Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass til primus


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er det som er den vesentlige forskjellen. At 4 sesongs tåler mer kulde. Å det kan være veldig kjekt om du er oppe på fjellet hvor det fort synker til rundt 0 grader selv midt på sommeren. Er visstnok Isobutane som gjør at den skal fungerer ned til ca. -5 til -10 grader. Med forbehold om vind osv...

Om det ikke er noe særlig prisforskjell, ville jeg holdt meg til 4 sesongs. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 sesongs har teknisk sett mer Isobutan.

Blanding er som regel 25% isobutan, 50% butan, og 25% propan.

Ergo så gjør ikke isobutan all verden siden det er 50% butan og den som ikke tåler kulde.

Kjøper mine på Biltema, er kr 30 for 230gr boks og 49 for 450gr boks. Tror det er vanlig 3 sesonger.

Hvis det er på grensen kaldt så pass på å varme boksen før bruk, sett den gjerne på noe så den ikke står på kald bakke.

Men er det minusgrader bruk bensin, parafin e.l. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ihvertfall ikke finne på å bruke Biltema sin om det er ned mot 0. Den brenner som bare det i noen minutter. Deretter er den nesten uten effekt. Hjelper ikke engang å varme den...

Kommer ikke til å kjøpe denne typen igjen. Kanskje til nød på en varm sommerdag.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassen fra biltema har faktisk en høyere andel av isobutan enn gassen fra f.eks. primus, så den burde jo ikke være dårligere selv om det er kaldt. Det er uansett ikke store forskjellen på fordelingen av de forskjellige gassene. Tror ikke på at biltemagass er så mye dårligere. Gass er gass, hvertfall når det er samme blandingsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en brenner med forvarmingsbøyle (f.eks. trangia sin) med lang nok tilførselslange så kan du snu gassboksen på hodet. Da får du flytende gass inn til brennerhodet og fordampingen skjer i bøylen på brennerhodet, ikke i gassboksen. Gleder meg til å se hvor mye dette utgjør i praksis neste vinter, men andre skryter fælt av dette trickset.

Hvis du IKKE har forvarmingsbøyle (en "sløyfe" som går nært opp eller delvis gjennom flammene) så ville jeg vært litt mer varsom med å prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det nå egentlig 4-sesongsgass :wink:

Utfordring følger:

Ta med dere parafinbrenner/bensinbrenner og såkalt 4-sesongs gassbrenner til vinter'n, la oss si i 15-25 minus.

Vær ute 3-4 dager.

Test gass kontra "fuel" samtidig, koketid etc.... og kom tilbake med resultatet!

Mitt tips er at såkalt 4-sesongsgass ikke eksisterer, bortsett fra i reklameøyemed :P

Vel, nå vet jeg jo allerede svaret da;)

Husk nå at den såkalte 4. sesongen her i kalde Norge ofte er mellom - 10 og - 30, mens produsenter snakker om 4. sesongen rundt NULL grader

Et lite tankekors det.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker gass året rundt.Forvarming av boksen er nødvendig i kulde og løses enkelt: Stikker en kobbertråd/ledning inn i flammen og taper den fast nederst og ca midt på boksen.Brenner litt dårlig i starten men tar bare noen min.før det er full fyr.Bensinbrenneren er pensjonert etter lang og tro tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke andelen butan eller isobutan som er det vesentlige her, men andelen propan. Det er nemlig den gassen som har lavest kokepunkt (temperaturen der den går fra flytende til gass) og som gjør at det er litt mer trykk i en 4-sesongers gassboks fremfor en 3 sesongers ved lavere temperaturer. Kokepunkter for propan er (om jeg ikke husker helt feil) -46 grader C og vil tilsi at propan i teorien kan brukes helt ned mot den temperaturen. Problemet med bruk av gass om vinteren er at propanen går over til gass først, brenner opp og etterlater butan/isobutan som har høyere kokepunkt. Det er dette prinsippet Jetboil benytter seg av i sin siste brenner Helios, der gassboksen blir montert opp-ned. På den måten fordamper propanen, men legger seg over den flytende butanen/isobutanene og presser den flytende gjennom systememet frem til brennerhodet. Dermed tåler den mer kulde enn andre gassbrennere der boksen står riktig veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bruker mye biltema gass på sommeren. men kun sommeren. ellers går det i bensin. Under høstjakta ifjor fikk jeg ikke varmet speilegget nok til at det stivnet engang ved bruk av biltema-gassen. da var det -4 grader. men elles er den helt topp, sålenge gradestokken viser over 8-10 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokepunkter for propan er (om jeg ikke husker helt feil) -46 grader C og vil tilsi at propan i teorien kan brukes helt ned mot den temperaturen.

Det riktige kokepunktet er -42°C. Men ein kan ikkje bruke ein propanbrennar ned i mot denne temperaturen, for då er ikkje trykket større i boksen enn utanfor. Det vert som å bruke ein parafinprimus utan å pumpe trykk i tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet moment er at ren propan krever langt mer solide bokser enn de vanlige gassboksene.

Coleman har begynt å pushe sine grønne stålflasker på XXL og sikkert et par andre steder, vekten er helt utrolig sammenlignet med en vanlig gassboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.