Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk musikk?


Bugge

Anbefalte innlegg

Bare lurte på om noen vet av bra norsk folk-inspirert musikk? Noe anna enn køntri.. Det er ikke nødvendig at de synger på norsk, men det er en bonus! Har hørt mye på Valkyrien Allstars, Aasmund Norstoga, Real Ones, Thomas Dybdahl og Storm Weather Shanty Choir og lurte på om dere har noen tips? Skal ut ei uke og seile fembøring og tenkte jeg skulle fylle mp3spilleren for de stille kveldene ved brygga eller på svai. Indie er også morsomt, men kan bli litt slitsomt hvis man får inntrykk av at de spiller dårlig med vilje fordi det er "kult"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du liker mykt sognemål, så har Olav Stedje laget mye bra. Når han synger Nattergal i duett med Mia Gundersen, da blir det vått øye hos den tøffeste tinderangler. Ellers er det mye norsk-inspirert musikk som fremføres på engelsk, av f.eks Dimmu Borgir, Nightwish, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på om noen vet av bra norsk folk-inspirert musikk? Noe anna enn køntri.. Det er ikke nødvendig at de synger på norsk, men det er en bonus! Har hørt mye på Valkyrien Allstars, Aasmund Norstoga, Real Ones, Thomas Dybdahl og Storm Weather Shanty Choir og lurte på om dere har noen tips? Skal ut ei uke og seile fembøring og tenkte jeg skulle fylle mp3spilleren for de stille kveldene ved brygga eller på svai. Indie er også morsomt, men kan bli litt slitsomt hvis man får inntrykk av at de spiller dårlig med vilje fordi det er "kult"...

Forsøk heller å spørre på et musikkforum. Dette ble feil jorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Dette er "alt som ikke passer inn i kategoriene ovenfor". Det er ikke den første, og heller ikke den siste musikktråden her. Dessuten kan det være befriende å snakke om musikk utenfor musikkmiljøer, rett og slett fordi det fort kan gå litt over hodet på folk eller bli litt pretensiøst. Syns forslagene som har kommet her er fine jeg, og oppfordrer flere til å dele enda mer!

Også er det jo musikk som skal brukes i en slags tursammenheng! Javel så er "seiling" eller "nordlandsbåt" ikke kategorier her, men estetikken er mye den samme. Har nå en teori om at dersom man setter pris på naturen så har man en viss sans for estetikk uten at man er høy på pæra...

Så hvis denne tråden er på jordet, så bare ignorer og ikke post her så forsvinner den. Hvis folk har lyst å poste her så får nesten dere som syns den ikke hører hjemme her bare bære over og ignorere den. Det verste med den er at den tar opp noen mm på skjermen deres mellom de andre trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på om noen vet av bra norsk folk-inspirert musikk? Noe anna enn køntri.. Det er ikke nødvendig at de synger på norsk, men det er en bonus! Har hørt mye på Valkyrien Allstars, Aasmund Norstoga, Real Ones, Thomas Dybdahl og Storm Weather Shanty Choir og lurte på om dere har noen tips? Skal ut ei uke og seile fembøring og tenkte jeg skulle fylle mp3spilleren for de stille kveldene ved brygga eller på svai. Indie er også morsomt, men kan bli litt slitsomt hvis man får inntrykk av at de spiller dårlig med vilje fordi det er "kult"...

Synes du er litt nedlatende overfor "køntrien"... :) Det er mye bra her fra Norge. Somebody's darling og Rita Eriksen for eksempel. For folk-inspirert musikk så er Henning Kvitnes undervurdert synes jeg. Og hvis du vil ha noe morsomt å høre på i bluegrass-sjangeren er Earlybird Stringband eller Colonel Laceration veldig bra!

Skal du seile i Nord kan det kanskje passe med litt samisk inspirasjon også? Samene var i følge sagaene de beste båtbyggerne, og det er mange fembøringer som er bygd av samer. Foreslår derfor Adjagas. Det må være rimelig fett å seile til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo bare såvidt litt nedlatende jo! :) Men skitt la gå! Det er notert!

