Gå til innhold
  • Bli medlem

"Ikke drikk vannet fra elva" (Spiterstulen)


Peder K.

Anbefalte innlegg

Hva med et vannrensesett?  Vi ble tvunget til å bruke et slikt og drikke vannet etterpå, men det var på 60 tallet.  Gru og redsel for en tortur.

Men vannrensesett er sikkert bedre i dag, ikke minst på smak.  Noen som kan mer enn det enn meg, og det skal ikke mye til, for jeg vet ingenting.

Hadde magasjau på Hardangervidda en natt i juli.  Måtte ut av teltet 30 ganger.  Ikke nok med magasjau, men kuling og sludd gjorde ikke saken bedre. 

 

Det er også nevnt renslighet i denne tråden.  Jeg vasker alt brukt skaffetøy i varmt vann - etter hver gang jeg har spist.  Har med en liten flaske Zalo, og tar den slutt tyr jeg til det gamle trikset, et lite stykke Sunlightsepe.  Sunlightsepe er virkelig et universalmiddel til alt.  Fra oppvask til hårvask.  Bruker en baufil for å lage et passende stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager å dra opp et riktig gammelt emne, men det er like aktuelt i dag som det var for snart ti år siden. Har aldri blitt sjuk av vannet i fjellet noengang, men har holdt meg unna åpenbare breelver. Som regel tar jeg fra småbekker. Jeg tror faktisk det er få steder i verden hvor det er tryggere å hente vann fra enn nettopp bekker i den norske fjellheimen (selvsagt med unntak av lemmenår osv, men det varierer jo fra år til år)

Det er rett og slett naturens egen filtrering som gjør vannet så bra. Dersom man er bekymret finnes det jo klortabletter å få kjøpt eller man kan koke vannet som kanskje er mer upraktisk.

verken klortabletter eller koking hjelper mot breslammet, som kan forårsake magetrøbbel. Ellers er jeg helt enig med deg. Drikk av bekker, ikke de grå eller gønne breelvene. Det er nok av godt vann der oppe i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på telttur og der var det så varmt at jeg måtte drikke vann nesten hele tiden. Fylte drikkeflasken så ofte jeg gadd å gjøre det, men hadde med ei vannkanne og vannflaske ferdig fylt med vann. Det gjør jeg ikke igjen hvis jeg skal gå på samme stedet. Bekkvannet smakte mye bedre derfra enn det gjør hjemme etter min mening. På sommeren kan det bli 54 grader ute og rennende vann er det tryggeste. Jeg skulle bare ønske at vannet var kaldt, men det var varmt, siden det var skinnende sol der hele dagen. Bedre å reise på fjellet enn å ta et fly for å sove i hotell i et varmt land. Norge er varmt nok som det er på sommeren og tilbyr masse friskt drikkevann gratis og ubegrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.