Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstursekk med god lufting i ryggen?


Coupe

Anbefalte innlegg

Trenger en dagstursekk på 35 til 50 liter, skal også kunne brukes som skisekk.

Var og så på Arcteryx Silo 40 i dag, men den falt ikke i smak.

Har prøvd uten hell og finne en som dekker følgende krav:

God lufting bak rygg

Vanntett er en fordel

Slitesterk oppheng for telemarkski

Oppheng for spade

Gjerne utvendig lomme til stegjern osv

Gjerne en godt synlig farge

For den "perfekte" sekken betaler eg det den koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Da anbefaler jeg Bergans 40 liter Fluktsekk. Koster 890,- hos Amfibi.no. Har den selv. Den virker meget vanntett, for å si det slik. Veier 1,2 kg. Meget slitesterkt materiale. Lett å feste på løse sidelommer, gjerne fra andre produsenter. Tilleggslommer kan festes på siden, på lokk, i front og under. Stropper kan festes på siden, slik at du kan få festet øks, ski etc. Lett, tilnærmet vanntett, relativt lav pris, militære spesifikasjoner. Kamofarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da anbefaler jeg Bergans 40 liter Fluktsekk. Koster 890,- hos Amfibi.no. Har den selv. Den virker meget vanntett, for å si det slik. Veier 1,2 kg. Meget slitesterkt materiale. Lett å feste på løse sidelommer, gjerne fra andre produsenter. Tilleggslommer kan festes på siden, på lokk, i front og under. Stropper kan festes på siden, slik at du kan få festet øks, ski etc. Lett, tilnærmet vanntett, relativt lav pris, militære spesifikasjoner. Kamofarge.

Takker for svar:)

Men er ute etter en sekk som, er lagd/konstruet for og feste ski på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey sin Atmos serie har god lufting i ryggen. Det har også Exos serien deres, men Atmos er noe kraftigere bygd, og tåler litt mer evekt og røff behandling mens den fremdeles er lett. Den kommer i 35 og 50 liter.

http://www.ospreypacks.com/Packs/AtmosSeriesMens/

Skal du ha telemarksski med bør du beskytte sekken mot stålkanter (men det bør du uansett om du ønsker at sekken skal leve en stund).

Det finnes mange kraftigere sekker, og skal du bruke den mye med ski bør du nok velge en av de, men da går du fort en del opp i vekt. Jeg synst Atmos 35 fungerer utmerket - god lufting, lett, god og bære. Men ettersom den har en del krumning i ryggen (for lufting) kan den nok være vanskelig å pakke i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette hele Tromsø rundt etter dagstursekk for (hovedsaklig) toppturbruk, og etter å ha prøvd svært mange forskjllige sekker endte jeg opp med Helsport Munin (eller var det hugin, husker ikke helt) på 45 liter. Den har blitt testet på en hel del toppturer på våren i år. Lett, enkel, ikke alt for mye fiks-fakserier, men det man trenger, og relativt rimelig. Virker som et bra bæresystem også med en del vekt i sekken. Ikke en spesialsekk, men en som duger til det meste. Og uten tvil den mest romslige 45-literen jeg har sett! Den er nok ikke mere luftig på ryggen enn andre sekker, hvis det er ekstremt viktig vet jeg at Berghaus har en 32 liters dagstursekk med et system som holder sekken ut fra ryggen. Den er betydelig mindre, og jeg vet ikke hvor godt den egner seg til å bære ski med. Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Naos-sekken til Arcteryx (45)?

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?Mens/Naos-45

Det er en kraftig og vanntett klatresekk. Men vet ikke om den har så god lufting på ryggen.

Det er ikke så mye ekstra lommer, fester og 'dill' på denne sekken, og den er lett og fin.

Takker for respons :wink:

Har kikka på denne sekken tidligere, luftinga i ryggen er under middels og ønsker en sekk som er konstruert for og bære ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den er nok litt for stor, men jeg har akkurat fått en TNF Primero 60L. Den har et svært avansert luftesystem på ryggen. Det er noen svære riller av det stoffet en finner i mellomsålen til joggesko. Du får søke opp sekken og se selv. Halv pris på anton sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.