Jump to content
IGNORED

Problem ved opptenning; Optimus Ranger 10


GHalvorsen
 Share

Recommended Posts

Annonse

Bilde en må da være en Standard 41 fra Høvik verk.

Gå av skaftet med en tube Autosol, og sett den i stua.

Eller, ta den med på tur. Er der mye gugge inni brennern, så fyll den med forgasserrens, pakk i plast og la stå over natta.

Så varmer du brennern til den er rød, med ei blåselampe eller noe sånn.

Mangler du rensenål, er gitarstreng 0,10 stål, helt supert.

Klipp av en bit, splitt ei fyrstikk, og lim biten fast i splitten med aralditt.

Rangern din starter bra, men så får du endel gult i flammen.

Muligens ei syk dyse, eller guffent drivstoff.

Du kan skylle tanken i sprit, og forsøke tennveske på tanken.

Ellers er Ranger vanskelig å få blå flamme på.

Egentlig en dustepatent, men den er uhyre søt.

Foretrekker 8R

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tennveske er bortimot den beste parafinen du får.

Er ikke flammene blå, har du enten en lekkasje rundt dysa, eller mere sannsynlig, trenger du nitt yttre brennerskall.

Er du først i gang så kjøp indre også, Noen brennere er sære på indre skall.

Forsvarsbrukt selger deler i løsvekt

Dette trenger du, med delenummer

2180 Innerdeksel/brenner + Kr. 38,00

2183 Ytterdeksel/brenner + Kr. 85,00

Link to comment
Share on other sites

Opptanning Ranger 10 og andre stillebrennere av typen Optimus/primus

Beskrivelse av Ranger:

Ranger 10 er utstyrt med tank og kasse som 8R, men med brenner fra 111C

Brennern yter 3-3,5Kw

Tanken rommer 1dl

Tanken ligger for nært brennern og har ikke varmeskjold. Dette medfører at brennern kun kan benytte parafin eller diesel.

;):D:!: Bensin på denne brennern er farlig :!::!::!:

1) Steng regulator, og pump trykk på tanken. Det holder med 5-10 på full tank

2) Fyll soritskåla med sprit. Det er en stor fordel om det er montert veke(glava) i skåla

3) Fyr på spritskåla og la det brenne helt ut

4) Åpne regulator og tenn fyr på brennern.

Det skal ALDRI brenne i spritskåla mens du fyrer denne typen brennere. Du risikerer "underbern" dvs at det tenner mellom dysa og brennern, med resultat at ytre brennerskall slår seg og må byttes.

Leting etter problemer:

Sjekk at dysa er strammet godt til. Lekkasjer her er et kjendt problem på alle stillebrennere, og C-brennern i særdelessett.

Sjekk for lekkasje på pakkboks/regulatorspindel.

Får du fortsatt ikke brennern til å brenne pent, så skift ytre brennerskall.

(Ps har to av denne, hvor av den ene er u-fyrt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy