Gå til innhold
  • Bli medlem

"Ikke drikk vannet fra elva" (Spiterstulen)


Peder K.

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Eg har òg høyrt dette med kloakk....elles skal det visst vere tungmetall i elva av ein el annan grunn. Veit ikkje kva som er rett el kvifor det evt er slik.

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har lest flere steder at man ikke skal drikke brevann fordi det inneholder partikler som ikke er sunne. Jeg lurer litt på hvor mye av dette som er reellt og hvor mye som bare er at folk gjentar noe de har hørt.

At vannet rett ved en bre kan være skummelt høres riktig ut. I tillegg til breslam er det mye forurensninger i en bre. Men etterhvert som vannet har rent nedover en lang elv blir det vel mindre grums i det. Noen som konkret vet hvor langt vannet bør ha rent før man kan drikke det ?

Er litt lei av å bære med vann på turer. Det hadde vært greit å vite litt mer om hvilke steder det er trygt å drikke vannet, og hvor det ikke er trygt (utover selvsagtheter som at fjellbekker stort sett er ok og at stillestående vann ikke er det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jag är ju så naiv (eller omvänt försiktig) att jag går efter vattnets utseende.

19002 kom jag ned i Visdalen via Lerivassbu och började leta efter läger.

Allt vatten var grått och ingen ljusning var att se längre ned i dalen.

Jag var nog nästan nere vid Spiterstulen och vänliga människor påpekade

att man kan ju tältat på organiserad tältplats nära detta ställe.

Nu vill jag inte tälta organiserat och jag vill inte ha med

betjäningen på Spiterstulen att göra, så jag gick upp igen och hittade

så småningom en klar sidobäck och perfekt läger inför nästa etapp

mot Storådalen och Memurutunga.

I Frankrike för en del år sen vandrade jag rätt tidigt på säsongen

och det var ovanligt mycket snö. Vattnet var sprudlande klart

och så kallt och friskt att det nästan gick åt huvet. Jag drack ur bäcken, som

jag brukar och drabbades under några dagar av ovanigt

tjänstvillig mage.

På en stuga som jag passerade

hävdade man kategoriskt att det var olämpligt att dricka vattnet,

eftersom det var "trop mineralisee", dvs. även mycket klart vatten

kunde vara så starkt mineraliserat att magen sattes i rörelse.

Jag envisas med att tro att det berodde på de speciella omständigheterna

det året och har fortsatt att dricka från bäcken överallt utom på

Korsika, där man ändå måste bära upp till två liter vatten på

en etapp. På 400 vandringsdagar har jag varit magjsuk 4,

en gång helt säkert p g a kranvatten på en camping. I fjällen fortsätter

jag att dricka allt som ser klart ut och har aldrig haft problem.

En del hävdar att lite grums inte gör något, och i värsta fall kan man ju filtrera

det,

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med il Camoscio. Har drukket smeltevann og vannet fra store og bittesmå bekker i Italia (Aosta og Stelvio) + overalt i Jotunheimen uten noen sinne problemer. Holder meg kun unna elvevann der det er tydelig at breslam er tilstede. Finner vanligvis mer enn nok av bekker som renner ut i elva. Om det stemmer eller ikke at breslam gir maveproblemer vet jeg m.a.o. ikke av egen erfaring, men jeg husker at dette emnet har vært behandlet her tidligere og at flere kom med samme påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt noe om at partikkelene i vann fra breslam (silt tror jeg det heter) er så små at de kan bli tatt opp i tarmen. Vet ikke hvorfor dette ikke er så bra, men regner med at det fører til en god del avleiringer her og der......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Spiterstulen i begynnelsen av august. Bodde to netter i telt, rett ved Visa. Vann?..det hentet vi i elva selvfølgelig. Hadde en flott tur til Galdhøpiggen(med vann fra Visa i flaska)..om ikke så mye utsikt.

Har aldri vært i Jotunheimen før, og kan trygt si at jeg ble bitt av basillen..skal helt klart tilbake! :) Men det med basillen var kanskje også bokstavelig talt..?

Dagen etter hjemkomst fikk jeg en forferdelig magesjau..var virkelig dårlig i nesten et døgn! :cry: Lurte veldig på hva det var som hadde "råka" meg, men det demrer litt når jeg leser disse innleggene.

