Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat på tur


Fjelljenta85

Anbefalte innlegg

Trenger tips til hva man kan ha med av mat på en kanotur?Vi har tenkt å ta med realtur mat og spise til lunsj og middag. Men de frokostblandingene som realturmat har er jeg ikke helt fornøyd med når det gjelder smak. Hva kan man da ellers ta med for at det ikke skal bli for tungt og frakte med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fan av risengrynsgrøt til frokost på tur :)

Toro selger porsjon-pakninger som blandes med 2.5 dl melk (på tur: 2,5 dl vann + melkepulver)

Ellers er vel havregrynsgrøt også en god ide, dersom man liker grøt, vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dagene holder jo brød seg, f.eks Polarbrød.

Etter det kan du ta med f.eks havregryn.

Selv er jeg ikke så nøye om jeg har med en halvkilo mer enn nødvendig når jeg skal på kanotur.

Skal jeg gå med sekk tyner jeg vekt .

Er ikke så glad i Real sin frkost selv.

Noen som pratet om et annet merke som var bedre.

Sjekk http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=ADV2&var_1=&categorynu=ZC&categorytxt=Friluftsmat&produkt=Adventure Food - Frokost

Eller denne http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=11702&prodid=16255

Har ikek erfaring med de men kanskje andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjempefordel med kano er at du kan drasse med deg vanvittig mye digg som er alt for tungt og digert til vanlige ryggsekk eller pulkturer. Så som jernpanne, rødvin m.m. :D

Tips nr 1: Lag ryggsekk-kjøleskap. Maten pakkes oppi noe vanntett som legges inni håndklær eller lignende oppi en ryggsekk, bag eller annet kolli som IKKE er vanntett. Dypp sekken i elva, legg den i kanoen og øs vann oppå den med jevne mellomrom. Så lenge kolliet er vått vil fordampning holde innholdet kjølig. Med denne løsningen bør det være mulig å ha meierivarer i hvert fall et par dager. Dobbeltsjekk ved å pakke et termometer innerst om du føler deg utrygg...

Tips nr. 2: Marinere nescesse est. Storfekjøtt som svømmer i en deilig marinade av olje, hvitløk m.m. holder seg minst en uke i ryggsekk-kjøleskapet. Bruk 2 lag med brødposer, legg oppi kjøtt og hell på marinade pluss krydder, klem ut all luft og knyt igjen.

Tips nr 3: Lag ditt eget brød underveis. Søk på forumet, så finner du tips og oppskrifter. Lars Verket demonstrerte dette på en ut-i-naturen episode for noen måneder siden

Tips nr 4: Planlegg meny der de minst holdbare matvarene (f.eks. pølser, svin, kylling) spises først, og den mest holdbare (storfekjøtt, pasta, real turmat) spises sist.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha med noe kjøtt så frys det og pakk det inn i noe papir før drar. Da kan du ha med slikt et par dager avhengig av temp. Evt kan du fryse brød og noe pålegg så det er flere ting som holder det kaldt.

Selv har jeg med en liten kjølebag når jeg skal på kanotur som ikke er for lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips nr 1: Lag ryggsekk-kjøleskap. Maten pakkes oppi noe vanntett som legges inni håndklær eller lignende oppi en ryggsekk, bag eller annet kolli som IKKE er vanntett. Dypp sekken i elva, legg den i kanoen og øs vann oppå den med jevne mellomrom. Så lenge kolliet er vått vil fordampning holde innholdet kjølig. Med denne løsningen bør det være mulig å ha meierivarer i hvert fall et par dager. Dobbeltsjekk ved å pakke et termometer innerst om du føler deg utrygg...

Genialt! Men hvordan unngår du at det blir masse vann i kanoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt! Men hvordan unngår du at det blir masse vann i kanoen?

Litt vann blir det jo, men ikke så mye at det gjør noe. Du pakker jo uansett vanntett ... :P

Ideelt sett skal kjøleskap-kolliet være så vått at det fordamper, men ikke så vått at at alt annet i kanoen blir klissvått. Dette er enklere enn det høres ut som. Dypp kjøleskapet i elva, la det renne av i 2 min og legg det i kanoen. Ha en kopp for hånden og øs litt vann oppå med jevne mellomrom. Suges vannet opp som hos en tørrlagt kamel kan du helle på litt til. Renner det av kjøleskap-kolliet så har du helt på litt for mye.

Det går uansett an å ha en fille for hånden til å tørke bort overskuddet, men det er stort sett ikke noe problem.

Og som flere andre var inne på: Frys det som kan fryses før du drar, og du får enda mer gunstige betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vann blir det jo, men ikke så mye at det gjør noe. Du pakker jo uansett vanntett ... :P

Ideelt sett skal kjøleskap-kolliet være så vått at det fordamper, men ikke så vått at at alt annet i kanoen blir klissvått. Dette er enklere enn det høres ut som. Dypp kjøleskapet i elva, la det renne av i 2 min og legg det i kanoen. Ha en kopp for hånden og øs litt vann oppå med jevne mellomrom. Suges vannet opp som hos en tørrlagt kamel kan du helle på litt til. Renner det av kjøleskap-kolliet så har du helt på litt for mye.

Det går uansett an å ha en fille for hånden til å tørke bort overskuddet, men det er stort sett ikke noe problem.

Og som flere andre var inne på: Frys det som kan fryses før du drar, og du får enda mer gunstige betingelser.

Pakker vanntett, ja, men skal ha med et par småtroll som nok kommer til å befinne seg i bunnen av kanoen en del av tiden. Høres uansett ut som dette må være overkommelig.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker vanntett, ja, men skal ha med et par småtroll som nok kommer til å befinne seg i bunnen av kanoen en del av tiden. Høres uansett ut som dette må være overkommelig.

Et par liggeunderlag i det området ungene har fått til å romstere i er uansett en god ide. Det blir ofte et par dråper i bunnen av kanoen uansett. Med underlag har ungene det sinnsvakt mye mer behagelig og holder seg tørre mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

som frokost har jeg brukt alt fra mûsli, axa, havregryn og korflakes

bruk tørrmelk ala viking, litt sukker må man ha ;-), ha litt kanel i, det redder alt

axa eller havregryn er lettere for å blande ut tørr melka men man blir litt "bobblete"

er man aleiene er jo dette ikke noe problem 8)

energi messig er de sikkert de beste, 2000 Kj + hvis du har plass er en banan fin til å plusse på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.