Gå til innhold
  • Bli medlem

Slyngebånd


jangk

Anbefalte innlegg

Anses 8 mm "accessory cord" (17kN) (som knytes selv) som sterkt nok til alle typer forankring innen klatring? Altså kan det brukes til alt fra rappellanker/topptauanker til slynger til mellomforankringsbruk på led?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel liten hensikt å bruke slynge som tåler vesentlig mindre enn karabinerne?

Jeg ville gått for 22 kN, på lik linje som binere, tau, sele osv.

Jeg er relativt fersk som klatrer, men sunn fornuft tilsier at det er en grunn til at resten av gearet ligger på 22 kN. Selv har jeg 7 mm statisk tau i utstyrsbagen, men det brukes som fotslynger sammen med tauklemmer. Altså IKKE i sikringskjeden.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første høres ikke dette særlig praktisk ut! sannsynligvis veier det mer også? dreier dette seg om å spare penger? jeg syns du skal kjøpe ferdigsydde slynger; om penger er et argument så kjøp ferdigsydde nylonslynger. 8-9mm statisk tau kan du evt ha med i sekken til å lage rapellfester.

at karabinere kan tverrstilles er ikke noe argument for å slurve på andre områder, det er et argument for å passe på at du gjør det du kan for at karabineren ikke tverrstilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om slurv her. Tverrstilling av karabinere kan forekomme, tok det bare med som en sammenligning.

Ferdigsydde slynger kan ofte være for korte, særlig ifbm rigging av rappellfester/topptaufester.

Mitt spørsmål var bare: hva er bruksområdet for en slik "accessory cord"?

Jarle: du sierat 8 mm 17 kN vil være akseptabelt for deg som rappellslynge? Ergo også ok som topptaufeste?

Jeg sitter med en del meter av dette "tauet" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg læste det første spørgsmål i denne tråd, antog jeg at det drejede sig om anvendelse af cordelette. Det er en fuldt ud anerkendt (og efter mine erfaringer ganske udmærket) metode til at udligne belastningen mellem flere sikringspunkter, og 8 mm anses normalt for fuldt tilstrækkeligt til dette brug, når bare cordeletten laves rigtigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anses 8 mm "accessory cord" (17kN) (som knytes selv) som sterkt nok til alle typer forankring innen klatring? Altså kan det brukes til alt fra rappellanker/topptauanker til slynger til mellomforankringsbruk på led?

7mm statisk tau lagt dobbelt er "godkjent" som slynge. Som rapellfeste holder det med 6mm tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.