Gå til innhold
  • Bli medlem

Best i test jaktstøvler


rhodnefjell

Anbefalte innlegg

Hva er den ultimate jaktstøvelen for norsk natur?

Etter 15 års erfaring med div jaktstøvler, er det fremdeles vanskelig å vite hva som er svaret. Nå har jeg kjøpt Meindl Dovre ekstrem, og har store forventninger. En kompis har hatt Meindl i 10 år, og der jeg har skiftet ut par etter par, har han lett triumferende tråkket rundt i disse Meindstøvlene. Helt suverent. Og vi går laaaaaaangt.

Mine erfaringer så langt er at Varg Isogeisa har vært en suveren jaktstøvel, mens La Sportiva var bånn i bøtta, og klart dårligste paret jeg har hatt. Gore-texen holdt i 5 timer, og støtten (spesielt rundt anklene) ble helt fraværende etter første året.

Chrispi har vært bra.

Som sagt; Meindl skal prøves ut. Jeg kommer tilbake med testrapport etter at et utall tiurer og fjellryper har dundret i bakken...

RH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror den heter La Sportiva Fjell. Sort, 2,8 mm lær med gore-tex. Kjøpte denne for 4-5 år siden, så de har sikkert forbedret seg siden den gang.

her er bilde og teknisk data av den:

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=705370233&spg=434813341&ps=18324

Forresten: Du som er fra Lærdal har vel fått noen gode sjanser på tiur vil jeg anta :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har eit La Sportiva par som heiter Elk, dei er eg superførnøgd med. Ellers har eg brukt den nyaste Bever modellen frå Alfa og har god erfaring med den

Er ein del tiur i dei delen av Lærdal som har mykje gran og furuskog, som Frønningen, Strendene og nokre av dei neste delane på Lærdalsøyri. Ellers har eg sett mykje orrfugl rundtom i liane, saman med hjorten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det siste året fått testet Alfa Hjerkinn. Ypperlig sko for oss som har høy rist og brede "vadeføtter" De krevde i motsetning til mine Alfa Walk King litt inngåing før de ble helt komfortable. Hjerkinn er høye så jeg bruker de helst i skogs, -myrterreng der det kan være litt vått. Ellers så synes jeg de andre er litt mer hendige. Men til sitt bruk har jeg nesten bare godord om Hjerkinn. Eneste jeg faktisk har å utsette på de er at de forholdsvis fort gnager over lissene i låsehempen. Er det forresten noen her som har noen tips vedr. det problemet? De fleste jeg har snakket med som bruker disse skoene har opplevd det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen her som har noen tips vedr. det problemet?

Alltid ha ekstra lisser i sekken.

Det er eit problem eg har opplevd med samtlige fjellstøvlar og skistøvlar, så det er nok ikkje noko særfenomen for bestemte modellar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL skal slutte med Meindl og selger ut høye jaktstøvler til 1500,- Jeg har kjøpt meg et par, og etter å ha labba rundt på dem et par dager på fjellet er jeg ganske fornøyd. Ellers bruker jeg mer og mer litt lavere Scarpastøvler, og kompenserer for mindre høyde med gamasjer. Sikkert 1 kg mindre på hver fot... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg forstod ingenting da jeg så at XXL solgte disse Meindl Dovre extreme til 1500,- Kjøpte selvsagt et par på rappen. samme støvelen koster 3200,- på Outdoor i Bergen. Løp og kjøp!

Når det gjelder lisser som du spør om så tror jeg det er bra å ta disse ut av skoen i ny og ne. Spesielt når de skal tørkes. Da endrer du "gnagefeltet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med La Sportiva hvis det ikke var for at Elkene mine rett og slett var feil støvel for meg! Jeg ferdes i feil terreng til å ha jaktstøvler ganske enkelt. En annen sak er at de har litt for høy vrist for meg. Det var et enkelt problem som lot seg løse med ekstra såle.

Jeg prioriterer passform hundre ganger over "kvalitet". Det er forsåvidt en annen sak at foret inni støvlene veldig ofte er eksakt det samme! Gore-tex til sko finnes i forskjellige kvaliteter på samme måte som til klær. Er du ikke kresen nok med passform så er det en smal sak å slite hull i membranen. Det samme gjelder om du labber rundt med skoen full av sand eller andre småting som tærer når du går. Noe annet er at du har garantier å støtte deg på dersom de ikke holder det de lover.

