Gå til innhold
  • Bli medlem

anbefaling sekk for overnatting med telt,sovepose liggeunderlag


OleM80

Anbefalte innlegg

Som i overskrift. Som urutinert fjellvandrer trenger jeg litt hjelp. Sekken skal i hovedsak brukes om sommeren.

Utstyr

* Telt: Biltema Jalla 2manns telt. Relativt lett med ikke kompakt. Kjøpe bedre og mer kompakt med tiden

* Sovepose: Ikke ekstremt kompakt

* Liggeunderlag: Norrøna selvoppblåsbart og sammenrullbart

* Mat/Klær for 3 dager

* Bør også ha plass til primus og fiskeutstyr på sikt.

Alternativer:

Har blant annet vurdert Bergans Trollhetta. Men føler 95 l versjonen kanskje er noe overkill.

Hva tror dere om Bergans Telemark? Eller er dette bortkastede penger. Ser denne sekken er lite nevnt på forumet. Ser dette er en enklere sekk men er den helt ubrukelig? Denne er endel av festemulighetene jeg savner på blant annet Trollhetta modellen

Problemet mitt er at ved kjøp av f.eks. Bergans Trollhetta 75l er jeg usikker på hvordan jeg evt. bør pakke for å få med alt da den mangler stropper under og på lokket. Dette gjelder også Bergans Rask som jeg har kikket på. Antar hovedrommet blir ganske fullt mens sovepose+liggeunderlag+telt. Men dette kan dere mere om enn meg... Tips?

Vil prøve å ikke overstige 2000 kr noe særlig. Som sagt litt nybegynner på denne type turer og kjipt å kjøpe utstyr som bare blir brukt noen få turer. Men har et ønske om å prøve meg på mer enn dagsturer så et sted må en begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Men ser ikke helt hvordan jeg skal greie å pakke telt, liggeunderlag og sovepose i en 40 liters sekk?. Har en 45 liter å greier såvidt å spenne fast telt + liggeunderlag på utsiden samt ha soveposen internt. Resultat en svært "vinglete" og feilpakket sekk. Har pakket slik på diverse festivaler etc. men til en lengre fjelltur så vil ihvertfall ikke denne løsningen fungere på sekken jeg har i dag.

Er forresten 185 høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er en gramjeger kan du slå fra deg en 40 liters sekk, skal du bruke en slik sekk må du kjøpe utstyr med lite pakkvolum og lett vekt. Men er du normalt vektbevist så ville jeg gått for en sekk fra 80 til 100 liter. Jeg har en 100 liters sekk som jeg stort sett bruker fra allt fra helgeturer til ukes turer, har da god plass på helgaturer, men plassen er grei på ukesturene. Vil ikke anbefale å kjøpe en sekk som er for liten! Jeg kunne ha tenkt meg en sekk på ca 120 liter for turer som strekker seg utover en uke i lengde. Jeg ville ha gått for den 95 liters sekken du hadde i tankene, syns ikke det blir overkill. Det beste er å pakke allt i sekken og ha minst mulig hengende på utsida. Du kan jo evt kjøpe mindre sekk hvis du kjøper deg lettere utstyr med mindre pakkvolum senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Ikke noen gramjeger forsåvidt. Men kommer nok til å oppgradere utstyret på sikt om jeg ser jeg greier å komme meg ut på tur regelmessig.

Trodde det var mere vanlig å pakke ihvertfall telt+ liggunderlag på utsiden. Men ser jo så klart fordelen med å pakke alt internt. Både komfortmessig og mtp. vær og vind. I utgangspunktet satser jeg jo på korte turer. Ukesturer tror jeg må vente til sønnen min, nå på 2 år, er gammel nok til å være med på en noe lengre tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sekker har strammemuligheter. Hvis du kjøper sekk på 95 liter er det liten sak å bære 50 liter i den.

Med liten sekk kommer du å vurdere større sekk ganske snart ;)

I normalt prisklasse er det ikke så stor vektforskjel mellom sekk på 60 og 95 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Går nok for en sekk i 80-90 liters klassen ihvertfall.

Men Bergans Telemark sekken som jeg var inne på. Er den lite brukbar på sikt som annet enn transportsekk til hytte etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans trollhetta oppgis til 95liter. Kan trekke fra 12 liter på dagstursekken, så selve sekken er da ca 83liter. Selv hatt en slik. Kan anbefale den. Grei bærekomfort opp til 20kg, etter dette kjentes det tungt. Fine løsninger med hevbart topplokk og glidelås i front - lett å finne fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, Og du mener den er passe størrelse for et par overnattinger med utstyr nevnt tidligere. Kan jeg greie meg med 75 L eller er det bare å gå for 95 L varianten. (Penger er ikke spørsmålet for meg her da de er omtrent like dyre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Norrøna 80 liters sekk, men må si at jeg bruker mest Arteryx sekken på 70 liter som er helt vanntatt.

De sekkene til Arteryx som er helt vanntette har bare en åpning, men er ellers en god sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk kjøpt!

Etter mye om og menn gikk jeg for en Bergans Rondane 85.

Sammenlignet bæresystem og lignende med Trollhetta og ser de er ganske like. Men Rondane fikk jeg 600 billigere og savnet av den ekstra tursekken blir neppe stort. Hadde i større grad savnet smålommene med glidelås på Rondane sekken vil jeg tro. Størrelsesmessig er de vel nokså like

Tror denne sekken kommer til å fungere supert for min del. Kommer tilbake med en anmeldelse etter en tur over helga.

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute på første overnattingstur med sekken i Forollhogna nasjonalpark. Dette med 16-17 kg med mer eller mindre (u)fornuftig oppakning som ble konsumert underveis :)

Plass etc:

Sekken er helt super å pakke i og kan fint bruke den på ukesturer. Selv med mitt plasskrevende utstyr.

Bærekomfort:

Mistenker at jeg hadde feiljustert sekken kraftig i starten av turen da jeg spesielt de første timene ble svært sliten i hoftepartiet. Her hadde vi også endel stigning. Tipper at jeg hadde sekken altfor langt ned på ryggen. Med rygglengde som var for lang samt hoftebeltet mer ved hoftekulene enn over. Justerte sekken litt underveise men var fremdeles ikke helt optimalt. Gjorde noen siste korrigeringer på rygglengde og seler 2-3 km før slutten av turen og sekken ble brått 10 kg lettere å bære :) Det føltes ihvertfall slik. Nå kom vekta over hofta og selene ble behagelige. Før dette ble det enten slitsomt i hoftene eller vondt for skuldrene. Tror som sagt dette bare er feiljusteringer fra min side for sekken virket helt optimal på slutten.

Digresjoner:

Biltema Teltet til 300 kroner helt koken i pøsende regnvær. Helt tørt morgenen etter :) eneste problemet var at teltet holdt på å blåse vekk i vinden da det dro opp teltpluggene. Noen ekstra kraftige teltplugger må ihvertfall investeres. Sømmene i innerteltet som holder på spennet i teltstengene holder også på å gå opp i sømmene. Så kan si det slik at teltet holder tett. Men ikke forvent særlig kvalitet. Tipper det holder et par tre turer til. Da er det blitt brukt i alt 4-5 ganger.

Fjellsko. Type Stormberg....... Kremt. Etter vannblemmer på diverse tær og begge heler etter 3-4 timer skal nok disse byttes ut til noe bedre til neste tur. Neste innkjøp: Lette fjellsko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.