Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskestang for totalt nybegynner


Helene_

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% nybegynner når det kommer til å fiske i ferskvann, har fisket endel fra båt i saltvann, men det kan neppe sammenliknes.

Da jeg skal en tur på Hardangervidda senere i sommer leker jeg litt med tanken på å prøve ferskvannsfiske. Vi snakker ikke rekord-fisker her, men gjerne "småfisk" til middag, ihvertfall i begynnelsen.

Jeg har liten interesse av å investere store summer i fiskeutstyr nå i begynnelsen, da det hovedsakelig skal være til kos.

Hva sier ekspertene om følgende pakke for en totalt-nybegynner? :

http://www.mustad.no/norge/www/product.php?id=1488, eventuelt http://www.mustad.no/norge/www/product.php?id=1490 ?

Tar gjerne imot alt av tips, triks og "ferskvannsfiske for dummies" av ekspertene her :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med Skaubjønn, legg i noen ekstra 100-lapper og fiskegleden blir mye større, se på det som en investering.

Ser du bor i Oslo, da anbefaler jeg å sjekke et tilbud på Sportshuset; "Shimano fiskesett Alivio" - kr 499.- + sene i tillegg. Kjøp en god sene også (tror ikke du skal regne med å få den på kjøpet her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på en stang trenger ikke være all verden, men legg noen kroner ekstra i en fiskesnelle....det betyr så

veldig mye :)

Har en arbeidskollega som har en snelle han klager veldig på, den spoler ikke rett på spolen, det dras nylon klaser med ut når han kaster, mm.....han skjønner ikke hva som er galt med snellen :?

Da vi spør hva prisen er for snellen så sier han....tror prisen var.....300-400kr.

Skal du få stor glede av fersvannsfiske, legg noen ekstra kroner i fiskesnellen. I tillegg et tynt snøre av ikke nylon, kaster så veldig mye lengre 8)

Lykke til i dine valg..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare snella til Alivio-settet koster veil. 499.- og ble testvinner i sin prisklasse i Jakt og Fiske. Ser du kan velge mellom to slukvekter, du bør iallfall velge en stang for slukvekt ned til 5 gram.

I tillegg vil jeg anbefale å saste på både sluk/spinner og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale å ikke kjøpe det aller billigste. Et pakketilbud på rundt 700-1000 kroner er en god start. I tillegg kommer et lite utvalg sluker o.l.

Du kan se på ulike sett blant annet her:

http://villmarksbutikken.net/produkter/fiske/haspel+multi/haspelpakker/Haspelpakker.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6r-w_RWxE2N13PYpwlzU7D.ips

Vektklasse 3-15 eller 5-20g burde passe bra. Lengde rundt 7-9 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

dersom du fiskar eit par gonger i året så er det settet til Mustad heilt OK. Såg det settet til 250 på Obs i går og synes det verka greit. Treng ikkje ha superutstyr for å dra inn nokre fisk. Ja, du får ei stang som er lettare og som du kanskje kastar lengre med for 800,- men sjå litt på bruken. Såg obs hadde nokre andre ferskvannssett til ca. 350,- , desse så også bra ut. Har hatt ei rimelig reservestang (teleskop) som eg har brukt i nordnoreg og drege stor lyr og torsk på, ingen problem og har aldri hatt problem med snelle, kosta 400,-.

Viktig: kjøp 100 m med 0,20 mm snøre, dra av snøret som er på snella og hiv det, dra på det nye snøret. Då får du eit snøre som ikkje er porøst (slit lett), og du slepp mykje vas og krøll. Tynnare snøre gjer og at du kastar lengre. Til ferskvannsfiske på vidda held 0,20 mm.

Teleskopstang: liten og tek liten plass, ofte litt slaskete og mindre god å kasta med enn ei delt stang. Gjer ein avveiing kor mykje dette med plass betyr, vil i utgangspunktet anbefala ei delt stang men teleskop har sine fordelar mht frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk josteink, i begynnelsen er jeg egentlig bare på jakt etter noe billig som fungerer.

