Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkeltur på Gautefallheia (04.07.2009)


Langbein Rise

Anbefalte innlegg

En varm og fin morgen med skyfri himmel fristet til en heldagssykkeltur. Jeg startet fra hytta på Vøllestad og syklet asfaltveien til hotellet. Det er 200 høydemeter på 7,5 km og tok 25 min.

 

En god oppvarming med andre ord. DnT-merkingen startet allerede nede ved hotellet, så det var mye enklere å finne starten på stien i forhold til sist jeg var her. Det bar det inn på grusveien opp til hyttefeltet Bleka og første vei til høyre. Stien begynner ved et stort brunt skilt merket ”Gamlevei” og er ganske lett å følge i terrenget der den slynger seg rundt på sva og rabber. Den er en flott singeltrack og det er moro å sykle.

 

Oppe på heia ved Holmtjenn åpner terrenget seg opp og det er bare å nyte en vid himmel og herlig sykkelterreng. Stien runder Reinsvannet på østsiden og sneier det flotte svaområdet Benkane på vestsiden. Deretter går opp langs nordsiden av Reinsvannsnuten og sammen med stien som kommer fra hyttefeltene rundt Sagtjenn. Reinsvannsnuten rundes på vestsiden og så går det ned et bratt søkk før en står nede på neste svaområde som strekker seg helt bort til Stolvassnuten. Her er det en perfekt lunsjplass på toppen av sydstupet. For å komme videre fra toppen rundes stupet på vestsiden og det går bratt ned mot et nytt stort svaområde. Her passeres også en heller med gamle navnespikk.

 

Der er det mulig med en tørr overnatting hvis slikt er aktuelt. Det går raskt videre nedover svaene til Solhjulet fra bronsealderen og bort til elvekryssingen. Her så jeg at det var vardet en utydlig sti mot Stolvannet noe som fristet meg til å lage en rundløpe ved å sykle ned mot Hellersvann langs Stolvassåna, noe som skulle vise seg være lettere tenkt enn gjort. I hvert fall gikk det over myr og lyngrabber mot Stolvannet og deretter langs svaberg mot den hviteste sandstranda ved Stolvassodden. Her var det deilig å ta et bad i heten. Så videre mot Stolvassosen, men det viste seg at jeg ble offer for min egen utforskertrang. Et stup gikk rett ut i vannet, så jeg måtte bære sykkelen opp gjennom ufset langs i Grautedalen og opp gjennom Stigen. Oppe på høydedraget var det myrete og sykkelen måtte trilles bort til svaene langs Stolvassåna. Det hadde også begynt å skye over og det tordnet i det fjerne. Jeg hastet videre ned mot Hellersvann og håpet på at stien som var merket på kartet over Benneberg og Veting skulle være fin å sykle på. Når jeg kom innunder Sølvbergnuten viste det seg at stien kun var vardet og knapt tråkket opp i det hele tatt. Sammen med at det kom en liten sky og slapp en skikkelig regnskur over meg ble det en liten nedtur. Svaene ble såpeglatte så jeg måtte trille sykkelen omtrent helt frem til Grusveien innunder Mjonevasslia.

 

Derfra gikk det rasende fort (ca 12 km på 28 min) ned Søvassmarka og tilbake til Vøllestad. Totalt ble turen nesten 7 timer og 4 mil.

post-836-133474633868_thumb.jpg

post-836-133474633876_thumb.jpg

post-836-133474633884_thumb.jpg

post-836-133474633893_thumb.jpg

post-836-133474633904_thumb.jpg

post-836-133474633916_thumb.jpg

post-836-133474633927_thumb.jpg

post-836-133474633937_thumb.jpg

post-836-133474633945_thumb.jpg

post-836-133474633953_thumb.jpg

post-836-133474633958_thumb.jpg

post-836-133474633966_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.