Gå til innhold
  • Bli medlem

Farvel Vestlandet ?


Torodd

Anbefalte innlegg

I 1994 syklet jeg Drammen - Sogndal over Hemsedalsfjellet. Det uten noen vesentlige tunneler.

I dag er de siste 30 km av den turen lagt i tunnel og Sognefjord delen av den turen er mer eller mindre borte vekk. Revsnes er intet savn, saa farlig den veien var. Men i dag maa jeg vente i Laerdal i flere timer paa Gudvangen ferga som muligens dropper meg i Kaupanger og deretter veien over til Sogndal. Alternativet er en 7 km lang tunnel, ferge og deretter en 3 km lang og bratt tunnel igjen.

Ut Sognefjorden fra Sogndal er det en tur utenfor en lang tunnel med en vei mellom en annen tunnel som i sommer er stengt for syklister. Det er ogsaa veien utenom tunnelen. Buss gjennom tunnelen med andre ord. .......dette som en illustrasjon over problemet for oss syklister.

Andre deler av Vestlandet ligner mer paa en sveitserost der tunneler snor seg under og forbi fjorder. Norge Fra Innsiden kan mye av Vestlandet beskrives som naa. Ikke misforstaa meg: Det er bra at unger faar vokse opp med foreldre i live istedet for i en grav paa en kirkegard. Stein og sneras tar mange liv og tunnelene har utvilsomt reddet mange liv. Men for oss syklister, er de et problem......

Jeg blar gjennom mine reiseboker (lagt ut paa min hjemmeside) fra 1990 tallet og finner flesteparten av de fergene og veiene jeg brukte da nedlagt. Fra Bergen til Voss (Les: Dale) var Osteroya det beste alternativet til endel kilometere i tunneler. Den veien mellom Valestrandsfossen og Dale via ferger var meget fin. Men den er kun et minne naa.

Kristiandsund er utenfor rekkevidde for oss syklister. Her er KriFast barrieren. Jeg har fine minner fra den turen. Aandalsnes og Romsdalen er snart omgitt av lange tunneler og utilgjengelig.

Bergen - Stavanger turen stopper ved Stord og en lang tunnel under havet.

.....jeg kan fortsette i det uendelige. Jeg er glad og stolt over de turene jeg gjorde den tiden man kunne se Norge fra utsiden. En tur gjennom Hoyangertunnelen i 1994 gjorde det klart for meg at Vestlandet ikke lenger er noe for meg paa sykkel. Min sykkel er derfor staaende i Skottland der moldvarpene ikke har overtatt styre & stell. Der jeg som syklist kan bli solbrent, drukne i regn og spist opp av mygg.

......Ehh.......Noen synspunkter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fortsatt i noen måneder mulig å komme til Kristiansund med ferge norøstfra fra Tustna og fortsette med ny ferge vestover mot Averøy og Atlanterhavsvegen. Den nye tunnelen til Averøy blir helt sikkert ikke lov å sykle igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns du har nokre gode poeng, men å sei farvel til sykkelturar på Vestlandet blir vel litt drastisk? Sjølv om mange sykkelruter forsvinn, så dukkar det opp mange fine bilfrie ruter utanfor tunnelane. F.eks. Rullestadjuvet langs E134 i Hordaland har blitt ein fin vei for syklistar, og utanfor tunnelane i Røldal og langs Åkrafjorden. Måbødalen ovanfor Eidfjord er bra, iallefall i sommarsesongen. Bergen-Voss kan syklast via Kvamskogen, slik løypa går for turrittet som er veldig populært. Det dukkar sikkert opp fleire ruter etterkvart, sidan sykkelbølga har tatt slik av dei siste åra. Syns du bør fokusera på moglegheitane og ikkje på begrensningane. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo sykle over vidda og ned til Eidfjord, deretter sykle til Kinsarvik, ta ferje til Kvandal og derfra opp "skjervet" til Voss. Fra Voss kan man fint sykle over Vikafjellet og ned til Vik og Vangsnes -> ferje over til Hella og deretter forbi Leikanger og til Sogndal. Så det går an å komme seg til Sogndal vertfall.

Men før alle disse tunnela ble bygget, så slapp du jo å ta omveger, så du har et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke bare Vestlandet. Biltrafikken har vokst enormt de siste tiårene og det er svært utrivelig å ferdes på landeveien, bærmest uansett. Skal man på lengre turer fra A til B er det bare unntaksvis at man kan finne en nogenlunde trygg sykkelrute som ikke gir altfor mange omveier. Jeg ser noen få stakkarer som er på langtur når jeg selv kjører bil, men det er ikke særlig mange, mest utlendinger har jeg inntrykk av. Undersjøiske tunneller er jo en sperre i og med at det stort sett er sykkelforbud, og offentlige kommunikasjoner er i regelen dårlige greier i grisgrendte Norge. Jeg har syklet Hvalertunnellen en gang, men det var ingen hyggelig opplevelse. Iskaldt var det der nede i dypet, for en som var ute på en sommertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi syklister må nok finne oss i at hovedvegnettet planlegges ut fra det faktum at vegens viktigste funksjon er å bringe bilen med gods eller mennesker fra A til B på den raskeste, sikreste og mest ressursvennlige måte. På Vestlandet innebærer terrengets beskaffenhet at det ofte er lurt å bygge tuneller for å oppnå dette. Vi har heldigvis allikevel ubegrensede muligheter til å planlegge interessante sykkelruter uavhengig av hovedvegnettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ditto i Lærdal................... og det i en av Norges designerte turistveier. Gamle veien utenfor tunellene nedenfor Borgund stavkirke er full av steinras som ingen har ryddet opp. Skammelig !

Oljen er snart borte........ og det blir turistene og med slik idiotisk vandalisme av turismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.