Apropos båter, ja jeg vet... Skal skrive en master i kunstvitenskap og prøver å overtale veilederene mine om at kystkultur og båtbyggermiljøer er kusnt på linje med arkitektur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er noe for deg... Lytt til, Langsomt mot nord, ett prosjekt fra 80 og 90 tallet som aldri nådde de store masser. De spiller norske folketoner blandet med langeleik og synt.

linker:

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=440596897

http://www.facebook.com/group.php?gid=21598078920

http://www.multinet.no/~jonarne/Hjemmesia/Favorittartister/langsomt_mot_nord/langsomt_mot_nord.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glittertind, spesielt den nyeste platen hans, "Landskjenning". Mange gamle dikt og sanger som er pusset opp (Bjørnstjerne Bjørnson, Grieg, Vinje, mm).

Hmm, tror faktisk jeg setter på den nu :)

Týr kan også anbefales, dog de synger mest på færøysk og engelsk.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger litt humor og liv innimellom idyllen og attpåtil gjøre tråden fjellrelevant:

Sjekk

http://www.ogobor.com/download/To_veidde.mp3

klikk på To Veidde "Sang" og få en oppvisning i Nord-Gudbrandsdalsk lynne og briljering med dialekter. Ta deg tid til å følge teksten!

Var det et forsøk på Gudbrands rap?

Det var helt for jævelig og slitsomt,faktisk værre en samisk rap

hater foresten rap musikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om du bare er ute etter norske artister, eller om musikken nødvendigvis må ha et folkemusikkelement i seg? Vil f.eks. ikke si at Dybdahl fremhever noe folkemusikkelementer i musikken...?

Jaffal, svært mye bra og variert norsk musikk nu for tiden. ;)

Jazz: Arve Henriksen (sjekk ut plata 'Strjon'), Nils Petter Molvær, Jan Garbarek, Jaga Jazzist

Soul/funk: Jens Andreas Kleiven, Ole Børud, Jarle Bernhoft

Singer/songwriter (visemusikk ellernosånt?): Garness, Thomas Dybdahl, Narum, Kristin Asbjørnsen, Jim Stärk

Blues: Knut Reiersrud

"Brutal" delta-blues: Bjørn Berge

Dette jeg kommer på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enig med Snilen, hva har et generelt spørsmål om musikk/musikksmak her på fjellforum å gjøre?

Når jeg først har dummet meg ut med å skrive på denne tråden kan jeg tilføye at også jeg misliker rap,men liker Ogobur sin sjeddesang. Melodier på dialekt og med humor i massevis liker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild Andersen har laget to forskjellige bestillingsverk, et til Nattjazz i Bergen samt et til Vossajazz. Disse har en del elementer fra jazz, folkemusikk, klassisk (Grieg) samt noe internasjonalt inspirasjon, altså et herlig brygg! :?

Har ikke CDene foran meg her jeg er nå, men mener å huske den ene heter Sagn, mener den andre heter Arv (inspirert av de samme folketonene som Grieg tok utgangspunkt i).

Samarbeidsprosjekter med Kristen Bråthen Berg (folkemusiker), Nana Vasconcelos (percussion) Bugge (! Det må jo være bra for trådstarter) Wesseltoft m.fl.

Sjekk ut f.eks. http://www.gubemusic.com/?grid=131&album=847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett begynne å høre på Hellbillies. Tekster på nydelig halling som både handler om enkle hverdagslige eventer alle kan kjenne seg igjen i, til mer dype tekster. I tillegg er det musikalske i bandet på et høgt og profft nivå!

Hellbillies eier :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så veldig folk inspirert, man apsolutt musikk for folk som er vokst fra "husmorpopp" og danseband.

Ane Brun har mye bra musikk og så kommer Mari Persen med en ny plate til høsten.

Ellers lages det ganske mye bra norsk musikk for tiden, men du må styre unna NRK P1 og de reklamefinansierte kanalene for å høre det. Prøv med NRK P2 eller slike "smale" musikkprogram som går på radioen, ofte sent på kvelden eller når TV har sin største seeroppsluttning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.