Gå til innhold
  • Bli medlem

Håndkikkert


kis

Anbefalte innlegg

Annonse

Avhenger av hvilke modell du er på jakt etter.

Jaktogfriluft.no har en del av begge til gode priser.

Kikkert.no har akkurat nå tilbud på noen Swarovskimodeller.

Hakedaljakt.no har hvertfall tidligere hatt gode priser på Zeiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

XXL.no har også gode priser på en del Zeiss. Jeg kjøpte selv for noen år siden denne http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83887 Zeiss Victory Compact der, og er kjempefornøyd. Den passer mitt bruk utmerket. Går inn i jakkelomma uten problem, er lynrask å få ut og i bruk. Den finnes i en 10x versjon også, men jeg tok 8x siden det er lettere å holde denne stabilt.

/Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL glemte jeg gitt.

Hvis det er kompaktvarianten som det ble referert til ovenfor du er på jakt etter,

tror jeg du skal leite lenge for å finne noe rimligere enn XXL.

Otto, har du sammenlignet Victory Compacten med Leica Ultravid 8x20 BR?

Lurer selv på å anskaffe en kompaktkikkert og er foreløpig disse det står mellom.

Er ikke sammenfoldinga til Zeissen klumpete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til alle som er på jakt etter kikkert:

Kikkertspesialisten har en del å velge i i forskjellige prisklasser. Kanskje ikke nødvendig å bla opp 10-25 laken for en god kikkert?

Selv falt valget på kikkert fra Opticron, er veldig godt fornøyd. De har -30 % på Swarovski EL 10x42 WB (før 19 337,- nå 13 490,-)

http://www.kikkertspesialisten.no/

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Neida friluft_h, den er faktisk superbra og en av de ting jeg liker spesiellt godt. I stedet for to ledd som enkelte kikkerter har har denne bare ett, og i dette leddet har jeg et lite merke. Når jeg åpner kikkerten til dette merket, da passer den eksakt til min avstand mellom øynene. Så har jeg satt et lite merke på fokusringen med korrekturblekk slik at jeg også vet nøyaktig hvor mye jeg skal skru den for at det skal passe akkurat. Jeg trenger bare en hånd til hele operasjonen, så er kikkerten klar til å se i med rett innstilt fokus og bredde for øynene. Enklere kan det ikke bli. Det går faktisk brukbart med vottene på også! :)

En annen ting er at det ikke er bevegelse utvendig på kikkerten når du fokuserer, all bevegelse går inni den. Jeg har ødelagt minst en kikkert fordi den falt ned og fikk skadet fokuseringen. :)

Innstillingen for forskjell i fokus mellom øynene (du kan ha ett øye med -1, det andre med -2) er et lite hjul nede på mellomstykket. En del kikkerter har denne innstillingen på det ene øyeokularet. Det kan da lett flyttes når man har kikkerten i lomma, men altså ikke på Zeiss-en.

Det eneste som er pinglete er stopperne på den originale reima. De er små plastpinner, og ryker før du vet ordet av det. Jeg har bare laget et enkelt overhåndsknop på reima, så holder det i massevis. Selve holderen på kikkerten er av metall og sterk som bare det.

Jeg kjenner ikke den Leica-en du vurderte. Men da jeg kjøpte var i alle fall Zeiss den eneste som var nitrogenfyllt og dermed duggtett i tillegg til vanlig vanntett (i dette bruks-segmentet). Min bruk av kikkert er ofte ifm kulde, og når kikkerten bæres innenfor jakka blir det ofte ganske fuktig der. En annen billigkikkert jeg hadde fungerte bra inntil det ble kaldt, da dugget den og var ubrukelig inntil den ble varmet opp i et tørrt rom. Aldri hatt problemer med Zeiss på dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.