Trives jeg med ferskvannsfiske vil jeg naturligvis investere i bedre utstyr, men lappene har forsvunnet litt fort hittil i sommer 8)

Ser du anbefaler å bytte ut det medfølgende 210 m 0,20 snøre med 100 m i samme tykkelse, nå spør jeg sikkert dumt, men hvorfor det da eneste forskjellen er lengden på snøret? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, det var ikkje noko dumt spørsmål men bare meg som ikkje hadde fått med meg at det var 0,20 snøre på. Nei, då hadde eg ikkje skifta snøre, berre bruk det som er der. Min erfaring er at dersom ein kjøper sett så er ofte snøret tjukkare enn det som er bra for stang og kasting, bare derfor eg hang på det 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene - du skriver:

Vi snakker ikke rekord-fisker her, men gjerne "småfisk" til middag, ihvertfall i begynnelsen.

Nå vet du jo ikke om "rekordfisken" biter - det er jo vanskelig og bestemme størrelsen på forhånd. :)

Ellers synes jeg du skal gå for det Hardangerviddasettet - det holder lenge til å prøve ut fiskelysten i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med slike sett er ofte at de ofte funker dårlig med lette sluker. Særlig teleskopstenger. Så lenge man innser at man kjøper disse begrensningene kan man fint få fisk med dem. Det viktigste er tross alt hvor, når og hvordan man fisker.

Jeg fikk ikke åpnet lenken til settene du nevner, men når du kjøper sluker ville jeg holdt meg litt i øvre marginen. Er spesifikasjonene 3-10 gram ville jeg holdt meg til 7-10 for å få så lange kast som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du jo ikke om "rekordfisken" biter - det er jo vanskelig og bestemme størrelsen på forhånd. :)

Ellers synes jeg du skal gå for det Hardangerviddasettet - det holder lenge til å prøve ut fiskelysten i ferskvann.

Hehe, får jeg noen rekordfisk sier jeg selvfølgelig ikke nei takk, men det jeg mente var at jeg ikke kommer til å jakte på storfisken :)

Jeg kjøpte Hardangervidda settet idag, siste de hadde faktisk.

Ellers noen gode nybegynnertips fra ekspertene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode sluker til Hardangervidda: kobberfarge Lillauren, kobberfarga Spesial, Droppen kobber og raud, blank og raudprikka Spesial, og til å ta stor fisk og kasta langt så sleng på 2-3 Møresild i 10 gr kobberfarga. Kobber er det eg har fått fisk på på vidda, og det eg og fiskar mest med no.... kan vera ein samanheng..

Beveg deg når du fiskar, mange står i ro i 1 t og kastar på same plassen, har personleg fått best resultat når eg tek eit par kast , går litt , nye kast etc etc.

Lukke til, legg gjerne inn ein fangstrapport når du kjem tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, eg likar lette sluker,dvs 6-7 gr. Ville satsa på nokre 6 gr, og nokre 10-12 gr. Er egentlig utruleg kor liten fisk som kan bita på ei 10 gr møresild... Dersom du ikkje har kasteteknikken inne vil nok 10 gr sluker vera kjekkare å kasta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølv og blått vil jeg tenke er mer egnet for Vidda, på grunn av det blålige rene vannet er det mer blåfarger i fargespekteret og derfor vil blått og sølv skinne opp og være mer effektivt enn kobber og røde farger. Jeg får mest fisk i fjellet på sølv og blå\sølv sluker, både skje og ymse, mens jeg i lavlandet og brunfarvede innsjøer og tjern drar opp mye på Kobber. Unntakene er: Midt på dagen er lyset sterkt og kaldt- fargene blått, grønt og sølv er ypperlig, men om kvelden blir solnedgangen dominerende og lyset blir varmt, da er fargene gult, orange, rødt og kobber tingen.

