Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor "vanntett" er egentlig en softshellbukse?


HegeJohnsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Det finnes selvfølgelig veldig mange ulike merker og kvaliteter. Noen er, i følge produsent, vanntett, mens andre ikke er det. For eksempel Helsport Fimbul softshell jakke, som jeg selv har, er vanntett i seg selv (stoffet), men enkelte sømmer lekker inn vann - for øvrig en fantastisk jakke. Denne er merket med vanntett. Videre har du modeller som for eksempel enkelte produkter i Falketind-kolleksjonen til Norrøna, disse flexjakkene og -buksene er vannavstøtende.

Min erfaring er at softshell er fantastiske plagg, men mangler litt på kvaliteten når det gjelder vanntetthet. Tror likevel at dette er en fordel, fordi det gjør klærne mindre klamme og mer behaglige. Jeg bruker min jakke til alt - bortsett fra når det regner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at softshell er fantastiske plagg, men mangler litt på kvaliteten når det gjelder vanntetthet. Tror likevel at dette er en fordel, fordi det gjør klærne mindre klamme og mer behaglige. Jeg bruker min jakke til alt - bortsett fra når det regner!

Ja, det var akkurat det da... Hvor mye regn tåler en softshellbukse/jakke? Den skal jo tåle litt hvertfall. Jeg hater goretex og regntøy, så håper i det lengste å kunne overleve med en Norrøna Svalbard bukse ,på tur men er usikker på hvor mye regn den takler før jeg er klissvåt. Noen her inne må da ha testet ut softshell i regnvær - om ikke annet fordi været plutselig skiftet ute på tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min norrøna softshelljakke er eit fantastisk plagg og eg brukar denne mykje, men den lekk som ein sil eller som ein bomullsanorakk om du vil. Held like lenge tett som min norrøna bomullsanorakk før det sig igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor du mase Amelie00.

Du fikk jo et bra svar der, og hvis du hater Goretex/regntøy/membranskalljakker, ja da har du ikke andre valg spør du meg :D

Nyimperegnert Softshell tåler 1-2 timers lett duskregn (tom min tynneste Tilak), men det er jo idioti å gå i softshell til du er kliss våt.

Og som El espectaculo sier, det er forskjeller på softshell. Jeg har kun erfaring med Tilak (3 bukser og 2 jakker sålangt)

På lengre turer med muligheter for regn, ja da tar du med et lett regntøyset /packlite-goretex i sekken!

Pers benytter jeg softshell i 95 % av tiden på tur, sommer som vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bukse i schoeller materiale og det skal ikke mye nedbør til før jeg er våt til skinnet, men til gjengjeld så tørker den rimelig kjapt og den er kjempegod å gå i. Jeg bruker den i hovedsakelig i sommerhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du allerede har disse softshellklærne er det vel en smal sak å teste dem, det kommer da noen regnskurer i Trondhiem også.

Dette gjelder alle klær og mye annet utstyr, prøv det i nærheten av husly på en vanlig dag med (u)ønsket værtype.

Opprett om nødvendig basecamp i hagen eller på verandaen, der kan du teste klær,telt,soveposer og det meste annet.

Du lærer å bruke utstyret og hva du skal bruke når og hvor.

Min Softshelljakke (Swedemount=billig&bra) holder til småturer i duskregn, men ville aldri dratt langt avgårde uten noe annet i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dessverre ikke noe fasitsvar på det du spør om.

Softshell er en kjempestor sekkebetegnelse og hvem som helst kan kalle stoffet sitt softshell hvis de ønsker det (en bommullsjakke er også softshell hvis produsenten skulle ønske det...!)

Hvis du spør om et eller flere spesifikke plagg eller modeller er det sikkert noen som kan svare deg når det gjelder dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor du mase Amelie00.

Hehe.. ja, jeg er jo kvinne, så du bør ikke være overrasket :shock:

Antar jeg får pakke ned regnbukse til helgen når værmeldingene ikke akkurat er lovende, og håpe jeg ikke får bruk for den. Evt. får jeg teste hvor mye regn min Norrøna Svalbard bukse tåler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.