Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftige topper uten sikring. Tips?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kunne sikkert ha gjort flere ting for å overflødiggjort denne posten; som å sjekket forumet her inne nærmere, kjøpt med en bok med oversikt m.m., men min tålmodighet har tydeligvis sine begrensinger :D

Kort fortalt: Jeg skulle gjerne fått tips om tinder\topper som kan anbefales (helst) rundt om i midt-norge. Jeg er spesielt interessert i topper som er luftigst mulig uten å måtte kreve sikring i godt vær. Har fra før vært på Innerdalstårnet noe jeg synes var en fin tur, og det er vel noe av den typen tur jeg søker, gjerne litt mer "utfordring" - skjønt, uten at utfordring trenger å bety lengde på marsjen, men heller partier med klyving osv.

Anser meg som å være i god form, litt (meget lite) klatreerfaring. Korte og konsise tips mottas med takk, jeg kan google meg i dybden senere.

På forhånd takk for gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler Liatind i Lurøy kommune i Nordland

 Denne og Dønnamannen i Dønna kommune i Nordland har en fantastisk utsikt, men sistnenvnte er ikke så veldig luftig, bare litt småbratt mot slutten. Trænstaven på Træna skal visstnok være mulig å komme seg opp på uten sikring, skal prøve selv senere i sommer og kan komme tilbake med mer informasjon da. Visst du først er i området er Hestmannen også ganske luftig mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Jotunheimen er Austabotntind veldig bra.

Fin og luftig klyving i fast og fint fjell langs vestegga.

På Det Sorte Fastland (sunnmøre) er det mange fine muligheter.

Jeg liker Brekketinden veldig godt.

Smørskredtinden byr også på fin og lang klyving opp langs vestegga.

I Molladalen er det mange fine klyveturer også, for eksempel Mohns.

På Mohns så er det partier langs egga der fjellet mangler, det pleier å gi en veldig luftig effekt.

Hvis du går inn på Svein sin side (nevnt over) så finner du mye morro der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordryggen på Saksa i Smørstabbtindmassivet i Jotunheimen er en nydelig klyvetur, og luftig topp. Fast og fint fjell ,og ikke noe lav på fjellet . Våger å påstå at dette er noe av det fineste på dette nivået , siden du nevner at du ikke tenker på klatring ...Det er et par luftige punkter , ta evt. med et par lange slynger

Du kan starte langs bilveien på Sognefjellet eller fra Leirdalen opp Bjørnebreen . Det er også en mer kompleks bretur direkte fra Storbreen , som ligger litt lenger ut i Leirdalen.

Romsdalen har jo bøtter og spann , Kvanndalstind eller Karlskråtind fra Vengedalen . Dette er kanskje finere enn mye i Jotunheimen , om du ikke på død og liv må opp på en 2000 m.

Store Vengetind er også fantastisk flott , og super alpint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort anmarsj på to av disse, i Romsdalen:

Fra veien over Trollstigen, kan en parkere og gå Bispen. Da kan en gå til topps på under timen, en luftig og fin tur. (Et par pkt a grad 2) En kan forlenge turen ved å gå videre (ned) og opp på Kongen også.

Fra samme p-plass kan en rusle 3 timer inn til Bruraskaret i Trollveggen også. Her er det mange muligheter til luftige spir, men en del krever klatring. Skjønt Store Trolltind, Stabben og Trollryggen er greie uten tau.

Også Romsdalshorn kan gås normalveien uten tau, men da bør en vite hva en driver med og ikke få en regnskur. Ved å parkere inni Vengedalen, blir det en ettermiddagstur. Null horisontal anmarsj her. Klatregrad skal ikke oversitige grad 3 ved rett veivalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.