (vet det er individuelt) Er det greit videre fra middagsnibba?

Spm 4)

Hører vel til i klatredelen:

Hestefjellet - Vesle Skruven - Skruven er en utrolig flott tur. Gikk der senest i forrige uke, funderte da på om noen har klatret Vesle Skruven, dvs den tydelige veggen opp fra snøen på Ringdal/Tverrdalsiden? I så fall ca grad og taulengder?

Vil tro det evt er mange veivalg opp slik veggen ser ut nedenifra (vi tok returen ned fra østegga på Vesle Skruven og ned snøen, dels for å se på veggen og dels for å spare knær på snøfeltene

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Jeg har lurt på dette selv, og jeg tror det skal gå fint. Eventuelt vanskelig punkt blir vel opp mot Lianibba, men det burde gå fint å omgå i østsiden mot Kalvedalsegga.

2. Her må du krysse breer. Jeg har kun vært her på ski, men syntes jeg så antydning til sprekker også høyt oppe på breen. På høsten når alt er synlig er det sikkert greit å gå her med isøks og stegjern.

3. På "Turkart Stranda Kommune" er Fedalssetra nevnt som utgangspunkt til både Fedalsnibba og Middagsnibba. Jeg har vært på Reinskredhyrna på vinteren, og da så det greit ut videre til Fedalsnibba.

4. Tvilsomt. Lang anmarsj og bortgjemt vegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når det gjelder 1 er nok det mulig, ville uansett gått den fra Klovningsnibba og videre pga overgangen til Lianibba, sansynligvis enklere oppover enn nedover. Gi beskjed dersom du får gjennomført det :?:

Jeg har det kartet, men vet at lokalbefolkningen ofte går "motsatt" vei og ikke via de andre nevnte fjell, men som du sier er det sannsynligvis heløt kurant og ganske enkelt, satser på å gå turen i løpet av helgen hvis et litt ok værvindu

I så fall får Vesle S kanskje bli neste års prosjekt, det er jo ikke så "langt" inn hvis man allikevel er på tur og lysten på noe nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei..

Eg gjekk forrige helg ein tur opp Saudalen til Klovningsnibba, vidare til Lianibba, Ørnefjellet, Rasmusfjellet, Svartefjellet, Bustegane og ned til Frøysadal igjen. Flott rundtur på ca 10 timar.

Kan bekrefte at det går bra å gå egga til Lianibba 1500. Ser stygg ut på avstand men når du kjem heilt oppunder egga tar du til høgre og opp sva i renna. Eit lite knep rett før du kjem opp på kanten men ikkje vanskeleg eller styggt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. På "Turkart Stranda Kommune" er Fedalssetra nevnt som utgangspunkt til både Fedalsnibba og Middagsnibba. Jeg har vært på Reinskredhyrna på vinteren, og da så det greit ut videre til Fedalsnibba.

Overgangen mellom Fedalsnibba og Reinskredfjellet er enkel på sommerføre, ikke taper man noe særlig med høyde heller. Mulig at det ligger en skavl på Fedalsnibba, som gjør overgangen problematisk på vinterstid. Dette er kun en antagelse, jeg har ikke vært der vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngve: Ok, takk

Livsnytar: Takk for info, da er allerede en av neste års turer klar (kanskje man må prøve din variant også som jo går over en del andre fjell)

Hvordan opplevde du Saudalen opp? Hvilket veivalg tok du?

Jeg gikk ned den veien fra K.nibba og syntes det var greit ute på høyre (høyre på vei ned) kanten ned til ca 200 meter før elven/bekken gjør en sving, da ble det veldig mye våte og til dels gufne sva ned mot bekken. Jeg tok ikke sjansen på å gå oppe på kanten lenger (vet ikke om det er mulig) da jeg på rekognosering nedenifra dagen før syntes det så ut som om den ender i en del veldig bratte skrenter/stup før man kommer inn i bjørkeskogen. Fulgte du høyre eller venstre side av elven/bekken oppover? Mye høyt gress å passere før man kom opp til steingrunn

post-6373-133474659967_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå frå Reinskredfjellet til Fedalsnibba går greit på snø, vårskitur. Turen er og fin frå Flo. Frå Middagsnibba og egga ned til Fedalssætra har eg ikkje gått så vågar ikkje uttale meg om den. Middagsnibba endar i ein liten fin topp... vidare ukjent. bør kunne gå vidare, evt litt ned i vestsida før ein går på egga. men dette tenkte eg ikkje over når eg var der så veldig usikker!!

til essem.... det er sjølvsagt ein del stein på denne rundturen som eg gjekk, men og mjukare underlag. lite ur

turen opp saudalen synest eg var problemfri. vi vada elva men der er vist bru eit par hundre meter lenger oppe, noko vi såg på returen. Vi gjekk på venstre sida av elva (sett nedanfrå), og holdt den langt opp.

på kartet er kotene tette etter topp 1362, men ned frå den toppen var heilt greitt. nordsida av ørnefjellet ser og bratt ut, men vi holdt vestover og kom opp omtrent ved lavaste punkt mot toppen 1334 vest for Ørnefjellet.

Men er du frå området? kjenner du til namn på desse toppane, feks 1235 mellom klovningsnibba og lianibba. 1362 mellom lianibba og ørnefjellet.

Angåande turplanane dine til Holedalsfjellet er eg interessert i opplysningar. kjenner du til om det går greitt å gå frå topp 1759 og austover til Nautbreen? Etter Hammarsnibba, var du heilt ned på sørsida der? Syslar med ein marathontur i tankane i dette området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar angående Saudalen.

Når det gjelder de andre toppene uten navn vet jeg ikke, men har utfordret noen lokalkjente på det så vi får se om de kommer opp med noe.

Hammarsnibba (i Holedalen) klyveklatret jeg ned til 30 meter over bandet på sør (stryne)siden, tidvis noe eksponert, men gikk helt ok uten utstyr, så greit ut videre også. men gikk aldri helt ned og videre pga tid og snø/bre uten utstyr.

Angående Nautbreen må jeg finne frem kartet ved anledning for å si noe sikkert da jeg ikke husker i farten vs topp 1759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.