Vi så da heller ikke dette skiltet.. Blir kanskje litt flinkere å se etter skilt i tiden framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Brevann inneholder svært mye finpartikler, både leirmineralerog silt. Dette er det rett og slett ikke helt bra å få i magen, man kan få diarè. Men med alle slike forhold er det en viss riskiko, man kan altså være heldig å unngå problemer. Men selv om vannet er helt klart, kan det inneholde bakterier. På våren, etter en høst når det har vært lemenår, skal man være litt forsiktig med å drikke vann fra bekkene i fjellet. Da ligger det ofte mengder av lemenkadaver i fjellet og bekkene blir ofte forurenset. Jo mindre gjennomstrømming med vann, jo større konsentrasjon av bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men det der har alle sagt hele tiden. Det som er viktig å vite er hvor lenge vannet må ha rent før det blir greit å drikke.

Når det gjelder små døde dyr nekter jeg å tro at det spiller allverdens rolle. Litt bakterier er bare sunt. Det samme gjelder sauedritt. Sett i forhold til mengden av vann i en fjellbekk kan det neppe utgjøre noe problem. En og annen bakterie tåler vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Når det gjelder små døde dyr nekter jeg å tro at det spiller allverdens rolle. Litt bakterier er bare sunt. Det samme gjelder sauedritt. Sett i forhold til mengden av vann i en fjellbekk kan det neppe utgjøre noe problem. En og annen bakterie tåler vi!

Døde dyr som har ligget ute i naturen i månedsvis, og avføring fra dyr er bare sunt :) Er det noe i legevitenskapen jeg har gått glipp av, eller driver panda med bevisst desinformasjon for å få fjellet for seg selv :P

Jeg er klar over at det finnes store mengder godartede bakterier i mennerskers mager, men tilførsel av de bakteriene du foreslår kan vel ikke være av det gode ?

Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går frem av sammenhengen hva jeg mener Erling.

Poenget er at man ikke skal overdrive muligheten for å bli forgiftet av å drikke vannet fra en fjellbekk. Kan ikke forestille meg noe tryggere liksom. Tror de fleste skjønner at man ikke drikker vannet rett ved avføring eller døde dyr. Har det rent litt derimot er det neppe mye å frykte.

Jeg er sikker på at du drikker vannet fra springen på fjellhytter Erling. Hvor tror du det kommer fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg drikker vannet overalt jeg. Fra bekker og på hyttene. Såfremt jeg ikke vet det er forurenset. Jeg er vel ikke så flink til å sjekke det heller.

Jeg hang meg opp i at du skrev at litt bakterier er sunt. Det er det ikke ! Å spise dritt har heller aldri vært sunt. Om det er blandet ut i vann hjelper det selvfølgelig, men jeg tror ikke det er så mange bakterier som skal til.

På fottur i Nepal fikk vi alltid kokt vann. Jeg ble likevel mavesyk to ganger i løpet av 5 uker. Det var sikkert bakterier eller virus og ikke særlig sunt.

Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du overdriver. Det skal faktisk ganske mye til for at noen skarve bakterier skal være farlige for mennesker.

Å trekke inn Nepal i en diskusjon om norske fjellbekker blir litt søkt. Det er jo LITT større konsentrasjoner av bakterier der og RIMELIG forskjellige fra det vi finner i fjellet i Norge er de også.

Forøvrig gjelder diskusjonen om man kan drikke vann fra fjellbekker eller ikke. Etter å ha gjort det i omtrent 25 år føler jeg meg ganske sikker på at det er noe man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er bare tull å drive å messe om at det kan være skummelt å drikke av fjellbekker. Jeg kjenner ingen som har blitt syke av det. Men jeg ville ikke drukket av elva nedstrøms turisthytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt på nettet fordi eg meinte å huske at det har vore litt diskusjon rundt vasskvalitet "på fjellet". Det har vel stort sett dreid seg om at drikkevatnforskriftene også gjeld serveringastadar i fjellheimen, og at desse stort sett har nytta ubehandla vatn. Dette kan sikkert vera interessant med tanke på denne tråden, i og med at mange turisthytter bruker omkringliggande overflatevatn som drikkevasskjelde.

Kom over ei undersøking med tema "Er fjellvannet godt nok?"

http://www.home.no/blazius/fjellvann/

No har eg ikkje lese gjennom alt, men i oppsumeringa står det at det blei funne "indikatorbakterier" i 15 av 32 prøvestadar.

Ein artikkel på matportalen.no omtaler bl.a. denne rapporten og temaet generelt:

http://matportalen.no/Saker/1088155057.29

Fann også eit spørsmål på doktoronline.no ang fjellvatn:

http://www.doktoronline.no/pub/qa/31124847.html

Risikoen er vel ikkje veldig stor for å bli smitta eller bli sjuk etter det eg forstår, men det er nok litt individuelt. Nokon tåler mykje, andre tåler mindre. Det har vel også noko med kor "herda" kroppen er og om ein har vore utsatt for slike bakteriar/virus før og har antistoffer mot desse.