Neste paret blir Crispi Skarven, ganske enkelt fordi de har en passform som gjør at de sitter som snytt på foten min. Men på noen andres fot kan det kjennes ut som de prøver å ete deg opp. Så får jeg heller leve med det om jeg sliter de i stykker raskere enn tilfellet ville vært med "verdens beste støvel" hvis den ikke passer foten min. Det er et smertehelvete uten like å gå på lange turer med feil støvler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi Hunter!! Fantastisk sko, kunne til og med droppe sålene som jeg alltid har brukt i fjellskoene.. komfortabelt som pokker og holder meg tørr. Bare sørg for å bruke voks flittig for å holde dem levende og tørk dem naturlig. Funker for min del..

Ellers, jaktstøvler er som baken... prøv mange forskjellige og les mange tester så du vet hva du skal basere utvalget ditt på.

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer så langt er at Varg Isogeisa har vært en suveren jaktstøvel,

RH

Hei.

Du får ha lykke til med de nye Meindl-støvlene, får håpe de lever opp til forventningene dine.

Det var dog en ting jeg stusset på;

dersom du har vært så fornøyd med Varg Isogaisa, hvorfor ikke kjøpe et par nye?

Rastegaisa kan nok være et godt alternativ slitasjemessig da disse er enda kraftigere enn Isogaisa.

Har veldig gode erfaringer med begge Vargvariantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som alle over med unntak av Finseronny foretrekker sko med membran. Holder meg til fulllærstøvler uten goretex. Slitt ut sålen på et par Lundhags professional (8 år), prøver meg nå på et par halvhøye Syncro mid til mer allsidig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som alle over med unntak av Finseronny foretrekker sko med membran. Holder meg til fulllærstøvler uten goretex. Slitt ut sålen på et par Lundhags professional (8 år), prøver meg nå på et par halvhøye Syncro mid til mer allsidig bruk.

Bare til opplysning;

Varg Isogaisa og Rastegaisa er uten membram, kun kvalitetslær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har traska mye i fjellet og funnet fjellstøvlene som passer for meg. For tiden går jeg på sjuende året med Viking Hunter. Før det brukte jeg i 10 år Viking Crosser. Perfekte fjellsko for meg. Det som gjør at jeg velger Viking, bortsett fra kvaliteten, er at de er brede nok for foten. Nordiske føtter er ofte bredere enn syd-europeiske, derfor passer ikke disse til meg. Minuset har vært at sålen av en eller annen grunn har løsnet etter ei tid, nærmere bestemt 5 år. Men da jeg fortalte dette i butikken der jeg kjøpte dem, fikk jeg byttet dem uten kostnader. Fantastisk god service. Nå går de på tiende året.

post-4167-133474641759_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt viking hunter og har vært veldig fornøyd med disse. De holdt i drøyt 4 sesonger. Dog har jeg ofte følt at de har vært litt for kraftige i forhold til mye av min bruk, derfor ble det nå viking sniper. Foreløpig kun testa på en sopptur, men de virker veldig lovende for min fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"EKSTRA LISSER I SEKKEN" er alltid bra. De kan brukes til så mangt, men til skoene har jeg en annen løsning.

Jeg bruker ikke lisser.? Når første paret med lisser ryker så stikker jeg innom, eller aller helst har jeg allerede vert innom, en butikk som selger klatreutstyr og kjøper noen meter med passe tykk snor av den typen som brukes av klatrere, og bruker den i fjellstøvlene. De holder ti ganger lengre enn vanlige lisser, men de koster også en del mer. For meg er holdbarheten viktigere enn prisen. Uansett så blir man ikke ruinert av tre-fire meter klatresnor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Viking Sniper.Har brukt de på 3 turer i fjellet med tung sekk og de fungerer veldig bra.Bra støtte til ankelen og blir ikke klam på beine.de er tette enda men *time will show*.Er forøvrig ikke spesielt imponert over membran-løsninger i støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"EKSTRA LISSER I SEKKEN" er alltid bra. De kan brukes til så mangt, men til skoene har jeg en annen løsning.

Jeg bruker ikke lisser.? Når første paret med lisser ryker så stikker jeg innom, eller aller helst har jeg allerede vert innom, en butikk som selger klatreutstyr og kjøper noen meter med passe tykk snor av den typen som brukes av klatrere, og bruker den i fjellstøvlene. De holder ti ganger lengre enn vanlige lisser, men de koster også en del mer. For meg er holdbarheten viktigere enn prisen. Uansett så blir man ikke ruinert av tre-fire meter klatresnor.

Dæven, det høres lurt ut. Teiper eller brenner du endene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.