Med både "kalde" og "varme" sluker i boksen til det vannet og været krever, stiller man sterkt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sluktips og fisketips Jostein :wink: Bør jeg velge 7,10 eller 12 g sluker til mitt bruk?

Når du kjøper stang står det spesifisert slukvekten. Det er viktigere enn å tro at en vekt tilhører et spesifikt vann.. Fanger "Lilleauren" eller "Sølvkroken spesial" i 5 gram så fanger den i 7 eller 10 også.. Kjøper du en for lett sluk for utstyret ditt så får du bare kastet halvparten så langt, og da får du mindre fisk..

Nå som det er sommer er det viktig å huske at det biter best kveld, natt og morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med ny fiskestang !!

Du kommer sikkert til å få mye glede av den. Jeg ser du får mye tips om sluker og spinnere i alle farger. Der er det mange oppfatninger av hva som er bra. Spør i butikken og få med et par spinnere og sluk og prøv hva du liker best å fiske med selv. Selv liker jeg spinner bedre enn sluk - da en kjenner motstanden i stange bedre. Til å fange fisk er nok sluk vel så bra.

Det er jo også flere måter å fikse i ferskvann - noen liker sluk og spinnere - kaster og kaster - noen fisker med mark og liker å sitte rolig og følge spent med om duppen rører seg - og så kan du jo fiske med flue og fluedupp noe som også absolutt er å anbefale. Så det er flere valgmuligheter og du finner nok ditt favoritt fiske etterhvert. Fiske er jo ikke bare det å hale inn fisk - men turen i seg selv og spenningen om man får noe.

God Tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølv og blått vil jeg tenke er mer egnet for Vidda, på grunn av det blålige rene vannet er det mer blåfarger i fargespekteret og derfor vil blått og sølv skinne opp og være mer effektivt enn kobber og røde farger. Jeg får mest fisk i fjellet på sølv og blå\sølv sluker, både skje og ymse, mens jeg i lavlandet og brunfarvede innsjøer og tjern drar opp mye på Kobber. :D

Kunne ikkje vera meir uenig :D

Har fiska mykje på vidda, og vi har vore fleire stk med ulikt utstyr, kobber er den fargen som klart fanger mest fisk uansett på døgnet faktisk. Fiskar mest på vestvidda.

Er ellers heilt enig i at sølv og blått/raud er meget bra for fjellvatn andre stader, det funkerar bra i Rondane og på Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikkje vera meir uenig :D

Har fiska mykje på vidda, og vi har vore fleire stk med ulikt utstyr, kobber er den fargen som klart fanger mest fisk uansett på døgnet faktisk. Fiskar mest på vestvidda.

Er ellers heilt enig i at sølv og blått/raud er meget bra for fjellvatn andre stader, det funkerar bra i Rondane og på Dovre.

Må få legga til at vi begge kan jo ha rett her då, ein må rett og slett gjera sine egne erfaringar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på en skogsvann i helga, og prøvde hele spinner beholdningen min for og lokke ørreten.. jeg prøvde ALLE farger og varianter.. i 5 timer!! uten bitt... så satt jeg på en Myran panther 4gr med gull (mørk gull, nesten kobber farget) skje, svart kropp med gullprikker... tok ett kast, og vips, en ørret på 600gr, kjipt at det var helt på slutten av dagen, så det ble med det kastet, men skal opp igjen denne helga!!... så gull/kobber spinnere er gode saker... vekten på spinnere har ikke så mye og si på størrelsen på fisken som biter på, men lengden man kan kaste ut... man kan fint få en 3kg fisk på en liten liten mepps... så min erfaring er at selv om man fisker med en 15grm spinner kontra en på 4 grm, så biter den ikke på hvis ikke fargen er rett, og biter ørret på den på 15grm, så hadde den også tatt den på 4grm.... mener jeg :D på kvelden så trekker fisken inn til land for og beite under overhengende busker og siv, og da er det større sjanse for og få fin fisk langt innved land som langt utpå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.