Gå til innhold
  • Bli medlem

Sener


Propagan

Anbefalte innlegg

hei..

Har nylig gått til innkjøp av Shimano Exage 1000 FB snelle, Senekapasitet : 170m 0,18.

Så mitt spørsmål er hvilken sener som er bra/dårlig?

skal brukes til å fiske ørret i fjellvann for det meste.

er takknemlig for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortom av monofilament/nylon i 0,20-0,25 benyttes for å oppnå en viss fjæring, da Fireline og annen multifilament "sene" er nesten helt uten strekk/fjæring. Monofilament er også mer usynlig i vannet.

Fortom til Gjeddefiske må nok være av annet kaliber/materiale, fotrinnsvis stålwire.

Mange bruker nå Fireline som kanskje er den beste av flere forskjellige fabrikater multifilament.

Selv har jeg aldri blitt helt fortolig med disse senene, men til slukfiske og spesielt trolling/dregging er de veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dorging er multifilament totalt forkastelig. Får en på litt grov fisk og en er uvøren under kjøring vil multiens egenskape lettere føre til at en "river" kroken ut av kjeften på fisken. Heller ikke veldig fortrolig med multi til haspelsneller, ville helt klart gått for 0.16 Stroft GTM monosnøre. Et multisnøre på 0.10 har en bruddstyrke på ca 5kg, mens et mono 0.15 ligger +-2kg. Bruddstyrke er da "rykket" som blir påført sluken i det fisken tar, en fiskeknute vil redusere styrken noe, mens en rett tilpasset stang og innstilt brems forhindrer at snøre ryker. Multifilament snøre er heller ikke rundt, så jeg kjøper ikke den at en får på veldig mye mere snørelengde med 0.1 multi kontra 0.16mono, og en skal ha i betraktning at selv om multien har en vesentlig større bruddstyrke er disse snørene mye mindre slitesterke en mono. Blir det ei lita flis i multisnøre er brudstyrken redusert med ufattelig mange %. Og sammenligner en pris... nja... jeg er ikke i tvil, eneste snella jeg har multi på er en kombinert "pilke" jigstang og da bare fordi jeg syntes det var moro å prøve. Skulle du til formodning velge multi styr så unna fireline. PowerPro er et bedre valg. Fireline er mest solgt siden det er denne du finner på g-sport o.l, men det er en grunn til at de med flest fisketimer hvert år velger PowerPro når de velger multisnøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger du multi (fireline/powerpro) så bør du bruke en mono fortom uansett om du fisker gjedde eller annet ... Multisnøre er ikke like slitesterkt hvis det får for mye kontakt med bunn, steiner båtriper etc ... Du sparer også multisnøret en del ved at du kapper av billig monosnøre i stedet for et dyrere fireline/powerpro snøre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dorging er multifilament totalt forkastelig. Får en på litt grov fisk og en er uvøren under kjøring vil multiens egenskape lettere føre til at en "river" kroken ut av kjeften på fisken. Heller ikke veldig fortrolig med multi til haspelsneller, ville helt klart gått for 0.16 Stroft GTM monosnøre. Et multisnøre på 0.10 har en bruddstyrke på ca 5kg, mens et mono 0.15 ligger +-2kg. Bruddstyrke er da "rykket" som blir påført sluken i det fisken tar, en fiskeknute vil redusere styrken noe, mens en rett tilpasset stang og innstilt brems forhindrer at snøre ryker. Multifilament snøre er heller ikke rundt, så jeg kjøper ikke den at en får på veldig mye mere snørelengde med 0.1 multi kontra 0.16mono, og en skal ha i betraktning at selv om multien har en vesentlig større bruddstyrke er disse snørene mye mindre slitesterke en mono. Blir det ei lita flis i multisnøre er brudstyrken redusert med ufattelig mange %. Og sammenligner en pris... nja... jeg er ikke i tvil, eneste snella jeg har multi på er en kombinert "pilke" jigstang og da bare fordi jeg syntes det var moro å prøve. Skulle du til formodning velge multi styr så unna fireline. PowerPro er et bedre valg. Fireline er mest solgt siden det er denne du finner på g-sport o.l, men det er en grunn til at de med flest fisketimer hvert år velger PowerPro når de velger multisnøre

Det er helt sant at de flettede snørene har svært lite strekk og derfor kan gi rykk i fiskekjeften, men det kommer da også an på hvilken stang man har. Jeg bruker ei myk 9 fots stang med dyp aksjon til ørretfiske (med 0,10 mm Fireline), noe som gjør at dette problemet ikke er påtrengende i det hele tatt. Stanga gir nok fjæring. Fisker man med "kjepp" blir det selvsagt annerledes.

Etter at den nye "hvite" fireline kom har jeg også kuttet ut fortom. Jeg er helt enig med deg i at enden blir slitt, men dete løser jeg med å kappe en meter etter noen timers fisking. En ting er i alle fall sikkert: Jeg sparer inn det dyrere snøret gjennom færre mistede sluker/spinnere. Prisforskjellen tilsvarer 3-4 mistede sluker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som vil prøve multifilament på haspelsnelle og kasting: Pass fingrene, de fleste legger sena under pekefingeren istedenfor å fange sena med fingeren på vanlig måte.

En av grunnene til å velge multifilament er jo nettopp krokingsegenskapene.........er som nevnt ikke fotrolig med materialet selv.

Denne "sjokkfortommen" som nevnt tidligere demper jo rykkene litt, i begge ender av snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne snella så følger det vel med to spoler, så da kan du legge på en med multi- og en med monosene. Skal du fiske elvestryk så kan det være en fordel å bruke monosene da den tåler mere røff behandling over steiner. Så kan du også "skyte" deg løs hvis kroken sitter fast i bånn. Dette har ihvertfall fungert for meg utallige ganger. Mange favoritt spinnere har blitt reddet på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.