Gå til innhold
  • Bli medlem

Stekepanne


Nikke

Anbefalte innlegg

Argh, nå har omnifuel'en min ødelagt 2 stk stekepanner, begge ble deformert på midten og teflonen smeltet :shock: Den siste stekepannen var av merket "rast", sto på embalasjen at den skulle tåle alle typer brennere, samt bål.

Har noen et tips om en brukbar stekepanne? Helst testet på omnifuel'en.

På forhånd takk.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er glad i å bære tungt kan vel en ordentlig støpejernspanne være tingen :D

Ellers tipper jeg de fleste "lette" stekepanner laget av tynne plater vil bulke litt på seg om du kjører brenneren på fullt. Teflonbelegget tar helt sikkert kvelden i allefall. Brukte selv en sånn 29-kronerspanne fra IKEA med stor suksess i mange uker på tur, men var litt varsom med varmen. Problemet med den var at håndtaket smeltet en dag jeg prøvde meg over et bål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Titanpanner skal være bra. Har ikke prøvd disse selv, men en ting er helt sikkert. Turpanner med Teflon holder ikke. Teflon er et plastbelegg og tåler veldig lite av både varme og stekeredskaper i metall. Panner som er laget av titan, ikke bare et tynt belegg, skal visst fungere bra.

Selv bruker jeg en liten, gammel stekepanne av støpejern. Den er ganske tung i forhold til de fleste andre turpannene, men desidert det beste å steke på både på primus og på bål. Når disse er sjikkelig "innstekt" trenger de ganske lite fett. Slike jernpanner med håndtak av jern kan det kanskje være vanskelig å få tak i nå, men sjekk slike "antikvitetsbutikker" eller bruktbutikker som gjerne ser ut som en skraphandel. De selger det meste til ganske greie priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S.

Jeg har også et gammelt vaffeljern av den typen som mor / bestemor brukte på komfyren. Dette bruker jeg på primusen. Kjempesuksess når du er på tur med barn. Men øv deg litt hjemme før du tar det med på tur første gangen. Det må snues hele tiden for å steke likt på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnifuelen min har tre stekepanner på samvittigheten; to med teflon og én uten. Nå har jeg stort sett ikke med stekepanne lenger, men steker fisken i grillrist og bacon i gryta.

Hvis jeg vet jeg kommer til å trenge stekepanne (pannekaker er vrient å mekke i rist eller gryte) så tar jeg med en liten stålpanne jeg stjal fra mutter en gang i tida (aner ikke type eller merke). Den har så tjukk bunn at den ikke lar seg affisere av 3000 watt, men veier deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste teflondreperen er rask nedkjøling. Da reduseres levetiden veldig! La den kjøre seg ned sakte først, så kan den vaskes/renses. Man kan evt fylle panna med vann og gi det et oppkok for vasking, men da må den ikke rett i bekken/snøen for skylling etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med at stekepannene i MSR Alpine settene tåler en del varme. De er i stål, og har ikke teflon, så det kan være lett å svi fast ting, men så takler de skikkelig skraping / skrubbing om det trengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig har jeg ALDRI steikepanna på brenneren uten smør og mat i... lar den sjeldent stå i ro, og tar den av varmen for å riste ting rundt med jevne mellomrom. på bål setter jeg den aldri rett ned i bålet, av samme grunn. tror ikke man kommer unna dette på 3000W uten en tykk og tung panne av typen støpejern, det er rett og slett en del av kompromisset man inngår når man skal ha ei steikepanne på 10g....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg du har rett i. Det er selvsagt at ikke kvaliteten kan bli den samme som på ei god panne for komfyren med mye tykkere gods. Men også på dyre panner med teflon for komfyren står det advarsel på innpakningen om at de ikke skal kjøles direkte under springen fra full varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, nå har omnifuel'en min ødelagt 2 stk stekepanner, begge ble deformert på midten og teflonen smeltet :) Den siste stekepannen var av merket "rast", sto på embalasjen at den skulle tåle alle typer brennere, samt bål.

Har noen et tips om en brukbar stekepanne? Helst testet på omnifuel'en.

På forhånd takk.

N

Sikker på du ikke har varm stekepanne ned i snøen eller vann mens den er varm? Da blir den deformert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.