Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen dager i Rondane


JohnB

Anbefalte innlegg

Jeg hadde lenge tenkt på en tur til Rondane for å prøve meg på alle toppene der, og når jeg tirsdag morgen våknet til strålende sol var det bare å kaste seg rundt å komme seg av gårde! Buss til Ringebu og ny buss videre derfra til Straumbu før jeg tuslet inn til Bjørnhollia tirsdag ettermiddag akkurat i tiden til middagen  :) 
 
Grunnlaget for turen var elendig da jeg ikke hadde fått trent noe i det hele tatt i vinter, men med god tru på meg selv og gammel seighet hadde jeg lagt opp til følgende plan :
 
Onsdag : Bjørnhollia – Høgronden – Midtrondene – Digerronden – Dørålsæter
Torsdag : Dørålsæter – Trolltind – Storsmeden – Veslesmeden – Rondvassbu
Fredag : Rondvassbu – Storronden – Vinjeronden – Rondslottet – Straumbu og buss hjem til Oslo kl 16.
 
Slik skulle det ikke gå…
 
Onsdag morgen våknet jeg til tåke og lavt skydekket, som lettet raskt i det jeg la i vei mot Høgronden. I løpet av kvelden hadde jeg studert mitt nyinnkjøpte kart og oppdaget at det var lengre enn jeg trodde og dypere mellom toppene en jeg hadde håpet og allerede etter en time begynte jeg å kjenne antydningen til gangsår og måtte legge på litt beskyttelse…fryktet at dette skulle bli en lang og vond dag..
 
Stigningen fra elvekryssingen i Langglupdalen og opp til Høgronden var lang syntes jeg, men jeg kom meg da opp til slutt og stor var overraskelsen når jeg sjekket klokken og hadde brukt ”bare” litt over 4 timer mens DNT stipulerte tiden til 5 timer + pauser. Var jeg i bedre form enn jeg trodde? Kunne man hvile seg i form en hel vinter?  :)  Oppmuntret av tidsforbruket satte jeg i marsj ned fra Høgronden for å begi meg i kast med de andre toppene. 
 
For å gjøre en kort historie kort så gikk det veldig greit å gå hele ryggen, men for meg var tungt å gå de mange høydemeterene opp/ned pga dårlig treningsgrunnlag og ikke minst fordi det fra Midtronden øst til Midtronden vest regnet/haglet temmelig mye og gjorde steinene såpeglatte. Jeg skled/falt flere ganger selv om jeg var ytterst varsom og oppmerksom. 
Det deilig var dog at hver gang jeg kom opp på en topp så var sikten upåklagelig!!
 
Til slutt var jeg kommet meg bort til Digerronden og kunne ta fatt på nedstigningen mot Dørålsæter og middagen der. På vei ned begynte jeg virkelig å kjenne gangsåret og det elendige (fraværende) treningsgrunnlaget. Det tar på å gå så mye nedover!! Lårene og leggene var så stive at jeg måtte støtte meg opp trappa når jeg endelig kom frem til Øvre Dørålsæter, hvor middagen var utsatt en halvtime i påvente av at jeg skulle komme  :) 
 
Om kvelden regnet det temmelig mye og jeg bestemte meg for at om det fortsatt var utrygt for regn når jeg våknet så ble det ingen tur over Trolltinden/Storsmeden/Veslesmeden. Ville ikke gå over der på såpeglatte steiner. Noen som antyde tidsforbruk på denne turen med full sekk  :) 
 
Når torsdagen kom så var valget enkelt. Skyene lå lavt over fjellene i vest og jeg bestemte meg for å gå rake veien til Rondvassbu via Rondhalsen  evt med en avstikker oppom Veslesmeden om jeg orket. Turen til der hvor stigningen opp mot Rondhalsen begynner gikk greit, men når oppstigningen begynte skjønte jeg fort at det ikke var snakk om å gå fra Rondvassbu til Bjønhollia nesten dag,  da såret bak på den ene foten gjorde så ufattelig vondt at her gjaldt det bare å stavre seg over og rekke bussen ned til Otta.
 
