Gå til innhold
  • Bli medlem

liggelengde i telt...


exage

Anbefalte innlegg

Hvor mye lenger enn sin egen kroppslengde bør en ha i et telt? Vet at dette kommer ann på teltets fasong, men generelt....

Jeg er 182 og er på utkikk etter et lett 2manns telt kun til bruk på barmark i skog og fjell. Eget vintertelt har jeg. Takkenemlig for innspill :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei .. henger meg på med runegutt her.. er selv 180cm,kjøpte meg orion extreme med liggelengde rundt 205 hvis jeg ikke husker feil.. syntes dette ble kort og kjøpte meg et nytt med liggelenge 220.. merker den forskjellen .. anbefaler rundt 220 ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg nallo er vel oppgitt til å være 220, leste en test der det stod 216, mener dere dette burde være bra? Vet jeg burde prøveligge, men har ikke anledning nå å skal eventuelt kjøpe på nettet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg nallo er vel oppgitt til å være 220, leste en test der det stod 216, mener dere dette burde være bra? Vet jeg burde prøveligge, men har ikke anledning nå å skal eventuelt kjøpe på nettet.....

Det er i alle fall ikkje lenger enn du har behov for. Mest sannsynleg vil du verta missfornøgd med liggelengda. Men du vil heller ikkje finne betre alternativ i den vektklassa, så det vert eit spørsmål vekt...

Til vinterbruk er liggelengda ubrukeleg, for i vind, vil det legge seg snø på teltduken og liggelengda vert ytterlegare redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser ut som jeg slår fra meg nallo da....Takk for gode svar folkens, kunne endt opp med et bommkjøp her uten gode råd :?

Kom gjerne med flere tips....

Alle telt med rette endeveggar, har lang nok liggelengde. Nesten alle telt med skrå endeveggar (i eine eller begge endar) har for kort liggelengde. I alle fall for tunelltelt, er skrå endevegg i eine enden, ein måte å halde nede vekta på. Og ettersom dette er ein konstruksjon som vert brukt for å halde nede vekta, er det lite formålstjenleg å kompensere for lengda. Så dersom ein er ute etter lett telt, har ein eigentleg ikkje noko valg.

Eit telt med både skråvegg og lang nok liggelengde og som eg har erfaring med, er Helsport Ringstind. Eg har 1-mannsversjonen. Det teltet er i tillegg lett (men regn 10% over oppgitt vekt på alt frå Helsport), og har plass i massevis i lengderetningen (eg er 1,9m lang). Dei som har med seg tjukk madrass, kan nok koma til ein annan konklusjon, men dei om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv teltet du skal ha, gå i butikken og be de slå det opp for deg. det er vanlig god service!

Men det begrensar utvalget enormt i både merker og modellar. Særleg for oss som ikkje bur i eller i nærleiken av nokon by...

Når det gjeld telt med skråveggar, kan det godt vera at ein kjem fram til at liggelengda er massevis lang nok i butikken, der teltet står godt oppstramma på eit flatt golv. Medan teltduken vert håplaus innpåsliten ute i terrenget, med litt ujevnt underlag, dårlege bardunfester og kulingen til å presse mot teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, har også siklet på ringstind så fint du nevner dette! Hvordan er du ellers fornøyd med dette teltet? Erfaringer på godt og vondt taes i mot med takk. Det beregnes for min del ikke at teltet skal brukes på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, har også siklet på ringstind så fint du nevner dette! Hvordan er du ellers fornøyd med dette teltet? Erfaringer på godt og vondt taes i mot med takk. Det beregnes for min del ikke at teltet skal brukes på vinterstid.

Overraskande god plass. Sekken får plass i forteltet utan å stenge for åpninga. Langt nok i massevis til å ligge godt. Det er plass nok til å legge kleda i enden. Sittehøgde midt i teltet. I godvær gjev det effektiv lufting å åpne heile åpningen.

Lufteventilen i toppen kan ikkje stengast, og det kan lett bli luftig under ytterteltduken i sterk vind. Sumarstid er ikkje dette noko problem, men det gjer at teltet ikkje fungerer på snø. Det er enkelte her på forumet som har skrive om å modifisere denne ventilen og sy på stormmatter for å gjera teltet om til vintertelt. Dette ser eg ikkje noko poeng i ettersom det vil øydeleggje fordelen med vekt, og det er tross alt vekta som gjer eit slikt telt interessant.

Eigenskapane i vind, er heller ikkje noko å skryte av, så noko godt vintertelt vil det aldri bli. Vinden tar godt tak, og då kan det vera greit å ligge med føttene mot vinden. Det kan vera ubehageleg å bli slått i hovudet av teltduken.

I tillegg til låg vekt når ein går, er det når ein skal finne teltplass, at ein virkeleg ser fordelen av å ha eit lite telt. Ein kan finne mange teltplassar til så små telt mellom kvar plass som er stor nok til eit 3-mannstelt. Og når ein går i terreng med kilometer mellom kvar brukbar teltplass, er akkurat det gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Terra Nova Laser telt, og dette er stort og romselig for meg (185 cm). Vindegenskapene er omtrent som Ringstind teltet, men det har inngang på begge sider, noe som er kjekt om vinder snur litt så det blåser rett på hovedingangen. I sterk vind bør man bruke alle bardunene og helst ha litt bedre plugger en de tynne titanpluggene (wire) som følger med. Jeg har oppgradert med 6 titan V plugger som jeg bruker sammen med wire pluggene, jeg har også med noen ekstra barduner jeg kan bruke på de ekstra bardun festene. Jeg har vert ute i stiv kuling og sludd / hagl, og teltet taklet dette uten problemer.

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/Superlite_Tents/Laser_Green.html

Ellers så sunst jeg Big Agnes Copper Spur UL teltet ser spennende ut, men ettersom jeg ikke har brukt det vet jeg ikke noe om vindstabiliteten.

http://www.bigagnes.com/Products/ProductFinder/Tent/filters/55

http://www.petesy.co.uk/?p=2313 (Liten review)

http://outside.away.com/outside/gear/gear.tcl?gear=Big-Agnes-Copper-Spur-UL2&gear_id=7124&action=showgear

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.