Kjenner til personar som har blitt ganske dårlege etter å ha drukke vatn i fjellet, så problemet eksisterer absolutt. Meiner det skal foreligga ein statistikk på kor mange dette gjeld pr år?

Med litt sunn fornuft så trur eg sjansen er liten for å pådra seg infeksjon. Eg drikk iallefall frå dei fleste bekkar eg kjem over i fjellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fottur i Nepal fikk vi alltid kokt vann. Jeg ble likevel mavesyk to ganger i løpet av 5 uker. Det var sikkert bakterier eller virus og ikke særlig sunt.

Erling

Jeg ville vel egentlig ikke stolt på kokt vann i høyden. Dessuten er det upraktisk å koke hele tiden, med tanke på det drikke behovet man har i løpet av en lang dag med fysisk aktivitet. Mye bedre og mer praktisk med noen dråper jod i kaldt vann.

Dessuten er det stor sjanse for at det ikke var det kokte vannet du ble syk av, men heller den generelle hygienen på kjøkkenet og det faktum at mat blir servert i tallerkener/kopper som fremdeles er fuktig etter at det er vasket i ukokt vann. Da hjelper det ikke at maten er aldri så mye kokt/stekt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alt er stort i Amerika. Vurdert ut fra mengden av reklame for vannrensemidler, gjelder dette også infisert drikkevann.

"Backpacker" testet dette, og konklusjonen mener jeg var rimelig grei.

De fant ingen direkte sammenheng mellom vann og magasjau.

Men de fant en klar sammenheng mellom manglende renslighet etter besøk på "ramma" og senere ubehag.

Jeg tror dette også gjelder for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Grunnen til at man ikke skal drikke vannet i "Visa" ved Spiterstulen, er bakterieinnholdet. I løpet av vinteren dør endel dyr i fjellet. Noen blir tatt av ras, andre av mangel på mat o.s.v. Visdalen innover mot Kyrkja er ett dalsøkk som drar med seg "alt". Mange småbekker fra sidene hele veien, blaute myrer o.s.v. Kadavre fra reinsdyr og lemen ligger i myra og råtner. Sakte men sikkert siver "dritten" ut i Visa... Dette blir selvsagt vasket ut etterhvert, men ikke før Spiterstulen siden elva renner såpass sakte dit...!"! Erfarne fjellfolk har funnet ut at det ikke er så smart å drikke vannet i Visa akkurat der. Ser ikke helt grunnen til å tvile på dette. Dere bedrevitere her inne som påstår det er sundt med bakterier går vel ikke så mye i fjellet.... Fjellturen blir liksom ikke det samme med magesjau........... :roll::):) Nei gå opp i fjellsiden og drikk av bekkene. Visa er ikke en fjellbekk, men ei elv... :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påstår det er sundt med bakterier går vel ikke så mye i fjellet.... Fjellturen blir liksom ikke det samme med magesjau........... :roll::):) Nei gå opp i fjellsiden og drikk av bekkene. Visa er ikke en fjellbekk, men ei elv... :idea:

Detta påminner mig om att jag faktiskt blivit magsjuk i Norge en gång.

(glömde det, men vill helst glömma!)

Omständigheterna

var extrema. Jag försökte ett (f ö alldeles onödigt!) vad och blev tagen av älven.

Hur långt jag drev vet jag inte, kanske 2-300 meter, jag hejdades av en grusbank.

Under detta vådliga äventyr fick jag ofta huvet under vatten (jag drev på rygg)

och vattnet smakade inte friskt. När jag äntligen stannat och rest mig kunde

jag konstatera att det var en hel del vatten i kartfodralet och att det såg

skitigt ut. Dagen efter blev jag sjuk och sjukan höll i sig tre dar.

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Beklager å dra opp et riktig gammelt emne, men det er like aktuelt i dag som det var for snart ti år siden. Har aldri blitt sjuk av vannet i fjellet noengang, men har holdt meg unna åpenbare breelver. Som regel tar jeg fra småbekker. Jeg tror faktisk det er få steder i verden hvor det er tryggere å hente vann fra enn nettopp bekker i den norske fjellheimen (selvsagt med unntak av lemmenår osv, men det varierer jo fra år til år)

Det er rett og slett naturens egen filtrering som gjør vannet så bra. Dersom man er bekymret finnes det jo klortabletter å få kjøpt eller man kan koke vannet som kanskje er mer upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.