Litt tidsforbruksinfo for de som lurer på slikt ;
 
Bjørnhollia – Høgronden : 4 timer  (inkl 3-4 mat/sårbehandlingspauser)
Høgronden – Midtrondene - Digerronden : 3,5 timer (Inkl lunsj)
Digerronden – Dørålsæter : 2,5 timer (på meget melkesyretunge ben…hehe)
Dørålsæter – Rondvassbu  : 5,5 timer (Inkl lunsj. Delen over Rondhalsen 2,5 timer)
 
Litt synd at jeg ikke fikk gjennomført mer enn 1/3 av planen min, men jeg fikk to fine dager i fjellet og siden 2/3 av planen gjenstår så må jeg jo tilbake  :D 
 
Til slutt : 
Fredrik, Yatzy seiren din over Marius på Bjørnhollia er den tredje største gjennom tidene!
Du er dermed registret på listen ”All Time Top Twenty Yatzy Fri Greatest Victories”. 
Du står dermed med en bronsemedajle i Medaljeoversikten og 15 ”olympiske” poeng  :D

 

post-153-133474636745_thumb.jpg

post-153-133474636757_thumb.jpg

post-153-133474636765_thumb.jpg

post-153-133474636773_thumb.jpg

post-153-133474636782_thumb.jpg

post-153-133474636792_thumb.jpg

post-153-133474636801_thumb.jpg

post-153-13347463681_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg skled/falt flere ganger selv om jeg var ytterst varsom og oppmerksom.

De ¤#%& steinene i Rondane når det blir vått, de fortjener et dårlig rykte!

På vei ned begynte jeg virkelig å kjenne gangsåret og det elendige (fraværende) treningsgrunnlaget. Det tar på å gå så mye nedover!! Lårene og leggene var så stive at jeg måtte støtte meg opp trappa når jeg endelig kom frem til Øvre Dørålsæter, hvor middagen var utsatt en halvtime i påvente av at jeg skulle komme :D

Jepp, det er først etter noen timer du virkelig kjenner om du er i form eller ikke, dessverre er ikke en treningsfri vinter oppskriften til god form :)

Veldig bra av Øvre Dørålsæter og vente med middagen! Er det nedre som har så frynsete rykte eller har Øvre blitt bedre??

Rondane er fint, resten av toppene kan også fint gåes som flotte vårskiturer, da har du en grunn til å bevege på deg til vinteren som kommer :)

edit: Det gnagsåret minner meg forresten om et par like jeg hadde i april, fortsatt synlig bak der :) Gnagsår er vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De toppene du nevner i Rondane er typisk mye steinrøys og kronglete terreng. Min siste tur i området var til Blåkollen syd for Bjønnhollia, flott tur i nydelig og lettgått terreng, anbefales!

De høyeste toppene i området virker temmelig livløse, bare stein og snøfonner som ligger nesten hele året. Utsikten fra de høyeste toppene kan jo være bra på en godværsdag. Jeg tror ikke det er spesielt bra for kroppen, typisk knær og slikt, å gå i lange perioder i slik steinrøys. Det hadde nok vært bedre å variere litt med noen snillere topper innimellom for å ikke ødelegge kroppen, spesielt om man ikke har inngåtte sko og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ¤#%& steinene i Rondane når det blir vått, de fortjener et dårlig rykte!

Jepp, det er først etter noen timer du virkelig kjenner om du er i form eller ikke, dessverre er ikke en treningsfri vinter oppskriften til god form :!:

Veldig bra av Øvre Dørålsæter og vente med middagen! Er det nedre som har så frynsete rykte eller har Øvre blitt bedre??

Rondane er fint, resten av toppene kan også fint gåes som flotte vårskiturer, da har du en grunn til å bevege på deg til vinteren som kommer :!:

edit: Det gnagsåret minner meg forresten om et par like jeg hadde i april, fortsatt synlig bak der ;) Gnagsår er vondt :!:

De på Bjørnhollia sa at de på Nedre D var ganske strikte på måltidene, mens de på Øvre var mer fleksible og også serverte litt ekstra om man kom velig sent.

Blir nok mer trening i vinteren som kommer enn det har vært i den som gikk... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.